دلیل مهاجرت از شهرها مشکلات اقتصادی است

جهان صنعت نیوز: رضا علیزاده، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز، با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: بعد از اعلام تحریم ها از طرف آمریکا چند ماهی شاهد این بودیم که بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از جمله واحدهای تولیدی سردرگم شدند و افسارگسیخته مسیر خود را طی کرد.

وی گفت: اما با توجه به سیاست های کلانی که رهبری به شورای سران قوا اعلام کردند، و با توجه به هماهنگی بین دولت و بنگاه‌های اقتصادی  و همین طور پیگیری‌های مجلس، علی رغم فشارهای بی امان درخصوص مسایل اقتصادی بازار ثبات نسبی پیدا کرد و واحدهای تولیدی از خطر رها شده اند.

وی افزود: امیدواریم با هماهنگی‌های بیشتر این مسیر سخت و پرپیچ خم با هزینه و آسیب کمتر طی شود.

رضا علیزاده با اشاره به روند روز افزون مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها گفت: شرایط اقتصادی سبب شده تا روند مهاجرت به شهرها و حاشینه‌نشینی شتاب بیشتری بگیرد.

او افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها عمدتا به دلیل افزایش هزینه های زندگی است که سبب شده معیشت و اشتغال به راحتی فراهم نشود؛ اگر این روند ادامه یابد، طبیعتا مسایل بسیاری در پی خواهد داشت؛ مگر آنکه امکانات زندگی در شهرهای کوچک فراهم شود. درآن صورت حتی رغبتی برای مهاجرت به شهرهای بزرگ وجود ندارد.

به گفته وی با وجودی که این روزها شرایط اقتصادی سخت‌تر شده، اما سیاست‌گذاری مناسب می‌تواند موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا شود.

نماینده مردم ورزقان در ادامه با اشاره به مسایل حوزه انتخابی خود از جمله آثار باقی مانده از زلزله شش سال گذشته ورزقان اظهارداشت: در مدت ۶ سالی که از زلزله ارسباران و ورزقان می گذرد با کمک مردم بنیاد مسکن و دولت بخش های تخریب شده بازسازی شده اند. البته تبعات زلزله هنوز پابرجا هست. هنوز تعدادی نتوانسته اند تسهیلاتی که دریافت کرده اند، بازپرداخت کنند.

او با بیان اینکه بخشی از این این تسهیلات استمهال و بخشی بخشوده شده است، عنوان کرد: زلزله به عنوان یک حادثه طبیعی باید مورد توجه قرار داشته باشد. در کل کشور به ویژه در نقاط حادثه خیز باید تدبیری بیندیشیم که مردم تشویق شوند و اماکن مسکونی خود را در مقابل زلزله مقاوم کنند.

علیزاده گفت: البته دولت به لحاظ بودجه عمومی دچار تنگنا است، بنابراین بایستی اقدامات لازم در مقابل این نوع حوادث پیش‌بینی شود.

او درخصوص کاهش اعتبارات استان آذربایجان شرقی در بودجه سال جاری گفت: مجمع نمانیدگان استان اعتراض خود را در چند نوبت اعلام کردند. میزان سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان شرقی به نسبت درآمد و تولید ناخالص داخلی این استان کم است و لازم است که برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.

 نماینده ورزقان با بیان اینکه بعد از تنظیم بودجه در دولت، امکان جابه جایی در مجلس بسیار کم است، تصریح کرد: از دولت محترم انتظار داریم که در بودجه سال جاری به این عدم تعادل درآمدها و هزینه‌های استان آذربایجان شرقی توجه ویژه داشته باشد.

رضا علیزاده تاکید کرد: واقعیت این است که استان آذربایجان غربی پتانسیل های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری و توسعه دارد و  انتظار داریم در بودجه ۹۹ به این موضع توجه شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 45610
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا