انتقاد اعضای کمیسیون شبکه از وزارت صمت

جهان صنعت نیوز| اعضای کمیسیون شبکه در نشست خبری خود در نمایشگاه الکامپ ضمن انتقاد از عدم حضور مسئولان رگولاتوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت علی رغم دعوت‌شان به این نشست برای پاسخگویی، اعلام کردند که نوک پیکان مشکلان این صنف به سمت سازمان نصر و سازمان صمت است.

آزاد معروفی رییس کمیسیون شبکه اظهار کرد: امسال دومین سالی است که مسئولین این دو مجموعه را دعوت می‌کنند و پاسخی از آنها نمی‌شوند. احسان زرین بخش دبیر کمیسیون شبکه نیز با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات پیرامون رد شدن جوانان استارت آپی در برابر ترس از تغییرات و مدیران سنتی کشور، تاکید دارد که سازمان رگولاتوری تمام این مشکلات را در خود بصورت یکجا دارد ولی کمیسین شبکه برخلاف استارت آپها نتوانسته از این چالش‌ها رد شود.

رگولاتوری به قاچاق کالاهای بی کیفیت کمک می کند

او گفت: قانون تعیین نمونه تجهیزات ملی فناوری اطلاعات دوازده سال است که تصویب شده و معضلات بسیاری وجود دارد. سازمان رگولاتوری به طور ناخواسته به قاچاق کالاهای بی‌کیفیت کمک می‌کند.

این قانون به روز نیست و شفافیتی در آن وجود ندارد. ما پیشنهاد بخش خصوصی را به دولت دادیم و هیچ اتفاقی برای این پیشنهاد نیفتاد و حتی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح نشد.

او با اشاره به اینکه آنها آنقدر دلایل غیر منطقی آوردند و در مقابل مطالبات ما سکوت کردند که کسی نمی‌داندن باید چه کرد، بیان کرد: اگر آی‌تی را از کشور حذف کنیم، انگار داریم با ماشینی در تاریکی بدون چراغ حرکت می‌کنیم.

مشکلات رگولاتوری و قوانین این سازمان اما باعث شده که کالاهای آی‌تی و وارداتش به مشکل بخورد.

مجید کریمی، عضو کمیسیون شبکه نیز در این نشست تاکید کرد: سازمان رگولاتوری در اوایل شروع کار خود باید تجهیزات رادیویی را Approve می کرد و کم کمک تجهیزات غیر رادیویی هم به این عرصه اضافه شد.

او گفت:همه وسایل شبکه مرتبط با این سازمان است و چندین مجوز برای واردات می‌خواهد. تمام تعرفه‌ها برای کالاهای فاوا نیازمند تاییدیه برای سازمان دارد اما حتی برخی از این تجهیزات را خود سازمان امکان تست ندارد و ولی آنها را تست می‌کند. این فرایند تست چند هفته به طول می‌انجامد که برای ما مشکل آفرینی می‌کند.

تقویت بازار خاکستری

کریمی افزود:  ما معتقدیم که عملکرد سازمان رگولاتوری در دهه گذشته تقویت بازار خاکستری واردات بوده و عملکرد این سازمان باعث شده که فعالان این حوزه را وادار به عقب نشینی یا ترک حوزه کرده و یا آنها را به سمت مبادی غیررسمی کشانده است.

کریمی باور دارد که در رگولاتوری آنها چرخ را دوباره اختراع می‌کنند، به گفته او وسایلی که در آزمایشگاه‌های بین‌المللی تست شده را رگولاتوری دوباره می‌خواهد در آزمایشگاه‌های ناقص خود تست کند؛ آزمایشگاه‌هایی که معلوم نیست کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد و فقط هزینه‌‌های زمانی و مالی را زیاد می‌کند.

کریمی با اشاره به مشکلات کمیسیون با وزارت صمت بیان کرد: وزارت صمت به بهانه حمایت از تولید داخل، در نظم بازار و فرایند واردات یک سری کالا اختال ایجاد می‌کند. آنها یا تعرفه‌های کیلویی برای کالاهای این حوزه تعیین می‌کنند یا حتی در مقاطعی واردات فلان کالا را ممنوع می‌کنند.

این عضو کمیسیون شبکه تاکید می‌کند که آنها هم هدفشان حمایت از محصولات داخلی است ولی این شیوه حمایت را غلط می‌داند. او گفت: اگر می‌خواهیم این کار را بکنیم لااقل برای مجموعه‌ای بکنیم که سهمی از بازار دارد نه یک شرکت تازه‌کار.

کریمی بیان کرد: فرایند ثبت سفارش وابسته شده به تصمیم عده‌ای معدود در یک اتاق در بسته که نمی‌دانیم چرا گاه تصمیمات یک ماه طول می‌کشد و بعد از یک ماه درخواست‌ها بدون دلیل رد می‌شود.

زرین بخش با اشاره به تست آزمایشگاه‌ها تاکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند این مساله را حل کند اما آزمایشگاه‌های قدیمی رگولاتوری نمی‌تواند برخی کالاها را تست کند.

دانش و فناوری
شناسه : 35828
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا