رمز ارز مرجع رسمی ندارد

جهان صنعت نیوز| کاوه مشتاق – در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتالی در نزدیکی نیروگاه های برق خبرهایی منتشر شده است اما آنچه به عنوان ارزهای دیجیتالی از آنها یاد می شود در واقع ارز دیجیتال نبوده بلکه همان رمز ارز است.


ارز دیجیتال دایره بسیار بزرگتری را در بر می گیرد. در رابطه با استخراج رمز ارز صنعتی، بهترین حالت آن است که این کار در مجاورت نیروگاه های برق انجام شود، چراکه به دلیل جریان برق این مناطق بهترین اماکن برای استخراج رمز ارز بوده و در تمامی دنیا مزارع استخراج رمز ارز در نزدیکی نیروگاه های برق واقع شده اند.

از سویی دیگر قرار است بخش خصوصی نیز با دریافت مجوزهای رسمی در این اماکن را برای ماینینگ و استخراج رمز ارزها فعالیت کند.

خلا قانونی رمزارز

مشکل این امر آن است که در زمینه استخراج رمز ارزها مقررات و قوانین قابل درکی که همه بتوانند استفاده کنند وجود ندارد. در واقع هر فعالیتی در حوزه ماینینگ در کشورما مبهم است.

به طور مثال چگونه قرار است مالیات استخراج رمزارزها محاسبه شود؟ قرار است تمامی فعالیت های ماینینگ شامل مالیات شود یا تنها درآمدهای آن؟ مالیات بر اساس تغییرات و نوسانات ریالی محسابه می شود یا دلاری؟

مثلا شخصی که ۴ بیت کوین دارد چگونه می تواند ارزش گذاری کند؟ هیچ مرجع و ایندکس رسمی برای ارزشگذاری بر روی بیت کوین ها وجود ندارد.

ایندکس رسمی برای رمزارز وجود ندارد

در صورتی که در کشورهایی که در زمینه بیت کوین و ارز دیجیتالی فعالیت می شود، ایندکس رسمی در این حوزه نیز وجود دارد. حتی مشخص نیست دستگاه های ماینینگ که وارد کشور می شوند قاچاق محسوب می شوند یا خیر، قرار است هر زمان که دولت خواست اعلام کند دستگاه های ماینینگ قاچاق هستند و آنها را جمع کند و هر زمان که نخواست بگوید قاچاق نیستند.

پرسش دیگر آن است که کدام نهاد قرار است برای ماینینگ مجوز صادر کند؟ چندین متولی در حوزه استخراج رمز ارز و بیت کوین وجود دارد، از یک سو بانک مرکزی ممکن است اعلام کند که فعالیت در حوزه رمز ارزها قانونی نیست، نهادهای دیگر نیز هریک نظرات متفاوتی دارند.

پیش نویس بانک مرکزی تصویب نشد

چندی پیش بانک مرکزی پیش نویسی در حوزه ماینینگ و بیت کوین منتشر کرد که اگرچه قانون  مناسبی نبود اما همان هم تصویب نشد.

اگر تصویب می شد فعالان بیت کوین و ماینینگ خیالشان راحت بود که از این پس قانونی فعالیت می کنند. وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و نهادهای امنیتی هرکدام یک قانون و یک عقیده متفاوت و مجزا درباره بیت کوین و رمز ارزها دارند و وجود چندین متولی فعالیت در حوزه رمزارزها را در ایران مشکل می کند.

ممکن است از سوی نهادهای متولی مجوز نیز کسب کنیم اما دستگاه های استخراج رمزارز از گمرک ترخیص نشوند. با اینکه سال گذشته اعلام شده که ماینینگ یک صنعت است اما برای گمرک هنوز حجت تمام نشده است.

تبادل مالی بیت کوین محدود است 

از سویی دیگر اعلام شده  که دولت قرار است از بیت کوین برای دور زدن تحریم ها استفاده کند، این امر بستگی دارد به اینکه دولت در چه حوزه ای و کدام زمینه قصد دارد از بیت کوین استفاده کند؟

از خرید خمیردندان شرکتی که ما را تحریم کرده گرفته تا فروش میعانات گازی، همگی دور زدن تحریم ها محسوب می شوند. امروزه بازار بیت کوین حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

میزان خرید و فروش روزانه بیت کوین معمولا کمتر از یک میلیارد دلار است. با توجه به مقدار بیت کوین که در اختیار ایرانیان قرار دارد، می توانیم حداکثر ۵۰ میلیارد دلار در یک روز خرید و فروش داشته باشیم آنهم نه هرروز و همیشه.

حجم معاملاتی بیت کوین پایین است و البته اولین شرط برای استفاده از بیت کوین آن است که درباره آن صحبت نشود و دولت اعلام نکند قصد دارد با بیت کوین تحریم ها را دور بزن که بقیه گوش به زنگ شوند.

زمانی که در اینباره صحبت شد بسیاری از exchange( بورس بیت کوین) بسته شدند. از سویی دیگر مسیر واقعی استفاده از بیت کوین آن است که باید به یک چیز دیگری تبدیل شده و دست به دست بچرخد و سپس نقد شود.

این امر فرآیند پیچیده ای دارد و سرراست نیست. به طور کلی اگر یک فرد به صورت انفرادی بیت کوین را در کیف پول خود نگه داشته باشد و کلید خصوصی اش نیز دست شخص مورد نظر باشد هیچ کس نمی تواند آن را از وی بگیرد.

دولت ها می توانند مسیر انتقال بیت کوین را ردیابی کنند

اما دولت ها می توانند متوجه شوند که بیت کوین از کجا منتقل می شود و مقصد آن کجاست و دولت آمریکا می تواند معاملات بیت کوین ایرانی ها را ردیابی کند.

به طور مثال به صرافی هایی که در کشورهای تابع آمریکا فعالیت می کنند و حرف این کشور را گوش می کنند بگوید بیت کوین هایی که از مبدا ایران می آید را قبول نکنید.

دیگر معاملات و تبادلات مالی از طریق بیت کوین برای دولت مشکل می شود. هیچ سازمانی نمی تواند بر بیت کوین نظارت کند اما می تواند بر شخصی که خرید و فروش بیت کوین را انجام می دهد نظارت کند.

فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی

دانش و فناوری
شناسه : 33039
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا