گرمایش جهانی باکتری‌ها را به تولید دی اکسید کربن بیشتر ترغیب کرده

جهان صنعت نیوز:  محققانی که در زمینه تغییرات آب و هوا تحقیق می کنند همچنان سرگرم  کشف حلقه های بازخورد منفی ناشی از گرم شدن دمای جهان هستند.  محققان «کالج ایمپریال لندن» در انگلیس در این تحقیق جدید متوجه شدند که باکتری ها برای سازگار کردن خود با افزایش دمای هوا،  با سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدنشان، دی اکسید کربن بیشتری تولید می کنند.


باکتری ها و آرکی باکتری ها، ساختار گروه موجودات تک سلولی موسوم به «پروکاریوت ها» را تشکیل می دهند؛ این دو گروه باکتری ها بیش از نیمی از زیست توده سیاره زمین را تشکیل می دهند.  این دو گروه مانند انسان در هنگام تنفس، دی اکسید کربن آزاد می کنند.

هرچه باکتری ها سریعتر تنفس کنند، دی اکسید کربن بیشتری منتشر می کنند و با افزایش دما، باکتری ها سریعتر تنفس می کنند. تا اکنون رابطه دقیق میان دمای هوا و تنفس پروکاریوت ها مشخص نبود.

محققان در این مطالعه چگونگی تاثیر دما بر آهنگ تنفس ۴۸۲ پروکاریوت مختلف را محاسبه کردند. نتایج آزمایش هایی که در محیط آزمایشگاه انجام شد، نشان دادند که اکثر پروکاریوت ها در واکنش با افزایش دمای هوا، به آهنگ تنفس خود سرعت می بخشند.

به گفته محققان، جوامع پروکاریوت ها در طولانی مدت به نحوی تکامل می یابند که در دماهای بالاتر کارآمدتر باشند و در نتیجه قادر به افزایش هر چه بیشتر سوخت و ساز بدن خود خواهند بود.  بنابراین افزایش دمای هوا تاثیر مضاعفی بر بسیاری از جوامع پروکاریوت ها دارد و به آنها اجازه می دهد که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت کارآمدتر عمل کنند و سهم هر چه بیشتری در تولید کربن در جهان و در نتیجه افزایش دمای هوای جهان داشته باشند. 

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 61857
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا