راه اندازی اینستکس در گروه تصویب «اف‌ای‌تی‌اف»

جهان صنعت نیوز:  یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته است که راه اندازی خط اعتباری اینستکس مشروط به این است که در ایران یک شرکت براساس استانداردهای بین المللی تاسیس شود.

وی شرط دوم برای تحقق این امر را تصویب لوایح جنجالی موسوم به «اف ای تی اف» در ایران ذکر کرده است. این در حالی است پیش از این تصویب این لوایح جزو پیش نیازهای راه اندازی اینستکس نبوده است، اما گویا اروپا اخیرا چنین چیزی را الزامی می داند.

لایحه های مبارزه با پولشویی و حمایت مالی تروریسم، مدت هاست که در ایران محل بحث و مناقشه بوده و با این که در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان با آن موافقت نمی کند.

در این باره بیشتر بخوانید: 

مدت هاست که کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان درصدد ایجاد مکانیزم مالی اینستکس هستند که درصورت تحقق این امر می تواند تجارت اقلام انسان‌دوستانه و غذا را به صورت رسمی برای ایران میسر سازد.

از سوی دیگر آمریکا در صورتی با راه اندازی مکانیزم مالی فوق موافق است که این برنامه شامل تجارت اقلام تحریمی مانند نفت نباشد.

البته ایران بر تحت پوشش قرار گرفتن معامله نفت در سازوکار مالی اینستکس اصرار می ورزد و بدون این مساله آن را موثر و مفید نمی داند.

ایران چندین بار برای راه اندازی اینستکس (INSTEX) به شکلی که مورد نظر این کشور است به اروپایی ها اخطار داده و مهلت تعیین کرده است.

در همین رابطه و در قالب مذاکرات جدیدی که اخیرا فرانسه با ایران داشته، پیشنهاد شده است که یک معافیت ۷۰۰ هزار بشکه ای برای صادرات نفت ایران به اروپا در نظر گرفته شود که اروپایی ها این مساله را مشروط به موافقت آمریکا می دانند.

فرانسوی ها اطلاع داده اند که اخیرا موضع ایالات متحده درخصوص مذاکرات فرانسه با ایران، کمی نرمتر شده است.

با این حال فرانسوی ها می گویند برای شروع به کار سازوکار مالی موسوم به اینستکس تاسیس یک شرکت براساس استانداردهای مالی جهانی، لازم است. اما در ایران هنوز چنین شرکتی راه اندازی نشده است، هرچند مقامات گفته اند که چنین شرکتی به ثبت رسیده است.

یک مقام فرانسوی به رویترز گفته: «هر زمان که ایرانی ها لوایح موسوم به FATF یا Financial Action Task Force را تصویب کنند و از طرف دیگر اطمینان حاصل کنیم که آمریکا اینستکس (Instrument in Support of Trade Exchanges) را تحریم نخواهد کرد، نسبت به راه اندازی این مکانیزم مالی اقدام خواهیم کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 46921
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا