دولت برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد

جهان صنعت نیوز: یکی از صریح ترین پاسخ هایی که حسن روحانی در نشست خبری دیروز خود به خبرنگاران داد درباره عدم افزایش قیمت سوخت بود. 


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره منابع دولت برای تامین کسری بودجه و برنامه احتمالی برای افزایش قیمت سوخت گفت: دولت از مهرماه انتشار اوراق مشارکت را برای حل معضل بودجه شروع خواهد کرد و ما به دنبال افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی نیستیم، چون در شرایط اقتصادی فعلی، این مساله برای مردم قابل تحمل نیست.

مساله افزایش قیمت سوخت در چند ماه گذشته یکی از چالش های اساسی دولت و نگرانی های عمده مردم بوده است تا جایی که در یکی از روزها به دنبال انتشار شایعاتی در باره افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی شدن بنزین هجوم گسترده مردم باعث اخلال در نظام شهری شد و جایگاه های سوخت و اطراف آن انباشه از مردمی شد که برای یک باک بنزین با قیمت فعلی صف کشیده بودند.

این مساله به قدری چالش برانگیز شد که تیم های صد شورش مجبور شدند با مراجعه به پمپ های بنزین که محل اخلال در تردد و ترافیک سنگین شده بودند، نسبت به حل و فصل این مساله و زدودن شایعه از ذهن مردم اقدام کنند.

حالا رییس جمهور معتقد است که دولت برای تامین کسری بودجه خود یا باید به انتشار اوراق مشارکت روی بیاورد که چنین برنامه ای را در دستور کار خود دارد و یا دست در جیب بانک مرکزی بکند که به گفته او « این آخری بدترین گزینه محسوب می شود»

بهینه سازی درآمد دولت از محل مالیات و برنامه هایی که برای شفاف سازی مالیات ها و جلوگیری از فرار مالیاتی و در عین حال فروش سهام از جمله سخنانی بود که رییس جمهور در نشست خبری خود از آن ها به عنوان راه های برون رفت از معضل کسری بودجه در شرایطی است که تحریم های بین المللی و کاستن از تولید و فروش نفت آن را تشدید کرده است. 

آن چه مسلم است این که فعلا دولت برای افزایش منابع درآمدی خود قرار نیست که دست به دامن منابع محدود مالی مردمی شود که این روزها برای گذران امور خود هم به شدت با مشکل مواجه هستند.

البته سخنی که رییس جمهور در باره درآمدهای احتمالی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی گفت، نیز حائز اهمیت ولی مبهم بود. رییس جمهور اشاره کرد که حتی در صورتی که چنین منبع درآمدی برای دولت میسر شود، منابع مالی حاصل از افزایش قیمت سوخت به جیب مردم بازگرداند خواهد شد. با این که وی دوباره عبارت «بازگشت این پول به مردم» سخن گفت اما توضیحی در باره این که چطور این پول به جیب مردم بازگردانده می شود، نداد. چه در این صورت در حقیقت دولت قرار است پولی را از جیب مردم دربیاورد و دوباره به جیب مردم بازگرداند.

مساله این است که فعلا چنین برنامه ای در هیچ کجای دولت (البته به گفته رییس دولت) در دستور کار نیست و در آینده هم معلوم نیست چه پیش خواهد آمد. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 54815
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا