آزادسازی منابع ارزی ایران به آمریکا ربطی ندارد/قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز ارتش، در مورد موضوعات باقی مانده در گفت‌وگوهای وین گفت: موضوعات گفت‌وگوهای وین برای همه عزیزان به خوبی روشن شده است، ما تا زمانیکه به کلیت توافق نکنیم، درباره هیچ چیز توافق نخواهیم کرد. موضوعاتی  هنوز باقی مانده است و قرار نیست در برجام تغییری انجام شود و موضوعات باقیمانده زمانیکه تمام شود، می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.


وی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به نمازگزاران مسجدالاقصی گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت رژیم جعلی صهیونیستی و یورش به نمازگزاران بودیم، طی چند هفته گذشته، شهدای زیادی را ملت فلسطین تقدیم کردند و شاهد سکوت سازمان های بین المللی هستیم، جمهوری اسلامی ایران، اقدامات خود را در سطح سازمان‌های بین‌المللی و همکاری های اسلامی انجام داده است و آقای امیرعبداللهیان نامه‌ای را به سازمان همکاری های اسلامی فرستادند و با اسماعیل هنیه نیز گفت‌وگوهای مسبوطی داشته است.متاسفانه روند عادی سازی برخی از کشورهای منطقه موجب شده تا این رژیم جری‌تر شود.

خطیب‌زاده در مورد آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران گفت: آزادسازی منابع جمهوری اسلامی ایران، بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات است و ربطی به کشورهای ثالث ندارد، آمریکا تلاش می‌کند در مورد هر موضوعی مداخله کند که با ادعاهای آن فاصله دارد. ایران هرچه صادر کرده است، پولش را دریافت می‌کند.در خصوص آزادسازی منابع، توضیحاتی را ارائه دادیم و سفری انجام شد و هیاتی به ایران آمد و همه چیز در مسیر خودش در حال پیگیری است و به آمریکا اجازه نمی‌دهیم در آن دخالت کند.

وی افزود:  آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص ادعای یکی از رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی، گفت: اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

سفیر اوکراین بهتر است متوجه مواضع دولت خود شود

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سفیر اوکراین در تهران، مبنی بر اینکه ایرانی‌ها کمکی به ما نکرده‌اند، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تدام آشکار قرار دارد، ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفتیم ضمن اینکه ریشه های این بحران باید به طور جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین المللی و گفت وگو راه حل امروز اوکراین است.  سفیر اوکراین بهتر است، توئیت وزیر خارجه اوکراین را بار دیگر بخواند تا متوجه مواضع دولت خود شود.

خطیب‌زاده در مورد سفر هیاتی از عراق به ایران اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سفر وزیر خارجه عراق به تهران صورت گرفت، بحث راه آهن شلمچه – بصره بود. همچنین در مورد تردد اتباع دو کشور و صدور روادید در حال گفت‌وگو با عراق هستیم. همچنین عراق در حوزه منطقه‌ای به خصوص گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعی کرده است تا نقش خود را ایفا کند. روابط ایران و عراق سقفی ندارد و می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای هشت ماه وزارت خارجه افزود: وزارت امور خارجه برای تمام شئون  زندگی مردم تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس رشد زیادی داشته است و همچنین در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است و با کشور ترکیه نیز این حجم تجارت را داشته‌ایم.

دیپلماسی سلامت، یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است

وی ادامه داد: امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین، وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. درباره روابط ما با دیگر کشورها اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. همچنین سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است و وزارت امور خارجه نه تنها در حوزه واکسن بلکه در حوزه تولید واکسن و خدمات در کنار ملت بوده است و هر کجا نیازی بوده وزارت خارجه حاضر بوده است.

آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود

خطیب زاده در خصوص هتک حرمت قرآن کریم،گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود و جمهوری اسلامی ایران، این هتک حرمت به ساحت قرآن مجید را به اشد وجه محکوم می‌کند و تکرار این موضوع در سوئد و توسط اتباع آن کشور جای تاسف عمیق است و منتظر هستیم دولت سوئد به جای سوءاستفاده از آزادی بیان به مسئولیت خود عمل کند و عکس العمل مناسب را نشان دهد. جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها بسیار جریحه دار است.

فعالیت‌های کنسولی ما در افغانستان از سرگرفته شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر، گفت: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسول‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به طور تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلمات‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند و همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوءتفاهم های جدی کنند.

در راستای دیپلماسی ورزشی هر کاری لازم است انجام می‌دهیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد جام جهانی فوتبال در قطر، گفت: کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است انجام شود. در سفر کوتاه به آفریقا با مقامات سنگال و غنا صحبت کرده‌ام، البته فدراسیون اهداف دیگری را برای مسابقات دوستانه و تیم‌های تمرینی در نظر دارد، ولی ما در این حد هم فروگذار نمی کنیم که فرصتی را برایشان فراهم بیاوریم.

وی افزود: در خصوص اقتصاد ورزش، وزارت گردشگری ما و مناطق آزاد و نهادهای ذیربط مشغول تدارکاتی هستند و در آن حوزه هم وزارت امور خارجه در حال تلاش است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 257132
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا