می‌خواهید به مریخ بروید ولی پول ندارید؟ نگران نباشید!

جهان صنعت نیوز: ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس که پروژه تجاری بردن ساکنان کره زمین به مریخ را تعقیب می‌کند می‌گوید این سفر برای کسانی که هزینه بلیط را ندارند نیز مقدور است.


ایلان ماسک که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ شهرکی یک میلیون نفری را روی سطح کره مریخ احداث کند، روز ۱۷ ژانویه گفت: «باید طوری باشد که هرکس دلش خواست بتواند برود؛ با سیستم وام در دسترس برای کسانی که پول ندارند.»

این میلیاردر آمریکایی و مدیر عامل تسلا پیشتر ابراز امیدواری کرده بود بتواند افراد را با بلیط‌هایی ۲۰۰ هزار دلاری به مریخ بفرستد. هرچند هزینه بازگشت حدود ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده شده بود.

بلیط سفر به مریخ چند دلار است؟
اسپیس ایکس اعلام کرده است که قصد دارد عملیات اعزام انسان به فضا را از سال ۲۰۲۴ شروع کند و هر ۲۶ ماه یکبار، یعنی زمانی که زمین و مریخ در یک خط قرار می‌گیرند، سفینه‌های حمل مسافر با گنجایش صد نفره را به مریخ بفرستد.

بر اساس برآوردهای سازمان‌های فضانوردی، طی مسیر ۵۷ میلیون کیلومتری زمین تا مریخ شش تا نه ماه طول می‌کشد.

مسئولان این پروژه امیدوارند در فازهای بعدی با این روش سالانه صد هزار تن را به فضا اعزام کنند.

شرکت اسپیس ایکس هزینه ساخت شهرک قابل سکونت روی سطح مریخ را ۱۰۰ میلیارد تا ۱۰ تریلیون دلار برآورد می کند و قصد دارد از محل بلیط‌های فروخته شده این مبلغ را تامین کند.

این شرکت در هفته گذشته یک مرحله دیگر از کار فضاپیمای خود را آزمایش کرد.

ایلان ماسک

ایلان ماسک در آفریقای جنوبی بزرگ شد. سپس به کانادا و در نهایت به ایالات متحده امریکا نقل مکان کرد. او در رشته‌های فیزیک و اقتصاد تحصیل کرده است. شاید این سابقه برای فردی که در صنعت خودروسازی و هوافضا فعالیت دارد، چندان مورد انتظار نباشد. اما هیچ چیزی نمی‌توانست ماسک را برای رسیدن به اهدافش محدود کند. اهدافی که شامل ایجاد سامانه‌‌ی حمل و نقل پاک و انقلابی در سفرهای بین سیاره‌ای بود.

در ماه می سال ۲۰۱۱ ماسک به شبکه‌ی تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «موشکی که بتواند به طور مجدد استفاده شود، یکی از سه اختراعی است که روزی جهان را تغییر خواهد داد. این اختراع بنیادین، برای گسترش دید بشریت به سایر ستاره‌ها و تبدیل انسان به موجودی فراتر از زمین ضروری است.»

در اواخر سال ۲۰۱۲ او به اسپیس دات کام گفت که اسپیس‌اکس می‌خواهد به برنامه‌ای برای برپایی یک مجموعه‌ی ۸۰۰۰۰ نفری انسانی خودمختار در سیاره‌ی مریخ کمک کند. در ماه دسامبر او به مجله‌ی اسمیتسونیان گفت: «دغدغه‌ی من مسائل اقتصادی نیست. بلکه دغدغه‌ی من حل مشکلات آینده‌ی بشریت است.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 84467
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا