سقوط بازار سهام آسیا در پی جنگ تجاری چین و آمریکا

جهان صنعت نیوز: پیام های پی در پی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و همتای چینی وی در خصوص بالا بردن تعرفه بر کالاهای وارداتی از دو سوی این قدرت های بزرگ اقتصادی علاوه بر این که باعث نگرانی کارشناسان اقتصادی از وارد شدن دنیا به یک رکود اقتصادی شده، بلکه بازارهای سهام نیز واکنش‌های متفاوتی به این مساله نشان می‌دهند.

تازه ترین واکنش به این منازعه اقتصادی، سقوط شدید بازارهای سهام در شرق آسیاست که کارشناسان دلیل اصلی آن را نگرانی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌دانند.

رئیس جمهور ایالات متحده روز ۲۳ اوت برابر با اول شهریور اعلام کرد که تعرفه واردات را تقریبا برای تمام کالاهای چینی افزایش خواهد داد.

کمی قبل از آن، چین هم در موضع‌گیری مشابهی اعلام کرده بود که برای وارات کالاهای آمریکایی تعرفه خواهد گذاشت و همزمان مالیات‌های جدیدی برای برخی از کالاهای آمریکایی در نظر خواهد گرفت.

دو روز پیش آمریکا اعلام کرد که افزایش تعرفه روی واردات ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از مبلغ ۲۵ درصد به ۳۰ درصد خواهد رسانید. قرار است که این روند افزایشی حدود یک ماه دیگر عملیاتی شود.

این کشور همچین اعلام کرده است که تعرفه قبلی را که روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کرده، از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد ارتقا خواهد داد.این افزایش نیز از ماه سپتامبر شروع خواهد شد.

در پی این تحولات، شاخص بازار مالی هنگ کنک با سقوطی ۳٫۲ درصدی رو به رو شد و همزمان بازار سهام شانگهای ۱٫۳ درصد افت کرد.شاخص نیکی در بازارهای مالی ژاپن هم ۲.۳ درصد کاهش داشت.

در این باره لوییس کوجیس، رئیس بخش اقتصاد آسیا در مدرسه اقتصاد آکسفور معتقد است که جنگ تجاری بین آمریکا و چین به شدت بالا گرفته و سیاست مقابله به مثل دو طرف نشان می‌دهد که احتمال رسیدن به یک توافق تجاری و پایین آمدن تنش‌ها بسیار بعید است.

در اقدامی متقابل چین هم تصمیم گرفته است که تعرفه های تازه ای روی واردات ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای ساخت آمریکا وضع کند.

فلسفه اصلی شروع این جنگ تجاری به یک ایده اقتصادی بر می‌گردد که ذهن دونالد ترامپ را مشغول کرده است. او می‌گوید که در موازنه اقتصادی بین چین و آمریکا عدالتی وجود ندارد و چینی‌ها از آمریکا برای بهبود وضع اقتصادی خود سوء استفاده می‌کنند. به نظر ترامپ آن‌ها در حال دزدی «مالکیت فکری و معنوی آمریکایی‌ها» هستند.

در مقابل چینی‌ها هم معتقدند که آمریکا در تلاش است که رشد و توسعه اقتصادی چین را متوقف کند.

مطالب مرتبط: 

 

اخبار برگزیدهبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 43964
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا