سازمان اطلاعاتی پنتاگون: ایران بزرگ‎ترین برنامه موشکی خاورمیانه را دارد

جهان صنعت نیوز:  سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (دی آی ای) در گزارشی گفته است که ایران علیرغم چند دهه تحریم های آمریکا موفق شده است بزرگ‌ترین برنامه موشکی را در بین کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشد؛ برنامه ای که از برنامه موشکی اسرائیل هم بزرگ تر است.

دی آی ای در یک گزارش مفصل که به ارزیابی توان نظامی ایران می پردازد، همچنین نتیجه گیری کرده که جمهوری اسلامی ایران توسعه قدرت موشکی را یک ضرورت استراتژیک می داند .

در این سند آمده است: “ایران به خاطر فقدان یک نیروی هوایی پیشرفته برای کسب توان حملات دوربرد به برنامه موشک های بالستیک روی آورده تا رقبای خود در منطقه به خصوص آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را از حمله به ایران منصرف کند.”

این ارزیابی می افزاید: “ایران دارای بزرگ‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه است.”

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نخواسته است نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که این ارزیابی قدرت موشکی اسرائیل را هم در نظر گرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا بارها از فعالیت‌های موشکی ایران، به‌ خصوص در عرصه موشک‌های قاره ‌پیما ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف این فعالیت ها شده اند.

ایالات متحده و متحدانش معتقدند برنامه موشک های بالستیک ایران – که می‌تواند به قابلیت حمل کلاهک اتمی ارتقاء یابد – مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را لغو می کرد.

اما ایران تاکید داشته که چون با سلاح اتمی مخالف است، ساخت موشک با قابلیت حمل کلاهک اتمی را در دستور کار ندارد.

مقام های آمریکایی همچنین می گویند جمهوری اسلامی به تجهیز موشکی گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، گروه فلسطینی حماس و شبه‌نظامیان حوثی یمن مبادرت می ورزد و این اقدام را باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه دانسته‌اند.

مقام های ارشد ایران همچنین بارها بر دفاعی بودن برنامه های موشکی ایران تاکید و هرگونه مذاکره برای محدود کردن آن را غیرقابل قبول دانسته اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 62848
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا