کورش کبیری نوستالژی سینما را می‌سازد

به گزارش جهان صنعت نیوز: او در معرفی خودش می‌گوید که سعی کردم همه چیز را یاد بگیرم و در رشته‌های مختلف مثل بازی در تئاتر، مدیرتولید، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، عکاسی و فیلمبرداری سال‌ها تجربه بیندوزم. در کارهای هنری مادرم خیلی به من کمک کرد چون جایی که ما زندگی می‌کردیم در کرمانشاه مراکز هنری خیلی کم بود یکی‌دو تا سالن تئاتر و سینما بیشتر نبود. ما ساعت‌ها در صف می‌رفتیم که بتوانیم یک فیلم نگاه کنیم، البته بعضی موقع‌ها هم بلیت به ما نمی‌رسید، به یادم دارم برای فیلم «دستمزد» محمد صالح علاء بلیت به ما نرسید و ما می‌خواستیم فیلم را همان شب ببینیم، درگیر شدیم و من یک شب هم بازداشتگاه خوابیدم. یعنی آن‌قدر عشق به سینما داشتم و دارم. با این عاشق سینما گفت‌وگویی کردم درباره پروژه مهم و ارزشمندش به نام «سینما نوستالژی» و «برنامه چالش».

برای شروع می‌خواهم درباره پروژه سینما نوستالژی توضیح بدهید؟

سینما نوستالژی ١٠ سال است که در فکرم بوده. سه سال پیش ما صحبتی داشتم با آقای سیدضیاءهاشمی، ایشان کمک کردند که من بتوانم چند تا از کارها را شروع کنم و اولین نوستالژی را کار کردیم که سال گذشته قبل از همه‌گیری کرونا اکران شد. عنوان این کار «نوستالژی ۳۵ سالگی فیلم تاراج» بود و بیش از ۳۰ بازیگری که در این فیلم بازی کرده بودند و کسانی که در شکل‌گیری این فیلم همکاری کرده بودند در این فیلم حضور داشتند. جالب است که خانم ایرج قادری و خانم تهمینه اطمینان مقدم بعد از ۵۰ سال برای اولین مرتبه جلوی دوربین سینما نوستالژی آمدند. پیمان معادی لطف کرد و در این فیلم صحبت کرد. ما حتی سر در سینما پلاکارد فیلم تاراج را زدیم که بازیگران می‌آمدند شوکه می‌شدند.

درواقع با این کار سعی کردیم اول این‌که یادآوری خاطرات شود و دوم‌ آن‌که سینما نوستالژی موجب بشود کسانی که عاشق سینما هستند با از زمانی‌که یک ایده شکل می‌گیرد تا زمان اکران آشنا بشوند و متوجه شوند که ساخت یک فیلم کار آسانی نیست.

چندتا فیلم تا حالا کار کردید؟

ما چهار نوستالژی کار کردیم. نوستالژی «دزد عروسکها»، بعد از آن فیلم آقای رحمان رضایی «دختران انتظار» و فیلم «عروس» که به‌دلیل کرونا اکران نشد. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ آن را اکران می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم سینما نوستالژی را ادامه بدهیم چراکه این کار به نوعی احترام به پیشکسوت‌ها و قدرشناسی از آن‌هاست.

به عنوان یک فعال سینمایی وضعیت سینما در سال ۱۳۹۹ با وجود کرونا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سال ۱۳۹۸ جشنواره فیلم فجر خیلی خوب بود. فیلم «شنای پروانه» و فیلم‌های دیگر با استقبال خوبی روبه‌رو شدند و می‌شد از آن‌ها انتظار رکوردزنی داشت. متاسفانه کرونا موجب شد این فیلم‌ها آن‌طور که باید نفروشند و سال ۱۳۹۹ سینما در رکود باشد. اما در چرخه پلتفرم‌هایی که سریال‌سازی شروع کردند، فضای جدیدی برای هنرمندان ایجاد شد که چرخه کار آن‌ها نخوابید. از سریال‌های خوب امسال که بیننده زیادی داشت می‌توان به «هم‌گناه» و «آقازاده» اشاره کرد و دو‌سه سریالی که هم‌اکنون در حال پخش هستند.

برنامه تاک‌شو چالش چیست؟ و قرار است چه کند؟

تاک‌شو چالش اولین تاک‌شویی است که اختصاص داده شده به آدم‌های مطرح، البته مطرح با تعریف ما کسانی که در کارشان خیلی پیشرفت کردند و توانستند در جامعه تاثیرگذار باشند. تایم تاک‌شو تقریبا ۹۰ دقیقه است و اجرای برنامه به عهده سلمان فرخنده است و طراح، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده من هستم و با کمک مدیرهنری کار خانم کیانا همتی که خیلی زحمت کشیدند. ما تاک‌شویی در ۳۶ قسمت تهیه کردیم که ۲۴ قسمتش در حال حاضر آماده است. یعنی دو تا بخش ۱۲ قسمتی که با بزرگان زیادی این کار شکل گرفته است ازجمله هادی مرزبان، سیروس الوند، کامران قدکچیان، عزت‌الله رمضانی‌فر، مهلا زمانی، آرش فاتح، امیر زبده، مهدی کریمی تفرشی، سیدضیاء هاشمی، مهوش وقاری و تعداد دیگری از دوستان که زحمت کشیدند و با ما همکاری کردند. شعاری که برای این برنامه انتخاب کردیم این است «آدم می‌خوره زمین که بعدش بلند بشه پس به چالش بیا». در حال حاضر سه قسمت از آن و شنبه‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

بهترین فیلم امسال از نظرتان کدام است؟

در جشنواره فجر فیلمی دیدم که از نظر ساختار، طراحی صحنه، لباس و… بسیار عالی و فوق‌العاده بود. از نظر من بهترین فیلم امسال فیلم «بی همه چیز» محسن قرایی است. بازی خانم تهرانی، آقای پرستویی و باران کوثری فوق‌العاده بود. امیدوارم که سال آینده اکران خوبی داشته باشد.

اهمیت نوستالژی در سینما چیست؟ منظورم فیلم‌های قدیمی و هنرمندان قدیمی و…

۱۱۱۰ فیلم تا سال ۱۳۵۷ ساخته شده که از این تعداد شاید ۵۰ تا از آن‌ها فوق‌العاده بوده، بقیه عام بودند از نظر تجاری یعنی فیلم‌هایی بیشتر تجاری بودند تا عمیق و تاثیرگذار تا این‌که موج ‌نویی در سینما آمد و کارگردان‌هایی مثل کیمیایی، بیضایی، تقوایی و سهراب شهیدثالث فیلم‌هایی متفاوت و تاثیرگذار ساختند. خیلی‌ها دوست دارند بدانند فیلم‌های قدیمی و مهم سینمای ایران چطوری ساخته شده‌اند و روش فیلمسازی امروز با گذشته چه فرق‌هایی کرده است.

مثلا قدیم طوری بوده که معمولا سه یا چهار روز فیلمبرداری می‌کردند. بعد فیلم می‌رفت لابراتوار ظهور و چاپ می‌شد بعد کارگردان و بازیگر آن را می‌دیدند که اگر ایراد و اشکالی داشت دوباره همان را تکرار و فیلمبرداری کنند.

بازیگران خیلی کم بودند به‌طوری‌که مدیران تولید یا مدیران تهیه می‌رفتند و صبر می‌کردند دربِ خانه بازیگر، آن مدیر تهیه‌ای که بیشتر دوست بود با بازیگر و رابطه‌ خوبی با او داشت آن را سر کار می‌برد.

بسیاری از کسانی که در حال حاضر کلاس آموزش بازیگری دارند مثل استاد راهنمای این زمینه هستند و ابتدا می‌پرسند کدام فیلم را دیده‌اید؟ اگر آرشیوی وجود داشته باشد از چگونگی ساخته‌شدن فیلم‌ها خیلی کمک می‌کند به هنر بهتر دیده‌شدن آن‌ها.

نوستالژی در هر جای دنیا جایگاه خاصی دارد و امیدوارم ما بتوانیم این ۵۰ فیلم مهمی را که ساخته شده و نوستالژی تاریخ سینما محسوب می‌شود و جایزه جهانی بردند کار کنیم و نوستالژی خوبی از آن‌ها بسازیم.

ما بازیگر داریم که با یک پلان سوپراستار سینما شده است همین را درست کردیم و به زودی اکران می‌شود. به همین دلیل نوستالژی بازیگران قدیمی خیلی می‌توانند کمک کنند به سینما و راهنمای ما باشند.همشهری جوان

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 185945
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا