۷۰ درصد مدارس کشور به شبکه ملی متصل شدند

به گزارش جهان صنعت نیوز اواخر تیرماه در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۵، وزیر ارتباطات و سرپرست آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای را برای هوشمندسازی مدارس را به امضا رساندند. در آن مراسم وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که ملت باید آموزش ببیند و ملت هوشمند در مدارس هوشمند آموزش می‌بینند، گفت: این موضوع به درستی در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش موظف شده‌اند در موضوع هوشمندسازی مدارس به خصوص در مناطق محروم گامی اساسی بردارند.


وی همان زمان تاکید کرده بود که پیش از این اقداماتی انجام شده بود اما این‌که هوشمندسازی چیست و تکلیف هر دستگاه چیست و باید چگونه اقدامات را پیش برد، بحثی بود که باید در مورد اجزای آن به تفاهم می‌رسیدیم. بنابر زبان مشترکی که امروز بین ما و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و آن را در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسانده‌ایم، لایه زیرساخت و ارتباطات مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است و ما موظف می‌شویم مدارس کشور را تا پایان سال ۹۸ به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

حالا بعد از گذشتن ۷ ماه از امضای این تفاهم نامه، وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم اختتامیه تاریخ شفاهی که امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: آخرین وضعیت آماری اتصال مدارس به شبکه‌ ملی اطلاعات را نمی‌دانم اما بر اساس تفاهمی که با سازمان برنامه و وزارت آموزش و پرورش به امضا رساندیم بخش اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات که گام اول در هوشمندسازی مدارس است، برعهده ماست.

آذری جهرمی اضافه کرد: دو هفته قبل که آخرین کنترل پروژه را انجام دادیم، آمار نشان می‌داد بیش از ۷۰درصد مدارس کل کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. البته بخش تجهیز مدارس برای گام دوم هوشمندسازی بر عهده آموزش و پرورش است که من آمار دقیقی در خصوص فعالیت آن‌ها ندارم.

او ادامه داد: بخش دیگری تکمیل پروژه هوشمندسازی مدارس ایجاد سامانه‌های هوشمند است که توسط سازمان فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.

در همین مورد، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیش از این در خصوص روند رشد هوشمندسازی مدارس به نکته مهمی اشاره کرد و گفته بود که برای هوشمندسازی مدارس و اتصال آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات به لوکیشن مدارس و گاهی کد ملی دانش آموزان نیاز داریم اما پاسخ آموزش پرورش به ما که یک نهاد دولتی هستیم، این است که اطلاعات امنیتی و محرمانه هستند.

 او در مورد این که آیا فناوری‌هراسی، سد راه هوشمندسازی مدارس خواهد شد، گفت: ما در کشور ۴۸۰۴ مدرسه روستایی داریم که اطلاعات حدود هزار مدرسه تقریبا در بانک داده آموزش و پرورش وجود ندارد. در برخی موارد حتی اسم و کد روستا نیز اشتباه است. از همین رو، تمام تمرکز وزارت ارتباطات در لایه اتصال است چرا که معتقدیم در حوزه هوشمندسازی، سه لایه داریم که لایه زیرساختی اتصال برعهده ماست و حتما آن را برقرار خواهیم کرد.

ناظمی البته تاکید کرده بود که اکنون با اپراتورها صحبت کرده‌ایم، به تعداد مودم‌ها فکر کرده‌ایم و در صدد هستیم این کار را به نتیجه برسانیم. این کار برای وزارت ارتباطات هزینه‌بر است اما یکی از آرزوهای ما در وزارت ارتباطات این است که دانش آموزان بتوانند لذت اتصال به شبکه ملی اطلاعات را لمس کنند. لایه دوم هوشمند سازی مدارس لایه خدمات است که همکاری هایی را با آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم و لایه سوم محتواست که تماما بر عهده آموزش و پرورش است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 89186
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا