می خواهند فیلترینگ را فیلتر کنند

جهان صنعت نیوز:  محمود محمدی ، مشاور کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: در واقع گفته های نماینده مجلس به این معناست که فیلترینگ را مجددا فیلتر کنند. وزیر ارتباطات نیز معتقد است که می بایتس سطح دسترسی افراد مختلف به وی پی ان ها محدود شود و می شود اعمال محدودیت بیشتر برروی محدودیت های پیشین!

مگر وی پی ان ها را دولت می فروشد؟

 محمود محمدی افزود: البته این امر که محدودیت بر روی فروش وی پی ان ها گذاشته شود و یا اینکه براساس حرفه و تحصیلات، فیلترشکن ها فروخته شوند ممکن نیست. مگر وی پی ان ها را دولت می فروشد؟ اگر فروش وی پی ان و فیلترشکن ها کار دولت است در آن صورت می تواند فیلتر جداگانه بگذارد و برروی فروش آنها نظارت کرده و از متقاضیان احراز هویت کند. در غیر این صورت ممکن نیست.

محمدی تاکید کرد: بحث سواد رسانه ای مطرح است. نظارت و محدودیت بیشتر کارساز نیست بلکه می بایست سواد رسانه ای مردم با آموزش ارتقا یابد.

او گفت: باید یک سازمان جداگانه ای تشکیل دهند تا از متقاضیان خرید فیلترشکن ها احراز هویت شود و بودجه جداگانه ای نیز می بایست برای آن تخصیص داده شود.

 محمود محمدی با اشاره به این امر که ممکن است در صورت اجرای شبکه ملی اطلاعات حتی برای ورود به اینترنت نیز از کاربران احراز هویت شود بیان کرد: ممکن است پس از اجرای اینترنت ملی هر کاربر برای ورود به اینترنت نیاز به شناسه کاربری داشته باشد تا مشخص شود با کدام آی پی وارداینترنت شده است. از این پس شاید کاربران ایرانی مجبور شوند کدی را وارد کنند تا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

او افزود: ممکن است دلیل دیگر مطرح شدن این موارد آن باشد که دولت قصد دارد به طور رسمی فیلتر شکن بفروشد. این مساله چندسال قبل نیزمطرح شده بود که دولت از این پس خود پراکسی بفروشد یا اینکه هم اکنون به صورت غیر رسمی در حال فروش وی پی ان است. حتی ممکن است دولت قانون بگذارد و برای کودکان یک مدل وی پی ان طراحی کند و برای بزرگسالان مدل دیگری.

 محمود محمدی گفت: مسئولان خودشان اینترنت را مسدود می کنند و خودشان هم برای رفع مسدودیت وی پی ان می فروشند و پول در می آورند. هم برای فروش اینترنت هزینه دریافت می کنند و هم برای موانعی که بر سر استفاده از فضای مجازی ایجاد کرده اند!

او بااشاره به اینکه ممکن است نمایندگان مجلس خودشان در کسب و کار فروش وی پی ان باشند بیان کرد: ممکن است مطرح کردن این موضوع و درخواست مسدود کردن وی پی ان ها به دلیل تجارت پرسود فیلترشکن و قصد انحصار آن از سوی عده ای باشد.

این فعال در زمینه کسب و کارهای مجازی بیان کرد: البته شاید نمایندگان مجلس این مساله را از سوی عده ای شنیده اند که منافع شخصی داشته اند و موضوع را به گونه ای بیان کرده اند که در نهایت به سود خودشان تمام شود.

دولت بیشتر از کاربران دچار مشکل می شود

متخصصان فناوری معتقدند که وی پی ان ها به موارد دیگری به جز دسترسی استاد دانشگاه و توسعه دهنده نرم افزارها مربوط می شود. به عقیده آنهادر صورت مسدود شدن وی پی ان هابسیار بیشتر از افراد حقیقی، اشخاص حقوقی به ویژه بانک ها، صنایع و حتی دولت دچار مشکل می شود؛ چراکه وی پی ان به معنای ایجاد یک شبکه امن اطلاعاتی است.

عادل طالبی، کارآفرین و فعال کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: آذری جهرمی درباره وی پی ان ها و عواقب مسدود شدن آنها درست گفته است اما به مشکل خوردن تاجران را بهانه کرده است.

او با اشاره به اینکه وی پی ان تنها وسیله ای برای دور زدن فیلترها نیست بیان کرد: وی پی ان در واقع به معنای ایجاد شبکه امن است. به طور مثال بانکی در تهران قصد دارد با یک بانک دیگر در همدان تبادل اطلاعات داشته باشد، اگر اطلاعات را ایمیل کند یا با هر وسیله دیگری آن را ارسال کند ممکن است به دست هکرها بیفتد. بنابراین یک شبکه امن برای شعبات تهران و همدان ایجاد کرده و از طریق همین شبکه امن اطلاعات مبادله می شوند.

طالبی با اشاره به اینکه اگر این شبکه های امن بسته شوند پورت ها مسدود می شوند بیان کرد: با این اقدام فعالیت بانک ها، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و بسیاری  از دیگر صنایع مهم و نهادهای دولتی کشورمان متوقف می شود. اگرچه اساتید دانشگاه و توسعه دهندگان نرم افزارها نیز متضرر می شوند اما با ضرر صنایع و نهادهای دولتی و مالی قابل مقایسه نیست.

 به عقیده او با بستن وی پی ان ها دولت به طور کلی غیرفعال می شود و دلیل اینکه وزارت ارتباطات وی پی ان ها را مسدود نکرده این است که فعالیت دولت و صنایع و بانکها متوقف نشود.

این فعال در زمینه کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: در صورت مسدود کردن وی پی ان ها تمامی شبکه های خصوصی نیز مسدود می شوند و پورت ها هم مسدود می شوند. یکی از کارکردهای اصلی وی پی ان ها ایجاد شبکه امن خصوصی در اینترنت است. وی پی ان فیلترشکن نیست بلکه شبکه امن خصوصی برای تبادل داده است. بانک ها از وی پی ان برای تبادل مالی استفاده می کنند، چه برای تبادلات مالی در داخل و چه تبادلات مالی در خارج از کشور.

او درباره اظهار نظر آذری جهرمی در رابطه با محدودیت در دسترسی افراد مختلف به وی پی ان ها بیان کرد: اینکه آدم ها را چند دسته کنیم غلط است. تقسیم افراد به خودی و غیر خودی، بد و خوب اشتباه است.

طالبی در پاسخ به این پرسش که مگر دولت متولی فروش وی پی ان است که بر اساس هویت دسترسی آنها را تعیین کند اظهار کرد: دولت می تواند برروی تعدادی از خطوط اینترنت وی پی ان ها را مسدود کند اما با این اقدام حقوق فردی را نقض می کند و به همین دلیل چنین اقدامی انجام نمی دهد. به طور مثال من ممکن است برای خودم و همسرم یک شبکه امن خصوصی برای تبادل اطلاعات  ایجادکنم، دولت نباید آن را مسدود کند.

عمومی
شناسه : 46252
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا