گوگل؛ غول فناوری انحصارطلب

جهان صنعت نیوزمحمود محمدی – گوگل به شدت در حال انحصار گرایی و نقض حریم شخصی است.

این غول فناوری وارد گوشی های هوشمند هموطنانمان شده و هاتگرام و تلگرام طلایی را از گوشی آنها حذف کرد.

به تازگی گوگل، هواوی را تحریم کرده و اجازه استفاده از سیستم عامل اندروید را به آن نمی دهد.

اگرچه این اقدامات در اثر تحریم های دولت ترامپ انجام شده اند اما همه اینها زنگ خطری بودند برای کشورهای مختلف جهان.

چراکه تمامی کشورهای دنیا از نظر تکنولوژی و اینترنت به شدت به آمریکا وابسته هستند و اگر دولت آمریکا آنها را تحریم کند از نظر فضای مجازی فلج خواهند شد.

همچنین شرکت های آمریکایی به شدت انحصار گرا بوده و حریم شخصی کاربران را نقض می کنند.

بنابراین بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی به این فکر افتادند که سیستم عامل مستقلی برای گوشی های خود ایجاد کنند و از سیستم عامل های متن باز در گوشی های هوشمند خود استفاده کنند.

هشداز گوگل به دنیا

اقدام گوگل علیه هواوی این هشدار را به دیگر کشورها داد و آنها را ترساند که ممکن است روزی این اتفاق برای آنها نیز رخ دهد. اما این تمام ماجرا نیست؛ گوگل از طریق نرم افزارهای خود تمامی عکس ها، مخاطبان، ویدئوها، پیام ها و اطلاعات کاربران موبایل در دنیا را دارد و به راحتی می تواند از این اطلاعات بر علیه آنها استفاده کند.

به عنوان نمونه ممکن است فردی تصمیم بگیرد وزیر ارتباطات یک کشور شود، گوگل به راحتی می تواند با فاش کردن اطلاعات شخصی آن فرد مانند عکس ها و فیلم های دوستانه و خانوادگی شرایطی را ایجاد کند که آن فرد نتواند به عنوان وزیر فعالیت کند.

در واقع گوگل یک غول فناروی ترسناک است، این شرکت نه تنها اطلاعات کاربران را به طور کامل دارد بلکه برای حریم خصوصی آنها نیز ارزشی قائل نیست، از طرفی دیگر به شدت وابسته به سیاست های دولت آمریکا بوده و بر اساس سیاست های آمریکا تصمیم می گیرد شرکت ها را تحریم کرده یا اطلاعات شخصی کاربران خود را فاش سازد.

به همین روی تمام کشورها می بایست هم سیستم عامل بومی و هم نرم افزارهای بومی داشته باشند تا از وابستگی خود به گوگل بکاهند. اقدامی که اتحادیه اروپا در پیش گرفته است. این اتحادیه بارها گوگل را به دلیل نقض حریم شخصی کاربران جریمه کرده است اما این روند گوگل تغییر نخواهد کرد.

*مشاور در کسب وکارهای مجازی

دانش و فناوری
شناسه : 27515
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا