طرح های حمایتی دولت اجرا نمی شوند

جهان صنعت نیوز محمود محمدی – وزیر ارتباطات در اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد که در ایران استارتاپ ها رشد قابل توجهی داشته اند و این گفته او درست است.

اما نکته اینجاست که رشد استارتاپ ها به دلیل تلاش خود مدیران و بنیانگزاران استارتاپ ها رخ داده است.

البته دولت در برخی اوقات تلاش کرده که به استارتاپ ها کمک کند. معاونت علمی و فناوری نیز تلاش کرد از استارتاپ ها حمایت کند اما بسیاری از طرح های حمایتی که مطرح شد سرنوشت نامشخصی دارند.

طرح نوآفرین اجرایی نشد

به عنوان نمونه طرح نوآفرین با وجود تمامی انتقادات و ابهاماتی که داشت طرح خوبی به نظر می آمد اما سرنوشت این طرح مشخص نیست و اصلا معلوم نیست اجرایی می شود یا خیر، اگر اجرایی می شود زمان به اجرا درآمدن آن چه تاریخی  است. مشابه این طرح فراوان مطرح شدند اما نتیجه آنها نامشخص است و اصلا معلوم نیست این طرح ها اجرایی شده اند یا در حد طرح باقی مانده اند.

به طور کلی دولتمردان در تمام دنیا افراد حقوق بگیر هستند، در تمام دنیا نیز بیشتر وزرا و دولتمردان تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت و مدیریت خود ندارند.

این مدیران چه طرح های خود را اجرایی کنند چه آنها را در کاغذ نگه دارند حقوق خود رادریافت می کنند.

بیشترین زمانی که یک وزیر در سمت خود باقی می ماند ۸ سال است و پس از ۸ سال تعویض می شود بنابراین معمولا برای وظایف و حوزه های تحت مدیریت خود برنامه و چشم انداز ۸ ساله در نظر می گیرند.

البته کارمندان وزارتخانه ها همواره حضور دارند و در دولت های مختلف بر سرکار هستند، اما آنها نیز چه کاری انجام بدهند چه انجام ندهند حقوق خود را دریافت می کنند.

در این میان انحصار طلبی و رانت خواری برخی از نهادهای دولتی و کارمندانش نیز برای استارتاپ ها و به طور کلی بخش خصوصی مشکل ساز می شود.

دولت می بایست نظارت کند

به طور کلی دولت در حوزه بخش خصوصی ورود نکند بهتر است اما در حوزه نظارت دولت می بایست وارد شود و اینکه عده ای از بخش خصوصی مخالف تشدید نظارت دولت می شوند اشتباه است.

در مجموع اینکه آذری جهرمی بحث استارتاپ ها را در اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای آسیا و اقیانوسیه موضوع موفق بودن استارتاپ ها را پیش کشید به خاطر جلب محبوبیت در سطح خاورمیانه بوده است.

به طور کلی اگر آذری جهرمی قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد بهتر است که مقبولیت جهانی پیدا کند. در زمینه سرمایه گذاری نیز آذری جهرمی می بایست از چین و روسیه درخواست سرمایه گذاری کند چراکه به دلیل تحریم ها دیگر کشورها نمی توانند در ایران سرمایه گذاری کنند.

در زمان برجام نیز با اینکه خبرهایی مبنی بر جذب سرمایه گذاران خارجی منتشر شد، در عمل اتفاقی نیفتاد. همواره عنوان می شود ایران بهشت استارتاپ ها بوده و برای رشد استارتاپ ها مکان مناسبی است اما تمامی این ها فقط شعار هستند.

در رابطه با حریم شخصی نیز آذری جهرمی و دولت تدبیر و امید همان زمان که تلگرام را فیلتر کرد، حریم شخصی کاربران را زیرسوال برد چراکه مردم حق دارند در هر شبکه اجتماعی که می خواهند آزادانه فعالیت داشته باشند.

با فیلتر کردن تلگرام هم حریم شخصی کاربران نقض شد و هم به دلیل استفاده از فیلترشکن، اطلاعات شخصی آنها در خطر افتاد.

کارآفرین و مشاور کسب و کارهای مجازی

دانش و فناوری
شناسه : 30273
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا