مجلس،آذری جهرمی را برای ارزش افزوده فراخواند

جهان صنعت نیوز:  نمایندگان مجلس می خواهند بدانند این قهرمان مبارزه با متخلفان سرویس های ارزش افزوده، آیا همانگونه که ادعا می کند عزمی جدی در مبارزه دارد. اگر اینگونه است چرا همچنان شرکت های متخلف در زمینه سرویس های ارزش افزوده یا همان وس، به کار خود ادامه می دهند؟ محمدجواد آذری جهرمی گفته است خبرهای مرتبط با استفاده او از هواپیمای شخصی از طریق همراه اول، اهدای ۲۰۰ کامپیوتر به دفتر ریاست جمهوری و دیگر اخبار به هدف متوقف کردن او در مسیر مبارزه با سرویس های ارزش افزوده منتشر می شوند اما به راستی آذری جهرمی تا کنون چه اقدامی در جهت منع تخلف از طریق سرویس های ارزش افزوده، مجازات متخلفان و بازگرداندن پول از دست رفته مردم از طریق ارزش افزوده انجام داده است؟

البته او طی سال های گذشته تلاش کرد با اطلاع رسانی به مردم هشدار دهد و مانع سواستفاده متخلفان از طریق سرویس های ارزش افزوده از حساب مردم شود. همچنین سرویس ستاره ۸۰۰ مربع را به هدف آگاهی از سرویس های ارزش افزوده فعال و غیرفعال کردن آنها راه اندازی کرد.

او همچنان مدعی است عزم جزمی در مبارزه با متخلفان ارزش افزوده داشته و حتی تلاش می کند تا این سرویس ها را به طور کامل در ایران غیرفعال کند؛ سرویس هایی که می توان از طریق آنها درآمدزایی کلانی داشت. با اینهمه ردپای برخی از شرکت های ارزش افزوده به معاونان وزیر ارتباطات می رسد. 

اما بازهم ممکن است محمدجواد آذری جهرمی واقعا در مبارزه با متخلفان کدهای دستوری مصمم باشد و فعالان این حوزه به اندازه ای قدرتمند باشند که حتی وزیر مملکت نیز توانایی متوقف کردن آنها را نداشته باشد. یا اینکه قرار است خدمات وس با نام دیگری ارائه شود و نام ننگین سرویس های خدمات ارزش افزوده تغییر کند.

هشدار یا فضاسازی

جمعی از نمایندگان مجلس سوال خود در مورد «نحوه فعالیت و کسب درآمد سرویس‌های ارزش افزوده» از محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع دادند.

سیدفرید موسوی، نماینده تهران در صفحه توییتری خود از سوال خود از وزیر ارتباطات در مورد «ارائه‌دهندگان سرویس‌‌های ارزش افزوده و موانع عدم تعطیلی این روش غیراخلاقی کسب درآمد» خبر داد. در شرح سوال این نماینده آمده است: مدتی است سرویس‌های ارزش افزوده با روش‌های نادرست، غیراخلاقی و با سواستفاده از ناآگاهی کاربران به کسب درآمد هنگفت از جیب مردم، بودن اطلاع آنها مشغول هستند. دولت و وزیر ارتباطات بارها وعده ساماندهی این سرویس‌ها را داده است. آیا نگاه وزیر به موضوع صرفا در راستای هشدار به جامعه و فضاسازی مطرح شده یا واقعا وعده داده شده عملی خواهد شد؟

در دو سال گذشته محمدجواد آذری جهرمی با انتشار پست‌ها و توئیت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از رگولاتوری و دیگر بازیگران مرتبط با بازار ارائه خدمات ارزش افزوده از جمله اپراتورهای تلفن همراه و همچنین شرکت‌های فعال در این حوزه خواسته تا با قانونگذاری مشخص و در نظر گرفتن دستورالعمل‌های شفاف، جلوی مزاحمت‌ و کلاهبرداری از کاربران به واسطه ارائه خدمات ارزش افزوده را بگیرند.

چندی پیش جهرمی همچنین در توییتی با هشتگ پایان VAS به تقلب‌ها و کلاهبردار‌ی‌هایی که از این طریق صورت می‌گیر اشاره کرده و نوشت: دوستان دیگر به یقین رسیده‌اند که در این مورد هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی شود.

مصمم هستم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پایان خدمات ارزش افزوده که بستری برای درآمدزایی غیرقانونی شده است، نیاز به طی مراحل قانونی دارد و مشغول بررسی این موضوع هستیم، اما هرچه جلوتر می‌رویم برای این موضوع مصمم‌تر می‌شویم.

 محمد جواد آذری جهرمی درباره میزان فعالیت غیرقانونی در بستر خدمات ارزش افزوده (وس) گفت: از رگولاتوری خواسته‌ام گزارشی از وضعیت وس تهیه و منتشر کند چرا که در وضعیت غبارآلود نمی‌توان گام موثری برداشت. حتما لیست شرکت‌ها و آن بخش از فعالیت‌هایشان که درآمد نادرست از این راه است منتشر می‌شود.

مستندی وجود ندارد

جهرمی درباره اینکه عده‌ای می‌گویند شما خودتان ایده وس را راه‌اندازی کردید و حالا قصد دارید به آن پایان بدهید، گفت: برای این ادعا مستندی وجود ندارد. اگر سندی وجود دارد که می‌گوید ایده پرداز «وس»  من هستم، ارائه دهید. البته اشکالی ندارد اگر می‌گویند من ایده پرداز وس هستم، دوست دارم آن را تعطیل کنم. بگذارید فردا بگویند جهرمی شاخ دارد، جهرمی آدم می‌خورد. اما از حق‌الناسی که به گردن من است، کوتاه نمی‌آیم.

او اظهار کرد: بیش از سه سال است که اپراتور موبایل اول کشور طرح حمایت مالی خود از تیم ملی فوتبال را به پایان رسانده اما همچنان از جیب مردم به حساب این اپراتور پول واریز می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برآورد ما نشان می‌دهد که تقریبا ماهی ۲ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب اپراتور موبایل اول کشور در غالب حمایت از تیم ملی فوتبال واریز می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به جو منفی که علیه وی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی آغاز شده است، گفت: به رغم تمام مباحث پیش آمده درباره ارزش افزوده، من جلوی این کار را می‌گیرم چراکه فردای قیامت نمی‌توانم پاسخگوی حقوق مردمی باشم که بر گردنم است.

آذری جهرمی یادآور شد: تمامی فعالیت‌های مربوط به ارزش افزوده در این حوزه غیرقانونی نیست اما شکل درآمدزایی برخی از اپراتورها در قانون توجیه ندارد.

او از پیگیری این موضوع از طریق سازمان تنظیم مقررات خبر داد و گفت: از همکاران خود در سازمان تنظیم مقررات خواستم تا برای پایان دادن به مقررات وس شفاف‌سازی انجام شود و در این زمینه حتما لیست شرکت‌هایی که از این طریق درآمد غیرقانونی دارند منتظر خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره شکل دسته‌بندی ارزش افزوده برای اپلیکیشن‌ها و اپراتورهای موبایلی توضیح داد: برخی شرکت‌ها فروش خود را از طریق خدمات ارزش افزوده موبایلی انجام می‌دهند که از نظر ما غیرقانونی نیست چرا که این امر به این دلیل است که جمع‌آوری هزینه فروش آنها از طریق نظام بانکی راحت نیست.

محمدجواد آذری جهرمی ادامه داد: به همین دلیل باید دسته‌بندی ارزش افزوده شفاف‌سازی شود چراکه در فضای غبارآلود نمی‌توان درباره شرکت‌ها و اپراتورها و اینکه کار آنها غیرقانونی است، تصمیم گرفت.

او با تاکید بر اینکه مراحل قانونی مربوط به این موضوع در حال طی شدن است، گفت: ارزیابی ما نشان می‌دهد تعداد شرکت‌هایی که به صورت غیرقانونی از ارزش افزوده استفاده می‌کنند کم نیست و واکنش آنها در فضای مجازی ما را بیشتر از قبل برای تعطیلی این شرکت‌ها مصمم می‌کند.

او درمورد سرنوشت شرکت‌هایی که خدمات ارزش افزوده ارائه می‌دهند، اعلام کردکه لیست شرکت‌های خدمات ارزش افزوده خاطی به زودی منتشر می‌شود.

خدمات ارزش افزوده حصین

یکی از فعالان اصلی خدمات ارزش افزوده، شرکت مهندسی فن آفرین(حصین) است که مدیرعامل آن نیز سجاد بنابی، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت است. شرکت حصین در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و ۱۵ شرکت زیرمجموعه دارد. یکی از آنها شرکت سیپنو بوده که خدمات ارزش افزوده ارائه می کند و با همراه اول و ایرانسل همکاری دارد. در اوایل همکاری سیپنو با همراه اول محدود بود اما زمانی که یکی از مدیران حصین به سمت مدیریت ارزش افزوده همراه اول منصوب شد، همکاری این دو نهاد بیشتر شد. پس از چندی بخش ارزش افزوده همراه اول به اداره کل کسب و کارهای دیجیتال تغییر نام داد.

وس چیست؟

اتحادیه بین المللی مخابرات، خدمات ارزش افزوده مخابراتی را خدماتی معرفی می‌کند که علاوه بر خدمات پایه‌ای مخابراتی مانند تماس صوتی و پیامک ، به ارائه خدمات چند رسانه‌ای و دسترسی داده به مشترکین اپراتورها عملی میکنند.

در واقع دلیل بوجود آمدن خدمات ارزش افزوده در صنعت مخابرات، تحریک کاربر به استفاده بیشتر از خدمات اپراتوری است تا میانگین درآمد اپراتورها به ازای هر کاربر (ARPU) افزایش پیدا کند.

در اکثر اپراتورهای جهان، آنها با هدف افزایش نوآوری و خلاقیت و همچنین افزایش نظارت بر کیفیت و رضایت کاربرانش ، حوزه ارزش افزوده را به صورت برون سپاری به مجموعه‌هایی که به آنها تجمیع‌کننده یا Aggregator گفته می‌شود می‌سپارند تا آنها بتوانند ضمن ارائه خدمات متنوع‌تر از طریق شرکت‌های کوچکِ تولیدکننده محتوا، نظارت بر کیفیت این خدمات را به بالاترین حالت ممکن برسانند.

در واقع مجری طرح‌های ارزش افزوده‌ی اپراتوری، خود اپراتورها هستند که بازوهای اجرایی آنها شرکت‌های تجمیع کننده هستند و می بایست قوانینی که اپراتور برای رضایت مشترکین‌اش دارد را اعمال کند.

ارزش افزوده، قطعا خرده پول روزانه گرفتن از مشترکین، آن هم به هر بهانه یا حتی بدون بهانه نیست و این دقیقا همان چیزی است که در اذهان عموم مردم و بعضا در ذهن برخی از درست‌اندرکاران این صنعت هم جا افتاده است.

در واقع میانگین درآمد به ازای هر کاربر ، می بایست با رضایت وی و خلق ارزش واقعی افزوده برای کاربر اتفاق افتد تا نمودار درآمد به صورت پایدار رو به رشد باشد و هر مدلی از افزایش درآمد به غیر از خلق و معماری رضایت مشتری، ارزش افزوده نیست.

اما آنچه که به عدم ارائه ارزش افزوده در این صنعت دامن می‌زند، عدم آگاهی به مفاهیم این صنعت است. در مجموع ارزش افزوده صنعت پول‌ساز و سالمی بود که حرام شد. به راستی ما متخصص آن هستیم که از خارج چیزی وارد فرهنگمان کنیم و تا به بدترین حالت ممکن از آن استفاده نکردیم و حرامش نکردیم دست بردار نخواهیم بود.

این صنعت مانند همه‌جای دنیا قابلیت درآمدزایی به نحوی دارد که بیشتر از صاحبان کسب و کار، کاربران، اعضا و مشترکین آن راضی باشند و از خدماتی واقعی با قیمتی واقعی و در نهایت رضایت استفاده کنند.

 

 

 

 

دانش و فناوری
شناسه : 53663
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا