انحصارطلبی در استارتاپ ها

جهان صنعت نیوز|  استارتاپ ها که از کشورهای توسعه یافته وارد کشورمان شده اند هرگز با انحصار طلبی همراه نبوده اند و مواردی مانند اجبار رانندگان تاکسی های اینترنتی به نصب یک نرم افزار تنها در کشور ما اتفاق می افتد. انحصار طلبی و حمایت های قوی از چند استارتاپ هم به بدنه اکوسیستم کسب و کارهای مجازی در داخل کشور ضربه می زند و هم بی اعتمادی کاربران را نسبت به نرم افزارهای ایرانی به همراه دارد. زمانی که بلد و نشان پس از فیلترینگ ویز رونمایی می شوندو سروش و بله پس از مسدودسازی تلگرام، هرچه مسئولان اظهار کنند این نرم افزارها داخلی بوده، به دست جوانان غیور وطن ساخته شده اند، اطلاعات به دست بیگانگان نمی افتد و باید از تولید ملی و ایرانی حمایت کرد، کاربران ایرانی حاضر به نصب و استفاده از این اپلیکیشن ها نمی شوند.

بسیاری از فعالان کسب و کارهای مجازی بر این باور هستند که حمایت های اینچنینی از کسب و کارهای اینترنتی انحصار گرایی را به همراه دارد و البته تجربه ناموفق آنها را در پیام رسان های داخلی داشته ایم.

توقف رشد استارتاپ ها در اثر حمایت های ناعادلانه

اشکان قویدل، فعال در حوزه کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز اظهار کرد: به طبع  حمایت‌های دولتی از چند استارتاپ خاص  نه تنها رشد باطنی مجموعه‌ها را به همراه نخواهد داشت بلکه موجب بروز سوء تفاهم‌هایی در حوزه‌ی حمایت از کسب‌و کار‌ها می شود. شاید اگر در چارچوب‌های مشخص و مدون حمایت عادلانه از همه کسب‌و‌کار‌ها صورت می‌گرفت هیچکس به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که رشد این اپلیکیشن‌ها به دلیل حمایت‌های نهاد‌ها بوده است.

او افزود:  این قبیل حمایت‌ها که تجربه‌ ناموفق آن  در مورد پیام‌رسان های داخلی هم وجود داشته نتیجه مطلوبی به همراه نداشته و بهتر است بگوییم این حمایت‌های ناگهانی و الزاماتی از این دست، زحمات افراد را هم در سایه‌ خود قرار می‌دهد. تجربه بین‌المللی در تمامی حوزه‌های روند محور ثابت کرده که هر افزایش دستوری، یک اصلاح هم پیش رو خواهد داشت و قطعا رشد سیستم‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست.

قویدل تاکید کرد: امیدواریم که مسئولین با ایجاد فضای رقابتی باز امکان یک رقابت آزاد بین محصولات داخل و خارج را خلق کنند چرا که ایمان داریم کیفیت شماری از محصولات داخلی به اندازه ای مطلوب هستند  که حتی مشابهات خارجی هم توان رقابت با آنها را  ندارند و این رقابت موجب می شود  محصولات داخلی، تنها با اتکا به کیفیت خدمات و نه انحصار بازار رو مدیریت کنند.

 

 

دانش و فناوری
شناسه : 19858
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا