دروغ هایی درباره پروتین که باید بدانید

جهان صنعت نیوز: یک سرچ ساده اینترنتی کافی است که با تعداد بی شماری از مقالات و مطالب در باره مصرف پروتین ها مواجه شویم. در میان این مطالب بعضی اوقات دیده می شود که مصرف پروتین عوارضی به همراه دارد که باید نسبت به آن ها حساس بود. متاسفانه برخی از این مطالب منشا علمی ندارند و توسط کسانی ارائه می شود که تخصصی در این باره ندارند. در ادامه این مقاله از جهان صنعت نیوز، به برخی از دروغ هایی درباره پروتین که باید بدانید اشاره می کنیم.


پروتئین باعث آسیب به کلیه‌ها می شود

اگر شما به گروهی از مردان سالم و جوان روزانه مقادیر بسیار زیادی پروتئین بدهید و آنها نیز برنامه‌های بدن سازی خود را منظم انجام دهند، کلیه‌های آنها دچار هیچ گونه مشکلی‌ نخواهد شد و درجریان خون این افراد نیز هیچ گونه مشکلی‌ مشاهده نخواهد شد. پس این موضوع کاملا رد شده می‌باشد و به هیچ وجه اعتبار ندارد.

مصرف پروتئین استخوان‌های شما را شکننده و پوک می‌کند

بنا به دلایلی برخی‌ از افراد این موضوع بی‌ پایه و اساس را مطرح کرده اند که مصرف پروتئین می تواند باعث اسیدی شدن خون شود و همین موضوع باعث تجزیه کلسیم از استخوان‌ها به منظور پاکسازی خون می شود که همین امر درنهایت باعث شکنندگی و پوکی استخوان‌ها می شود.

بعد از مدتی‌ مشخص شد که این موضوع کاملا دروغ می‌باشد و در رد این فرضیه اشتباه چندین دلیل وجود دارد.

اول اینکه استفاده از رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا هیچ گونه تغییری در نشانگر‌های زیستی‌ استخوان‌ها چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ تحلیل رفتن ایجاد نمی کند.

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا نمی توانند تاثیر مخربی روی سلامت استخوان‌ها داشته باشند.

دوم اینکه ما می‌دانیم که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا در واقع می توانند جذب کلسیم در دستگاه گوارش را افزایش دهند و افزایش کلسیم درجریان خون باعث آزاد سازی کلسیتونین از تیرویید و درنهایت افزایش رسوب کلسیم در بافت‌های استخوانی می شود.

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا باعث افزایش وزن می شود

اگر شما با وزنه کار کنید و از مقادیر زیادی پروتئین نیز استفاده کنید، به احتمال زیاد بافت‌های عضلانی خالص به دست خواهید آورد و افزایش وزن خواهید داشت.نکته جالب این جاست که اگر شما تنها از مقادیر زیادی پروتئین استفاده کنید، به احتمال فراوان کاهش وزن خواهید داشت.

 

مطالب دیگر در باره بدن سازی و سلامت

در این حالت شما عضله‌ سازی نخواهید کرد بلکه کاهش وزن خواهید داشت.

در دو تحقیق جداگانه که در آنها افراد مورد آزمایش از مقادیر زیادی پروتئین استفاده کرده و از طریق مصرف پروتئین کالری اضافه دریافت کرده بودند شاهد کاهش وزن خود بودند.

مصرف کالری بیشتر از طریق پروتئین در واقع باعث کاهش وزن می شود. مخصوصا کاهش چربی‌ بدن.

نتیجه می گیرم که افزایش مصرف پروتئین نه تنها باعث افزایش وزن از طریق افزایش چربی‌ نمی‌شود؛ بلکه علاوه بر عضله‌ سازی می‌تواند باعث آب شدن چربی‌‌ها نیز شود.

رژیم‌های با پروتئین بالا باعث ایجاد بوی بد در بدن می‌شوند

یکی‌ دیگر از دروغ‌های رایج که در دنیای بدن سازی شنیده می‌شود این است که رژیم‌های حاوی پروتئین زیاد باعث ایجاد بوی بد بدن می‌شوند.

البته این موضوع می‌تواند درست باشد؛ اما نه به دلیلی‌ که اکثر افراد فکر می‌کنند.

قول‌هایی که افراد مبنی بر بوی بد بدن خود به واسطه استفاده از رژیم‌های با پروتئین زیاد می‌کنند به این دلیل است که این افراد گمان می‌کنند یک رژیم با پروتئین بالا یعنی‌ اینکه مقدار مصرف فیبر، کربوهیدرات و چربی‌ آنها باید در کمترین حد ممکن خود باشد.

اگر این‌طور باشد که تنها از پروتئین به مقدار زیاد استفاده کنید و میزان کربوهیدرات و چربی‌ در کمترین حالت قرار داشته باشد، پس بدن شما ممکن است هنگام عرق کردن به واسطه خروج اوره از بدن بوی آمونیاک دهد.

برای این موضوع یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. شما باید تنها کمی‌ کربوهیدرات و چربی‌ مصرف کنید.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 48712
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا