وعده پوچ پرداخت خسارت برای اختلالات اینترنتی

جهان صنعت نیوز| عادل طالبی – در چند روز اخیر شاهد اختلالات گسترده در اینترنت کشور بوده ایم، در این میان محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان عنوان کرده است که در ازای اختلالات اینترنت و کاهش کیفیت آن در کشور مبلغی را به عنوان خسارت به شرکت ها پرداخت کرده و آنها نیز به مردم خسارت پرداخت کنند!

در طی ۴۰ سال گذشته به یاد ندارم یک مسئول دولتی در کشور بابت نامناسب بودن خدماتی خسارت گرفته باشد و به مردم یا شرکت ها پرداخت کرده باشد.

ضمن آنکه محاسبه و پرداخت خسارت نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، با چه فرمولی قرار است خسارت های شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی طی ۱۰ روز گذشته محاسبه شده و پرداخت شود؟

پرداخت خسارت یا جلب توجه؟

به نظر می رسد این اظهارات جناب وزیر بیشتر هشدار به سازمان رگولاتوری بوده یا فرمایشاتی برای جلب توجه است.

در واقع به نظر می رسد هدف دیگری به جز پرداخت خسارت به مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد.

در این میان برخی از کسب و کارها می توانند خسارت های خود را محاسبه کرده و به جناب وزیر اعلام کنند این مقدار خسارت می بایست به آنها پرداخت شود اما در این میان خسارت هایی وجود دارد که قابل محاسبه نیست، مانند امکانات ارتباطی.

می توان بر روی یک ملک قیمت گذاری کرد اما دارایی هایی مانند خانواده و ارتباطات با آنها قابل ارزش گذاری اقتصادی نیستند. می توان تعداد فاکتورهای یک شرکت را شمرد و میزان کاهش فعالیت یک بنگاه اقتصادی در اثر اختلالات اینترنتی را تخمین زد اما فشار عصبی که بر روی فعالان اقتصادی، مدیران استارتاپ ها و شهروندان در هنگام اختلال برای اتصال به اینترنت وارد می شود را خیر.

به جای نمایش، عمل کنید

مدیران وزارت ارتباطات و دولت نیز بهتر است به دنبال نمایش نباشد و به جای آن تلاش کند تا کیفیت اینترنت را ارتقا داده و از ایجاد اختلالات اینترنتی در آینده جلوگیری کند.

در این میان همزمان شدن اختلالات اینترنتی با موافقت وزیر در رابطه با افزایش قیمت اینترنت نیز شبهاتی را ایجاد کرده است، البته افزایش قیمت اینترنت در ایران عادی است.

در کشوری زندگی می کنیم که دلار نسبت به اوایل سال گذشته ۴ برابر شده است، طبیعی است اینترنت هم گران شود. مشکل اصلی در نگاه ایدئولوژیک و عدم تدبیر در اقتصاد کشور است.

اینترنت از آسمان نازل نمی شود و سخت افزارها و زیرساخت های آن با دلار خریداری می شوند. نگهداری و ارتقای زیرساخت های اینترنتی نیز می بایست به دلار انجام شود و این امر طبیعی است.

اختلال به بهانه افزایش نرخ اینترنت

آنچه غیرطبیعی است این امر است که اثبات شود از قصد کیفیت اینترنت کاهش داده شده تا مردم راضی به پرداخت هزینه های بالاتر برای اینترنت شوند، این کار نوعی خیانت است.

به هر روی در وضعیت اقتصادی کنونی با بی تدبیری ها و نادانی هایی که در حوزه اقتصاد مواجه هستیم حتی امکان درجا زدن نیز نداریم و در حال بازگشت به عقب هستیم، در این شرایط شرکت های عرضه کننده اینترنت ناگزیر از گران کردن آن هستند. با اینهمه مقایسه قیمت اینترنت با کشورهای توسعه یافته بدون مقایسه کیفیت آنها با یکدیگر درست نیست.

از سویی دیگر در ایران اینترنت نیز مانند بسیاری از خدمات مانند آب و برق و تلفن از سوی دولت انجام می شود و شرکت های عرضه کننده اینترنت وابسته به دولت هستند.

در کشورهای توسعه یافته رقابت آزاد وجود دارد بنابراین هم کیفیت مناسب است و هم قیمت ها بر اساس کیفیت تخمین زده می شوند. متاسفانه ما در ایران دچار جبر جغرافیایی شده ایم.

کارآفرین در حوزه کسب و کارهای مجازی

دانش و فناوری
شناسه : 32436
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا