درخواست اتاق ایران برای مقابله با مگس مدیترانه‌ای

جهان صنعت نیوز:  در هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ساری درخواست اقدام دولت برای مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای مطرح شد. 


اتاق برای تحقق مصوبات شورای گفت‌وگو، توسعه صادرات، پیگیری مشکلات پیش آمده بر محصولات باغی ناشی از ورود مگس مدیترانه‌ای، قابل‌پیگیری بودن ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی و بهره‌مندی مازندران از ظرفیت‌های اوراسیا از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در هفتمین هیأت نمایندگان دوره هفتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری که با حضور علی‌اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم ساری و میاندرود و عضو هیأت رئیسه مجلس برگزار شد، رئیس اتاق ساری با اشاره به وضعیت باغداری و تولیدات مرکبات مازندران گفت: باوجود بازدهی مطلوب مرکبات در آب‌وهوای مساعد مازندران، بخشی از این محصولات به دلیل آفت مگس مدیترانه‌ای دچار مشکل شده است درحالی‌که اگر دولت برای پیشگیری از این آفت وارد عمل می‌شد می‌توانست بسیاری از مشکلات را مرتفع کند.

عبدالله مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش ایران برای عضویت در اوراسیا اظهار کرد: در اوراسیا قطعاً برنامه مدونی می‌توانیم داشته باشیم و بسیار برای کشور و مازندران حائز اهمیت است بنابراین تمام تلاشمان را در این زمینه به کار گرفته‌ایم.

مهاجر افزود: با پیوستن به توافقنامه تجاری اتحادیه اوراسیا و افتتاح سرای تجاری در ولگاگراد، می‌توانیم با حمایت دولت شاهد شکوفایی بهتری برای استان مازندران باشیم.

او همچنین با اشاره به مصوبات شورای گفتگو گفت: تمامی مدیران دولتی باید به قانون عمل کنند و نمایندگان بخش خصوصی نیز قطعاً برای تحقق مصوبات شورای گفتگو از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

رئیس اتاق ساری همچنین از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق خواست که حتماً با برگزاری منظم جلسات به‌صورت ماهانه، با حضور فعالان بخش خصوصی، مشکلات را شناسایی و برای بررسی به کمیته و شورای گفت‌وگو ارجاع دهند.

در این نشست، رئیس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق ساری نیز گفت: موضوع ماده ۳۸ سازمان تأمین اجتماعی فعالان اقتصادی را سرگردان کرده است و این قانون کاملاً با آنچه در حال انجام است مغایرت دارد ازاین‌رو باید برای کمک به کارگاه‌ها و کارآفرینان در مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی شود.

سید مجید لطیفی، همچنین به جلسه کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران و سرمایه‌گذاری طرح شده در آن کمیسیون اشاره و بیان کرد: موضوعات عنوان شده برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل شرق استان می‌تواند مفید باشد.

مجلس از بخش خصوصی حمایت کند

در ادامه، غلام عسگر بهزاد، رئیس کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق ساری با اشاره به ظرفیت بالای مجمع نمایندگان مازندران و یوسف نژاد به‌عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به حمایت از تولید و تولیدکنندگان باید مجلس و متصدیان برای تسریع در فرآیند تهیه و فراهم کردن زیرساخت‌ها کمک کنند تا تولیدکنندگان دغدغه زیرساختی نداشته باشند و وقت خود را تنها برای تولید بگذارند.

او اظهار امیدواری کرد که مجلس در خصوص مشکلات بانکی و اختصاص جوایز صادراتی، از تولیدکنندگان و بخش خصوصی حمایت کند.

دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق با اشاره به ۲۹ مهرماه روز صادرات از اینکه هیچ برنامه‌ای در کشور پیرامون این روز تشکیل نشده است، انتقاد کرد.

موسی آقایی همچنین موضوع مگس مدیترانه‌ای که سبب مشکلاتی برای باغداران شده است را یکی از نگرانی‌های بخش کشاورزی عنوان و بیان کرد: لازم است که دولت برای این آفت، چاره‌اندیشی کند.

اوراسیا فرصتی برای رشد اقتصادی مازندران است

در ادامه رئیس کمیسیون تخصصی تجارت خارجی اتاق مازندران اظهار داشت: از فرصت‌هایی که در بخش اوراسیا پیش آمده باید استفاده کرد. زیرا تنها گزینه‌ای است که در خصوص استفاده از حقوق گمرکی می‌توان از آن بهره گرفت.

سیدمحمدجعفری گفت: در حال حاضر ۵۰۲ قلم کالا برای صادرات در ایران داریم که می‌تواند از طریق فرصتی که اوراسیا فراهم آورده بسیار مفید باشد.

او با بیان اینکه اوراسیا فرصتی برای رشد اقتصادی مازندران است، افزود: اگرچه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مقایسه با اتحادیه‌های منطقه‌ای دیگر مثل اتحادیه اروپا، آ سه آن، مرکوسور و امثالهم قدمت کمتری دارد و اعضای آن سابقه کمتری در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای دارند اما باید توجه داشت که در حال حاضر این اتحادیه تنها تشکل اقتصادی منطقه‌ای است که ایران می‌تواند با آن تعامل داشته باشد مضافاً اینکه اهمیت این ارتباط برای استان مازندران به دلیل جایگاه جغرافیایی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جعفری اظهار کرد: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا یک موافقت‌نامه موقت است و مقرر است پس از یک سال طرفین اقدام به گسترش دامنه همکاری‌های اقتصادی نمایند و این موافقت‌نامه به یک موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل شود. اوراسیا دارای پهنه جغرافیایی بیش از ۲۰ میلیون کیلومترمربع است که بیش از ۱۴ درصد مساحت زمین را به خود اختصاص داده است.

امیر میران آملی با اشاره به گردشگر پذیر بودن مازندران و اینکه زیرساخت‌های این استان برای ۳ میلیون نفر است اما عملاً به حدود ۱۰ برابر این میزان جمعیت در طول سال خدمات می‌دهد خواستار نگاه ویژه دولت و تصمیم گیران به مقوله اعتبارات برای این استان شد.

امیر میران آملی با بیان اینکه در مازندران مشکلات زیادی در بحث پسماند داریم، گفت: مجمع نمایندگان برای حل این مشکل چه کرده است؟ حجم زباله‌ای که در مازندران تولید می‌شود به دلیل گردشگری مذهبی، طبیعی و … بالاست و در تبدیل زباله به کود و انرژی مشکل داریم، در راه‌سازی و برق نیز مشکل داریم و نمایندگان باید این معضل را حل کنند.

میران ادامه داد: قوه قانون‌گذار باید بداند که درد مردم و درد بخش خصوصی کجاست تا اگر قانون داریم اصلاح کند و اگر نیاز به قانون جدید است آن را وضع کنند.

او در پایان اظهار داشت: ارتباط مجمع نمایندگان با بخش خصوصی و مردم باید بیشتر باشد و نقش مشاوره‌ای مردم را از طریق تشکل‌های مردم‌نهاد و نقش بخش خصوصی را از طریق اتاق بازرگانی مورد توجه قرار بدهد.

اتاق‌های سه‌گانه در مجلس جایگاه ویژه‌ای دارند

علی‌اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری و میاندرود نیز در این نشست گفت: اقتصاد ما در استان تقریباً به کشاورزی وابسته است و حتی بازار و رفتار ما و ظرفیت و توان استان برای صادرات وجود دارد؛ اما نتوانستیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم که می‌طلبد همه مسئولین، مجلس، دولت و بخش خصوصی جهت تحقق این مهم تلاش کنند تا بسیاری از مشکلات ما رفع شود.

او افزود: نخستین نکته در خصوص صادرات این است که در صادرات علم، تخصص، دانش و تجربه لازم باید مدنظر گرفته شود و دولت نیز باید زیرساخت‌ها و بستر را فراهم کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: در تمام دنیا و کشورهای توسعه‌یافته، صادرات همراه با برندسازی است و این چیزی است که در مازندران دیده می‌شود ازاین‌رو باید پایانه‌های صادراتی ما در بخش‌های مختلف در استان مورد تأکید قرار بگیرد.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی در ۸ سال گذشته در برنامه‌های مختلف و در شوراهای مهم تصمیم‌گیری حضور داشته و در مجلس نیز به اتاق‌های سه‌گانه نگاه مثبتی وجود دارد و این سه تشکل مهم را در شورای تصمیم‌گیری ملی مورد توجه قرار داده است.

یوسف نژاد پیشنهاد داد که مشابه‌سازی فعالیت‌های سطح ملی در استان نیز وجود داشته باشد و حتی شورای تصمیم‌گیری استان پیش از مصوبه ملی، تأثیرگذاری خود را نشان دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین با اشاره به برقی کردن راه‌آهن شمال گفت: یک میلیارد یورو اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد. مقام معظم رهبری در این خصوص بابت ۱۵ درصد سهم ایران از محل صندوق توسعه ملی عنایت ویژه‌ای داشته و از ایشان به‌طور ویژه قدردانی می‌کنیم.

یوسف نژاد با اعلام اینکه مجلس به‌زودی بودجه‌نویسی سال ۹۹ را در دستور کار قرار می‌دهد، افزود: مجلس تلاش دارد که بودجه بدون نفت باشد. اقتصاد در یک شرایط سختی است. بخش خصوصی باید میدان‌داری کند و شایسته است اتاق نیز پس از نهایی شدن تصمیم مجلس، در خصوص معرفی وزیر بازرگانی اهتمام داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 56601
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا