۶۵ میلیون ایرانی در دولت تدبیر و امید به اینترنت‌سیار متصل شدند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یک‌زمانی تنها ۳۰۰ هزار ایرانی به اینترنت نسل سوم موبایل متصل بودند. خیلی هم دور نیست،  حدود ۶ سال قبل؛ اما الآن ۷۰ میلیون ایرانی به اینترنت نسل سوم و چهارم دسترسی دارند.

سال ۹۶ با آغاز به فعالیت دولت دوازدهم، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار ۴۱ درصد و تعداد مشترکین آن حدود ۳۳ میلیون نفر بود.

ضریب نفود اینترنت پهن باند در آن سال به ۱۲ درصد هم نمی‌رسید و تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، ۹ میلیون نفر بود. تعداد مشترکین اینترنت پهن باند بیش از ۴۲ میلیون بود و ضریب نفوذ پهن باند به ۵۳ درصد می‌رسید.

با گذشت یک دوره تقریباً چهارساله و با توسعه زیرساخت‌ها تعداد مشترکین پهن باند سیار به نزدیک ۷۰ میلیون نفر رسید و ضریب نفوذی ۸۳ درصدی را رقم زد. در این مدت اما تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، با کاهش روبه‌رو شد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت به ۱۰ درصد رسید.

چهار سال قبل تعداد پوشش جاده‌های اصلی – فرعی ریلی به ۷۰ درصد رسید. عددی که در سال ۸۵ طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور صفر درصد بود.

اما طبق آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است، امروز تعداد مشترکین تلفن همراه نزدیک به ۱۱۹ میلیون نفر است و ضریب نفوذ آن در کشور عدد ۱۴۲ درصد را هم رد کرده است. امروز پوشش جاده‌های اصلی فرعی ریلی کشور به ۸۶ درصد رسیده است.

رایتل اپراتوری بود که اینترنت نسل سوم را برای کاربران فضای مجازی به ارمغان آورد. سال ۹۲ این اپراتور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشترک فعال داشت و همگی دارای اینترنت ۳G بودند. سال ۹۳ پروانه‌های نسل دوم اینترنت همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از نسل دو به نسل سوم و از نسل سوم به نسل چهارم ارتقا یافت.

پس از آن طی ۶ ماه تا یک سال جهش جدی در شبکه را شاهد بودیم. اکنون سیم‌کارت‌های دارای اینترنت ۳G و ۴G در ایران بالای ۱۰۰ میلیون است اما تعداد مشترک‌های فعال همان ۷۰ میلیون کاربر است.

 

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 116944
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا