۹۰ میلیون تومان خدمت رایگان برای استارتاپ‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: «بوم واره» طرحی است که بر اساس آن استارتاپ‌ها می‌توانند بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان خدمات رایگان از شرکت‌های مختلف دریافت کنند و برای دریافت این خدمات کافی‌ است کسب و کار خود را در سامانه نوآفرین وزارت ارتباطات به ثبت برسانند.


«بوم واره» یکی از زیرخدمت‌های سامانه «ایران نوآفرین» است، در این پلتفرم،  بستری فراهم شده تا شرکت‌های بزرگ و متوسط ارائه دهنده خدمات، محصولات خود را به‌صورت رایگان و نیم بها به کسب و کارهای نوپا ارائه دهند. این طرح خردادماه امسال با افتتاحیه رئیس جمهوری شروع به کار کرده و ۶ ماه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.

تجربیات سیاست‌گذاری جهانی نشان می‌دهد بسته‌های تشویقی – حمایتی موفق دو ویژگی کلیدی دارند. ویژگی اول‌شان این است که غیر مالی هستند و به استارتاپ‌ها پول و تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.

مساله بعدی، غیرمستقیم بودن این کمک‌هاست؛ به این ترتیب ارائه دهندگان خدمات می‌توانند درخواست ارائه خدمت داشته باشند و استارتاپ‌های می‌توانند آن را دریافت کنند. که این در واقع بازاری برای خدمات B۲B (مدل تجارت به تجارت) ایجاد می‌کند.  تا کنون حدود ۵.۶۰۰ میلیون تومان خدمت در قالب طرح بوم‌واره به کسب و کارها ارائه شده است.

براساس طرح بوم واره شرکت‌های بزرگ‌تر با استارتاپ‌های نوآمده روابط کاری را نیز آغاز می‌کنند و گاه شاید برای نخستین بار طعم خدماتی که پیش از این سرویس دهندگان خارجی دریافت می‌کردند، برخوردار شوند.

تا کنون دوهزار و ۶۳۳ ثبت‌نام در بخش بوم‌واره نوآفرین ثبت‌نام کرده‌اند که استان تهران با ۲۶ شرکت در رتبه نخست قرار دارد.

سامانه ایران نوآفرین

این سامانه بر اساس ماده ۱۱ مصوبه حمایت از شرکت‌های نوپا به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآوری کشور خردادماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد.  چشم‌اندازی که توسط وزارت ارتباطات برای این طرح در نظر گرفته شده، اینکه به پنجره واحدی برای ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی کشور تبدیل شود. ایجاد پایگاه داده یکپارچه و جامع برای نگهداری و تحلیل اطلاعات برای سیاست‌گذاری صحیح و کلان نیز از دیگر انتظاراتی است که از سامانه نوآفرین می‌رود.

مهیا کردن زیرساخت ارائه تسهیلات غیرنقدی برای کسب و کارها در قالب خدمت بوم‌واره، تخصیص کدپستی مجزا برای شرکت‌های مستقر در فضای کار اشتراکی، ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از کسب و کارها، صدور کارت نوآفرین، درگاه پرداختی سداد از جمله خدماتی است که از سوی نوآفرین در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.

نوآفرین با ۶۲۷ طرح، صدور ۶۵۰ کارت نوآفرین، ارائه ۱۸۹ وام اضطراری، ۱۲۶ بسته حمایتی دولت از آسیب‌دیدگان کرونا، تعریف ۶۱۶ کدپستی فضای کار اشتراکی خدماتی است که سامانه نوآفرین آنها را برای کسب وکارها تعریف کرده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 152896
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا