سرهنگی که تماس ترامپ با اوکراین را شنود کرده بود به کنگره رفت

جهان صنعت نیوز: سرهنگ اطلاعاتی الکساندر ویندمن کارشناس ویژه اروپا و مسایل اوکراین که به تماس تلفنی ترامپ-اوکراین گوش کرده بود به کنگره رفت و در کمیته امنیت ملی آمریکا حاضر شد. 

سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید که به هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش کرده بود برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا رفته است.

او در بیانیه آغازین مراسم استماع خود گفته که پیش‌تر نسبت به تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین برای تحقیق درباره پسر جو بایدن دو بار هشدار داده بود.

آقای ویندمن نخستین مقامی است که با اطلاعات دسته اول از محتوای تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان آقایان ترامپ و زلنسکی، روسای جمهوری آمریکا و اوکراین، راهی کنگره شده است و قرار است امروز (سه‌شنبه ۲۹ اکتبر) برابر کمیته‌هایی که در حال تحقیقات استیضاح هستند پشت درهای بسته شهادت دهد.

محتوای این جلسه که احتمالا تمام روز به طول خواهد کشید ممکن است تا زمانی که استیضاح احتمالی آقای ترامپ رسما در مجلس سنا آغاز شود، علنی نشود اما همچون چند مقام احضار شده دیگر، بیانیه آغازین جلسه استماع آقای ویندمن که غیرمحرمانه محسوب می‌شود منتشر شده است.

در این بیانیه این مقام نظامی ارشد در کمیته امنیت ملی گفته او دو بار درباره موضوع اوکراین و تحقیق از هانتر بایدن، پسر جو بایدن که جدی‌ترین رقیب انتخاباتی آقای ترامپ است هشدار داده بوده است.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند اظهارات او احتمالا یکی دیگر از جلسات استماع مهم در جریان تحقیقات استیضاح خواهد بود؛ تحقیقاتی که بنا دارد احتمال “سوء استفاده رئیس‌جمهوری از قدرت” را ریشه یابی کند و در صورت رسیدن به شواهد و مدارک معتبر با فعال کردن ماده استیضاح در مجلس نمایندگان، از مجلس سنا خواهد خواست دونالد ترامپ را رسما فراخوانده و در حضور ۱۰۰ سناتور این مجلس و تحت ریاست قاضی‌القضات دیوان عالی آمریکا استیضاح کند.

در کانون اصلی این تحقیقات تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه میان دونالد ترامپ و ولودیمیر زلسنکی، رهبران آمریکا و اوکراین قرار دارد که بنابر متنی که از محتوای آن منتشر شده آقای ترامپ مستقیما از همتای اوکراینی خود می‌خواهد “که به او لطفی بکند” و درباره اتهام ادعایی فساد هانتر بایدن، پسر جو بایدن تحقیقاتی راه اندازی کند.

مجلس نمایندگان که نخستین بار از طریق گزارش رسمی یک افشاگر اطلاعاتی از این تماس تلفنی آگاه شد آقای ترامپ را متهم کرده که با سوء‌استفاده از قدرت صندلی رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش بوده تا دولت اوکراین را وادار کند به او برای یافتن اطلاعات مخرب علیه رقیب انتخاباتی خود (جو بایدن) وارد عمل شود.

بنابر قوانین آمریکا نامزدهای انتخاباتی حق ندارند از کمک خارجی برای پیشبرد کارزار خود استفاده کنند.

آقای ترامپ قویا چنین اتهامی را رد کرده و تحقیقات استیضاح را هم یک “دسیسه جویی” خوانده است؛ اقدامی که به گفته او و رهبران حزب جمهوری‌خواه، دموکرات‎‌ها برای ساقط کردن ریاست جمهوری آقای ترامپ به آن متوسل شده‌اند.

امروز سرهنگ الکساندر ویندمن در حالی برای ادای توضیحات به کنگره رفت که کاخ‌سفید از شاهدان احضار شده خواسته بود به احضاریه‌های کنگره پاسخ ندهند. اکنون حضور سرهنگ ویندمن در کنگره که یک درجه‌دار نظامی‌ است ممکن است با توبیخ و تنبیه نظامی روبرو شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 56938
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا