سلامت دندان ها و حقایقی که باید بدانیم

جهان صنعت نیوز:  در یک لبخند زیبا، شاید اولین عنصری که بیش از هر چیز خود نمایی می کند دندان است.

درست است که این دندان های سفید و زیبا بسیار محکم و مقاوم هستند، اما نباید فراموش کرد که این مقاومت و زیبایی و درخشندگی دندان به خودی خود پایدار نبوده و درصورت سهل انگاری در حفاظت از دندان کم کم کاهش خواهد یافت.

به طور کلی انسان از دندان خود به چند طریق سود می برد: جویدن و خرد کردن غذا، تکلم وادای حروف و همچنین در زیبایی چهره مانند خندیدن.

با این حال نکات ظریف و مهمی در مورد این مروارید های سفید وجود دارد که احتمالا تا کنون از آنها بی خبر بوده اید.

به همین جهت از شما دعوت می شود که مطالبی را در این خصوص مطالعه فرمایید.

چه موادی برای دندان ها مضر است؟

اگر فکر می کنید که این تنها مواد قندی هستند که برای دندان های ما ضرر دارند، کاملا در اشتباهید.

علاوه برمواد قندی، مواد ترش و اسیدی نیز باعث از بین رفتن ساختار معدنی سطح مینای دندان می شود. این امر پس از مدتی منجر به ایجاد حفره و سرانجام ایجاد پوسیدگی بر روی دندان می شود.

درباره سلامت بیشتر بخوانید

موادی مانند ترشیجات، لیموترش، لواشک، تمبر هندی و نوشابه های گاز دار جزو مواد غذایی اسیدی به شمار می آیند.

 همچنین درنظر داشته باشید که مواد اسیدی بر روی دندان های کودکان بیشتر از بزرگ سالان تاثیر می گذارند. بنابراین باید مواظب استفاده بی رویه کودکان از مواد غذایی اسیدی نیز بود.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عاشق خوراکی های ترش مثل لواشک هستید و تمایل زیادی به این نوع مواد غذایی دارید، در درجه اول سعی کنید مقدار مصرف آنها را کمتر کنید و درثانی برای کاهش میزان تاثیر این مواد بر ساختار دندان ها، آن ها را در وعده های اصلی غذایی و همراه با سایر مواد غذایی مصرف کنید.

بعد از مصرف مواد ترش و اسیدی مسواک نزنید!

نکته بسیار مهم پس از خوردن مواد غذایی اسیدی این است که نباید بلافاصله پس از خوردن آن ها مسواک بزنید. چون اسید باعث نرم شدن مینای دندان شده و مسواک مینای نرم شده را از روی دندان ها بر می دارد و در نتیجه روند سایش و ایجاد پوسیدگی سریع تر می شود.

بهترین کار این است که پس از خوردن خوراکی های اسیدی دهان را با آب شسته و حدود یک ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید.

درطی این یک ساعت، کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در بزاق، ساختار ضعیف شده معدنی دندان را بازسازی کرده و مینای نرم شده را تا حدودی سخت می کند.

مینای دندان سخت ترین ماده موجود در بدن است، اما ممکن است به راحتی بشکند.

شکستن پسته و فندق دهان بسته، جویدن و خرد کردن قطعات یخ، پاپ کورن، ته دیگ سفت و سایر مواد غذایی سفت و سخت باعث ایجاد ترک های روی دندان و درموارد شدیدتر موجب شکستن و لب پر شدن دندان می شوند.

برخلاف بسیاری از بافت های بدن، مینای دندان قادر به ترمیم مجدد خود نیست. مخصوصا اگر شما دارای دندان های پرشده و ترمیم شده در دهان خود هستید باید بیشتر از این مواد غذایی سفت پرهیز کنید.

نکته مهم درباره دندان های عصب کشی شده

فلوراید بیش از حد ممکن است برای دندان ها اثرمعکوس داشته و مضر باشد.

می دانیم که فلوراید به داشتن دندان های سالم کمکم ی کند؛ اما چنانچه در کودکان کمتر از ۸ سال مقدار زیادی فلوراید موجود در خمیر دندان بلعیده شود، منجربه عارضه فلوروزیس می شود.

فلوروزیس چیست؟

فلوروزیس ابتدا به صورت نقاط سفید رنگ روی دندان ها بروز می کند؛ اما ممکن است به رنگ قهوه ای هم درآید. متاسفانه این نوع تغییر رنگ ناشی از فلوراید از نوع تغییر رنگ داخلی بوده و امکان از بین بردن آن به وسیله روش های معمول سفید کردن دندان ها وجود ندارد.

در موارد شدید تر فلوروزیس منجر به ایجاد تخلخل در دندان شده و علاوه بر تضعیف مینا و عاج دندان، دندان را مستعد پوسیدگی خواهد کرد.

برای پیشگیری از ایجاد این حالت باید حتی الامکان در کودکان کمتر از ۸ سال خمیر دندان بدون فلوراید استفاده شود، زیرا این کودکان معمولا خمیردندان را قورت می دهند که این امر بر دندان های درحال تشکیل آنها اثر گذاشته و ممکن است در نهایت منجر به فلوروزیس شود.

خطرات براکت های ارتودنسی و نگین دندان

چنانچه اقدام به ارتودنسی کرده اید و براکت ها و سیم های ارتودنسی روی دندان های شماست، بایستی بیشتر به فکر سلامت دندان هایتان باشید. چرا که زبان، لبها و حتی مسواک هم با وجود نگین دندان یا براکت ها نمی توانند سطح دندان ها را آن طور که باید و شاید تمیزکنند. درنتیجه پلاک غذایی به راحتی در اطراف نگین، براکت ها و سیم های ارتودنسی جمع شده و تبدیل به منبع خوبی برای تغذیه باکتری ها می شود.

باکتری ها از این مواد غذایی تغذیه کرده و با مصرف قند ها و تولید اسید باعث از بین رفتن بافت دندان و ایجاد پوسیدگی می شوند.

پس فراموش نکنید که مسواک زدن شما باید بیشتر، دقیق تر و با حوصله بیشتری انجام شود.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

بهترین ساعات روز برای جذب مواد مختلفhttps://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 54612
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا