سه محور جهت دهی تسهیلات بانکی به سمت تولید 

به گزارش جهان صنعت نیوز: سه محور دستیابی بنگاههای تولیدی در بخش صنعت و معدن به تسهیلات بانکی از سوی وزیر صنعت،‌معدن و تجارت تشریح شد.

رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اعلام این خبر اعلام کرد که این وزارتخانه ۳ محور را به منظور جهت دهی منابع تسهیلاتی پیش بینی کرده و بنگاههای تولید براساس این ۳ محور برای دریافت تسهیلات اولویت بندی خواهند شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه با اشاره به اهمیت تامین مالی واحدهای صنعتی کشور در شرایط فعلی، گفت: امسال علاوه بر صادرات، تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز واحدها می‌تواند به رونق تولید بیش از پیش کمک کند.

رحمانی اقدامات اساسی وزارت صمت را در جهت دهی منابع تسهیلاتی شامل ۳ محور اساسی دانست و اضافه کرد: اولویت بخش صنعت و معدن شناسایی شده و اولویت‌های این بخش براساس آمایش سرزمینی جهت تخصیص منابع صندوق توسعه ملی اعلام شده‌اند.

رحمانی محور دوم اقدامات را شامل معرفی صنایع پیشران و دارای اولویت به بانک مرکزی دانست و گفت: برای این منظور ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل کشور ابلاغ شده و سهمیه هر یک از آنها تعیین شده است.

وی افزود: ساز و کار اجرای این طرح نیز از سوی وزارت صمت مشخص شده و فهرستی از طرح های ۵۰ گانه در مناطق محروم و کم برخوردار و همچنین طرح های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد تهیه شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت محور سوم اقدامات را شامل راهکارهای تامین مالی بر اساس بنگاه ها و صنایع خاص عنوان کرد.

کارنامه تسهیلات

وزارت صنعت،‌معدن و تجارت از سال ۹۵ و به منظور تامین مالی بنگاههای تولیدی طرح اعطای تسهیلات ارزان قیمت را در دستور کار قرار داد؛ طرحی که طی سالهای اخیر به دفعات چکش کاری شده و هر سال با تغییراتی در دسترس بنگاههای کوچک و متوسط قرار داده شده است.

برای سال جاری نیز برای سال جاری نیز رقم ۳۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع در قالب طرح رونق تولید در نظر گرفته شده است.

نحوه توزیع این وام‌‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح نیمه‌‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، همچنین تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی است.

در دستور‌العمل اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌‌هایی می‌شد که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی باشند.

همچنین دریافت تسهیلات براساس دستورالعمل پیش‌بینی‌شده مشمول محصولاتی می‌شد که در بازار، فروش قابل ‌قبولی داشته باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند.

بر اساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ابتدای پاییز سال جاری ۸هزار و ۷۳۴ متقاضی در لیست انتظار قرار داشتند که با توجه به معرفی‌شدگان سال قبل تا مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳هزار و ۷۴۹ متقاضی مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که تا پایان مهر ماه سال ۹۸ در مجموع حدود ۶۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به ۳ هزار و ۷۴۹ متقاضی پرداخت شده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 77057
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا