سرنشینان افغان هواپیما که نامشان در هیاهو گم شد

جهان صنعت نیوز: وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که از ۱۳ شهروند افغانستان که در هواپیمایی اوکراینی کشته شده‌اند، ۶ شش نفر آنان تابعیت دوگانه افغانستان و سوئد را داشتند، سه نفر شهروند افغانستان و آلمان بودند و چهار نفر دیگر نیز تنها شهروند افغانستان بودند. در میان این افراد شماری برای دیدن خانواده و بعضی برای نامزدی به ایران آمده بودند.

مهدی محمدی ۲۱ ساله بود و در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان به دنیا آمده بود. براساس گزارش‌ها او در کودکی به ایران مهاجرت کرد و با خانواده ساکن این کشور شد.

سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی که نامشان در هیاهو گم شد

او در سال ۲۰۱۳ به سوئد رفت و آنجا پناهنده شد. در رشته پزشکی درس می‌خواند و دو سال به پایان تحصیلش باقی مانده بود. او یک ماه قبل برای دیدارخانواده‌اش از مسیر اوکراین به ‌تهران رفته بود.

محمدی یکی از ۱۷۶ سرنشین هواپیمایی بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی اوکراین بود که روز چهارشنبه گذشته در تهران هدف موشک قرار گرفت.

سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی که نامشان در هیاهو گم شد

مریم جعفری در صفحه انستاگرام خود عکسی‌ از دختر عموی خود، سکینه احمدی را که با دخترش مطهره احمدی و پسرش محسن احمدی در نتیجه هدف قرار گرفتن هواپیمای بویینگ ۷۳۷ کشته شدند، پست کرد. آنها از آلمان برای دیدن خانواده و اقوام خود به ایران آمده بودند و با هواپیمای اوکراینی دوباره رهسپار آلمان بودند.

به گفته بستگان و دوستان رحیمه کاتبی و حسین رضایی این دو ساکن سویدن بودند و برای برگزاری جشن نامزدی به ایران رفته بودند، بعد از پایان مراسم در راه بازگشت هواپیمای آنان هدف قرار گرفت.

رحیمه کاتبی از ولایت میدان وردک و حسین رضایی از هلمند در جنوب افغانستان بود. عموی خانم کاتبی گفت که فقط یک شب دختر برادرش را دید. او حدود بیست روز پیش برای برگزاری جشن نامزدی خود به ایران رفته بود.

او گفت که نمی‌دانست آنان از مسیر اوکراین عازم سوئد هستند. می‌گوید ساعت ۴ عصر به من زنگ زدند که دختر برادرت از بام افتاده، وقتی رفتم فهمیدم که او یکی از سرنشینان هواپیمای سرنگون شده بوده است.

سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی که نامشان در هیاهو گم شد

مهدی تاجیک ۲۱ ساله نیز از کشور سوئد برای دیدار خانواده‌اش به تهران آمده بود. او نیزدر این سانحه جان داده است. یکی از دوستانش در مورد او گفت: این دوستم که تعطیلات کریسمس از استکهلم سوئد به ایران رفته بود، موقع برگشت از ایران به سمت سوئد، هواپیما سقوط کرد. اسم او مهدی تاجیک است، اهل افغانستان که خانواده‌اش ایران زندگی می‌کنند. او خودش استکهلم زندگی می‌کرد ولی خانواده‌اش در ورامین در ایران بودند. به خدا پسر به این جوونی انقدر خوب و با ادب بود همه براش گریه کردن رفقا همه دوستش داشتن.”

زین العابدین سعادت در سال ۱۳۷۸در ولایت دایکندی متولد شده بود. او در سال ۲۰۱۵ به گفته نزدیکانش با تحمل مشقت‌های زیاد به سوئد پناهنده شد. به عنوان پناهجوی نوجوان بعد از یک و نیم سال، اقامت گرفت. او دوران کودکی را در افغانستان سپری و مدتی را نیز در ایران مهاجر بود.

سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی که نامشان در هیاهو گم شد

به نوشته دوستان عابدین او از جنگ و ناامنی به کشور امن سوئد پناه آورده بود. پسر درس خوانی بوده و بیشتر وقت خود را مطالعه می‌کرده و یکی از بهترین شاگردان مدرسه.

او سال دوم دبیرستان بود. عابدین کوچکترین عضو خانواده‌اش بود و بعد از پنج سال دوری از خانواده برای دیدن پدرش در دسامبر سال ۲۰۱۹ به ایران مسافرت کرد و در راه برگشت هواپیمایش هدف قرار گرفت.

عابدین ۱۹ ساله برای دیدار بستگانش از سویدن به ایران آمده بود.

تاکنون اطلاعاتی بیشتر در باره مهدی رضایی و شهرام تاجیک وجود ندارد.

شهرام تاجیک یکی از سرنشینان افغان هواپیمای اوکراینی است که این عکس از او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 82025
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا