چالش نرم افزار محبوب روسی

جهان صنعت نیوز| به تازگی نرم افزار «فیس اپ» (FaceApp) طرفداران زیادی یافته است. این نرم افزار از افراد عکس می‌گیرد و تصویر آنها را ۵۰ سال بعد نشان می‌دهد. اما اکنون کارشناسان هشدار داده‌اند احتمالا این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را در اختیار توسعه دهندگان روسی خود قرار می‌دهد.


به گفته کارشناسان نرم افزار یاد شده به طور کامل و دائمی به عکس‌های فرد دسترسی می‌یابد و این امر نگرانی‌های امنیتی را ایجاد کرده‌اند. در اصل نگرانی کارشناسان مربوط به قابلیت این اپلیکیشن است که می‌تواند بدون اجازه کاربر به عکس‌های بخش Camera roll کاربر دسترسی یابد و آنها را ذخیره و استفاده کند.

ملیت ملاک امنیت نیست 

در این میان کارشناسان به اندازه ای بر ملیت سازندگان فیس اپ و روس بودن آنها تاکید کرده اند که گویی هر روسی یک هکر بالقوه است، در حالی که این نرم افزار نه بدافزار بوده و نه ابزاری برای هک کردن گوشی های هوشمند به شمار می رود.

از سویی دیگر نرم افزار فیس اپ تنها به یک عکس دسترسی پیدا می کند، اگر خیلی پا را از گلیم درازتر کند ممکن است به گالری عکس ها دسترسی داشته باشد، اگر در اختیار داشتن چند عکس از کاربران موبایل تا این اندازه خطرناک است، بنابراین گوگل می بایست یکی از خطرناک ترین شرکت های فناوری در تمام دنیا به شمار رود.

چرا از دیدگاه کارشناسان این شرکت خطرناک به نظر نمی رسد ؟ چون آمریکایی است؟ البته شکی در این امر نیست که بسیاری از نرم افزارهای آمریکایی قابل اعتماد هستند به هرروی  روسیه نیز هکرهای قدرتمند و سریعی دارد، همچنین این کشور علاقه زیادی به گردآوری اطلاعات دارد و بدافزارهای بسیاری نیز روانه بازارهای جهانی می کند

اما در کنار آن افرادی مانند پاول دوروف را نیز به دنیا معرفی کرده که مدیرعامل تلگرام بوده و یکی از قابل اعتمادترین پیام رسان ها را به دنیا عرضه کرده است.

دسترسی گوگل به تمامی اطلاعات کاربران اندروید 

اگر فیس اپ تنها به عکس ها دسترسی دارد گوگل به عکس ها، ویدئوها، لیست مخاطبان، پیامک ها، تماس های صوتی و تصویری و بسیاری از دیگر اطلاعات کاربران دسترسی دارد.

اگر نگاهی به تاریخچه این شرکت بیندازید بارها حریم خصوصی را نقض کرده و به خاطر آن جریمه های سنگینی را به اتحادیه اروپا پرداخت کرده است. کارشناسان بر این باورهستند که گوگل با برخی دولت ها به خصوص دولت آمریکا همکاری می کند.

با اینحال این شرکت به حدی بزرگ و منحصر به فرد است که کاربران اگر بخواهند از گوشی های اندروید استفاده کنند، چاره ای به جز اشتراک اطلاعات خود با گوگل ندارند.

این موارد دلیل بر آن نیستندکه فیس اپ نرم افزار قابل اعتمادی باشد، این شرکت که از هوش مصنوعی استفاده می کند به راحتی می تواند عکس ها را برای استفاده از هوش مصنوعی تشخیص چهره مورد استفاده قرار داده یا از این عکس ها برای مقاصد دیگری استفاده کند.

چه از فیس اپ استفاده می کنید چه علاقه ای به آن ندارید به این پرسش فکر کنید؛ به راستی تصور می کنید در فضای مجازی حریم خصوصی دارید؟

نرم افزار محبوب

اپلیکیشن (Face App) عکس چهره کاربران را پردازش کرده و عکسی از چهره احتمالی آنان در دوران پیری به آنها ارائه می کند.
فیس اپ  در ژانویه ۲۰۱۷ برای iOS و فوریه همان سال برای اندروید منتشر شده و کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. این نرم افزار در همان زمان فیلتر تغییر جنسیت طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

این سرویس رایگان با استفاده از هوش مصنوعی تصویر موجود در گالری عکس‌های کاربر را ادیت و آن را پیرتر می‌کند. در سال ۲۰۱۷ فیلتر تغییر جنسیت این نرم افزار طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

اضافه کردن مدل موی جدید، اضافه کردن لبخند به چهره ها، جوان و پیر کردن و تغییر جنسیت سوژه عکاسی از قابلیت این نرم افزار محسوب می‌شود.
پیش از این امکان تغییر رنگ پوست نیز وجود داشت که به دلیل اعتراضات ضد نژاد پرستانه به فیس آپ، این فیلتر توسط شرکت تولید کننده حذف شد.

چالش فراگیر فیس اپ

در حال حاضر با توجه به فراگیر شدن چالش faceappchallenge# در شبکه‌های اجتماعی، «فیس اپ»به سرعت به یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های دانلود شده در iOS و اندروید تبدیل شده است.

چالش فیس اپ که در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #AgeChallenge و #FaceAppChallenge ترند شده یکبار دیگر توجهات زیادی را به این اپلیکیشن جلب کرده است.

استقبال بالای کاربران

نرم افزار FaceApp یک برنامه رایگان در اپ‌استور اپل و گوگل‌پلی برای دستگاه‌های اندرویدی است. این نرم افزار با استفاده از هوش مصنوعی و به‌کارگیری چند فیلتر و ویژگی نسخه‌های مختلفی از چهره کاربران در جوانی، میان‌سالی و پیری می سازد.
این نرم افزار در گوگل پلی به تنهایی بیش از ۵۰ میلیون دانلود داشته است. در اپ استور با گرفتن امتیاز ۷/۴ از بیش از ۲۵۰ هزار کاربر در رتبه نخست اپلیکیشن‌های عکس و ویدیو است.

این اپلیکیشن اولین بار در سال ۲۰۱۷ عرضه شد البته نسخه‌های نخستین آن چندان چنگی به دل نمی‌زد تا اینکه در به‌روزرسانی‌های بعدی به تدریج توانست چهره‌هایی واقعی‌تر بسازد و یک اپ سرگرم‌کننده برای کاربران شود.
نسخه رایگان این اپ فیلتر‌های محدودی می‌دهد، همین فیلتر‌های محدود به شما اجازه می‌دهد خود را پیرتر کنید، جنسیت خود را عوض کنید، لبخند و شکل دهان را دستکاری و رنگ موی خود را عوض کنید.
با فیلتر‌های اپلیکیشن فیس اپ می‌توانید جوان‌تر هم شوید. البته فیلتر جوان‌گرایی آن زیاد جالب و واقعی نیست و چندان استقبالی از آن نشده است.

 

دانش و فناوری
شناسه : 35605
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا