ژیمناستیک در آستانه فروپاشی قرار داشت

جهان صنعت نیوز: فدراسیون ژیمناستیک در چند سال گذشته افتخارات فراوانی کسب کرده است، افتخاراتی که ثبت ۶ حرکت به نام «سعید رضا کیخا»، مدال برنز المپیک جوانان در ۲۰۱۸ و مدال قهرمانی آسیا تنها بخشی از آن است. اما کسب این افتخارات در دوره مدیریت جدید نه تنها  برجسته نشده است بلکه این فدراسیون درگیر حاشیه‌هایی است که ریشه در بیرون از فدراسیون دارد. حاشیه‌هایی که موجب شد تا پای سازمان بازرسی کشور به این نهاد باز شود.


برای واکاوی و ریشه‌یابی این حاشیه‌ها میزگردی با حضور «زهرا اینچه‌درگاهی» رییس فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد. وی در این نشست با بیان اینکه حاشیه‌سازان کسانی هستند که در مدیریت کنونی جایی در فدراسیون و تفکر حاکم بر مدیریت آن ندارند گفت: این افراد به جای این‌که در مسیر توسعه رشته ژیمناستیک در ایران گام بردارند به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر توسعه این رشته هستند.

گفت و گوی کامل با «زهرا اینچه‌درگاهی» را در زیر می‌خوانیم:

حاشیه‌های فدراسیون ژیمناستیک این روزها اوج گرفته است و برخی به دنبال  تعیین جانشین برای شما هستند؛ ریشه این هجمه‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟

برخی از حاشیه‌سازها هنوز در دهه‌های گذشته به سر می‌برند. کسانی که از فدراسیون قطع منافع شدند، برخی از کاستی‌ها را برجسته می‌کنند. البته این سنت مربوط تنها به این دوره نیست بلکه در دوره‌های گذشته با شب‌نامه نویسی این کار پیگیری می‌کردند. این روش جوابگو نیست زیرا واقعیت این حاشیه‌سازی‌ها،  گرفتن حق سکوت و تلاش برای رسیدن به پست و مقام است.

اعلام می‌کنم فارغ از این حاشیه‌ها، روند و برنامه فدراسیون بر پایه برنامه‌های بلند مدت است و از زمانی که فدراسیون را در دست گرفتم به دنبال جمع کردن و استفاده از ظرفیت تمام ورزشکاران این رشته بودم و خواهم بود. پیش از من رشته ژیمناستیک در آستانه فروپاشی در ایران قرار داشت. 

این هجمه‌ها به خاطر عملکرد فدراسیون و مدیریت کنونی آن است یا از جای دیگر نشات گرفته است؟

واقعیت برنامه‌های فدراسیون را به صورت خلاصه تشریح می‌کنم تا مشخص شود عملکرد مدیریتی من دلیل این حاشیه‌ها است یا عامل دیگری در آن نقش دارد. پیش از ورود من به فدراسیون برخی از اردوهای گذشته غیر استاندارد بود و کارکرد چندانی نداشت. نخستین کاری که با کمک کادر فنی انجام دادیم آن بود اردوها را استانداردسازی کردیم.  بر این اساس مدت این اردوها را از چهار روز به سه هفته ارتقا دادیم و تیم هم ورزش و هم اخلاق را با هم آموخت.

در بعد ورزشی و اخلاقی تمام توان خود را به کار گرفتیم و اکنون نتیجه آن می‌بینیم که روحیه خاصی بر تیم حاکم است. در دل این اردوها، هم ورزشکاران تمرین کردند و هم نقاط ضعف برطرف شد. شماری ژیمناست‌کار از تیم جوانان به بزرگسالان آمدند. امروز «سعیدرضا کیخا» ۶ حرکت به نام خود ثبت کرده است که یک رکورد جهانی محسوب می شود.

برنامه ریزی مدون باعث شد تا سال گذشته مدال جام جهانی آلمان را کسب کنیم. این مدال  واکنش رییس فدراسیون آلمان را در پی داشت و وی شخصا برای تبریک این موفقیت با من تماس گرفت. در کنار کیخا، «احمد کهنی» دیگر ورزشکاری است که افتخارات زیادی کسب کرد. مدال برنز المپیک جوانان از دیگر افتخاراتی بود که در آرژانتین به دست آمد. پس از این مدال به دبیر فدراسیون گفتم با این افتخار آماده استعفا هستم چون یک کار تاریخی در دوره مدیریت من ثبت شده است.

پس از این مدال نشریه فدراسیون جهانی ژیمناستیک با عنوان قطعه‌ای کوچک از تاریخ ژیمناستیک ایران شکل گرفت به تحلیل نتیجه ایران پرداخت. امروز دیگر ژیمناستیک ایران برای جهان ناشناخته نیست بلکه رقیبان به ایران جدی نگاه می‌کنند همچنین مدیران برای حضور غیاب در جلسات بین‌المللی حاضر نخواهند شد بلکه دارای ایده و نظر در سطح این جلسات هستیم.

این حاشیه‌ها چه تاثیری بر روند کاری شما به عنوان رییس فدراسیون دارد؟

اگر بگویم که هیچ تاثیری ندارد حقیقت را کتمان کردم؛ اما سعی بر آن است که این تاثیرات در کمترین میزان ممکن باشد و ما تمرکز بر روی کار فنی داریم. بخشی از انرژی نیز به پاسخگویی به حاشیه‌ها است. البته در بیشتر مواقع از ورود به حاشیه پرهیز می‌کنیم زیرا مدیری که در متن می‌ماند مهم است و جای حاشیه‌ساز همان حاشیه‌ها است. اگر در برخی از مواقع به حاشیه‌ای پاسخ داده شود برای افکار عمومی است. رسالت ما پرفروغ نگه داشتن چراغ این ورزش است.

چرا عملکرد مدیریت شما زیر ذره بین قرار گرفته است و پای سازمان بازرسی به فدراسیون باز شد؟

سازمان بازرسی در تمام ادارات و سازمان‌ها حضور دارد، اما آنچه من احساس کردم حساسیتی روی فدراسیون وجود دارد که روی مدیریت‌های قبلی وجود ندارد و من علت این کار را نمی‌دانم. جای تاسف آن بود و امیدوارم در فدراسیون دیگر رخ ندهد عده‌ای از طریق این فرد با ذکر نام اطلاعات فدراسیون لو را دادند. نهادهای نظارتی مسوولیت گزارش هستند و مدیر باید پاسخگو باشد. قابل قبول بودن یا نبودن دفاعیات من باید در پیشگاه قانون باشد.

درآمدزایی فدراسیون در برخی از زمینه‌ها موجب شکل‌گیری حاشیه‌ها شده است چرا چنین رویه‌ای برای فدراسیون شما رخ داد؟

بخش از آورده ما فروش و ارائه خدمات است. برخی ادعا می‌کنند، سطح‌بندی برای ژیمناستیک درآمدزا شده است. اما کسی این مطلب را مطرح کرد که خود بنیان‌گذار سطح‌بندی برای فدراسیون بود. تعرفه سطح‌بندی را افزایش ندادیم. درآمد سطح‌بندی برای حساب فدراسیون است و به حساب شخصی نخواهد رفت.

جریان تشکیل شرکت زیر نظر فدراسیون هم صدای منتقدان را درآورد؟

این شرکت در جلسه نخست تحت مدیریت من تاسیس شد و اسامی کسانی از فدراسیون برای حضور در آن داده شد و قرار بود که تمام درآمد آن به فدراسیون برسد. من و دبیر فدراسیون هیچ سابقه‌ای در کار اقتصادی نداریم و این موجب شد از شخص دیگری برای مدیریت آن دعوت کنیم اما آن فرد به دلایلی نپذیرفتند. پس از آن تصمیم بر انحلال شرکت  گرفتیم. عمر این شرکت کمتر از پنج هفته بود و هیچ حساب بانکی نداشت.

برخی گلایه دارند کارت مربیگری برای پول‌دارها است.

اساس طرح چنین مساله‌ای نادرست است زیرا کلاس فدراسیون ۱، ۵ میلیون تومان هزینه ندارد. برای کلاس‌های بین‌المللی هزینه بالا است و فدراسیون بخشی از هزینه‌ها را می‌پردازد و بخشی از آن مربوط به فرد شرکت کننده است.

رقم کلاس‌های داخلی، خیلی کمتر از رقم یاد شده برخی از مدعیان است.

این منتقد درباره برخی از داوران مسابقات انتخابی ادعاهایی نیز داشته است. در این زمینه باید بگویم این فرد احتمالا اطلاعات فنی خود را به روز نکرده.  دستورالعمل مسابقات بین‌المللی الزام دارد که همراه تیم اعزامی یک نفر داور اعزام کنیم. در غیر این صورت جریمه متوجه تیم خواهد شد. ما نیز به تیم‌ها گفتیم برای هر تیم یک داور همراه خود به انتخابی بیاورند تا کمبود داور در مسابقات برطرف شود.

اینکه که کسی شاگرد دارد یا ندارد مهم نیست زیرا بخشی از نیروها هم در بخش مربی و هم در بخش داوری حضور دارد. اگر کسی مربی باشد نمی‌تواند داور باشد زیرا باید در ارنج تیم شرکت کند. البته فدراسیون داورهای بین‌المللی توانمندی دارد.

ادعا می‌شود که مصدومیت در بین ژیمناستیک‌کارها زیاد شده و این به خاطر دانش مربیان تازه کار است.

مصدومیت در ورزش وجود دارد اما هیچ کس پارگی تاندوم شانه آقای «هادی خنایی‌نژاد» را از یاد نخواهد برد که به خاطر این مصدمیت مجبور به بازنشستگی زودهنگام شد. فردی که این ادعا را دارد  فراموش کرده است که ورزشکار تحت نظر وی قطع نخاع شد و فوت کرد.

 چه زمانی این حاشیه‌ها جمع خواهد شد؟

باید از حاشیه‌سازان بپرسیم. متاسفم چنین شرایطی شکل گرفته است. ما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ ملی‌پوشان ایران ۱۰ مدال کسب کردند.  این شامل مدال آسیایی و المپیک جوانان است. ۱۱ مدال قهرمانی  آسیا داریم که ۹ مورد آن در مدیریت من بود. منافع برخی‌ها در خطر است و اتحاد نامبارکی شکل گرفته است. پاسخ این اتحاد را با تمرکز بر روی کار خواهم داد.

مسابقات لیگ و قهرمانی کشور در بخش زنان چه زمانی برگزار خواهد شد؟

طبق برنامه‌ای که در مجمع سالیانه به تصویب رسیده است در این ۲ سال مسابقات به صورت منظم برگزار شده است. امسال نیز قرار است که زودتر از ۲ سال قبل برگزار شود. در ۲ سال پیش رقابت‌ها در بهمن ماه برگزار شد. در این ۲ سال لیگ و قهرمانی کشور برگزار شده و ادامه خواهد داشت. این رقابت‌ها برای خانم‌ها مهم است و در چند ماده ژیمناستیک مانند ریتمیک، ایروبیک و … برگزار شد. برای شاخه‌های دیگر نیز در تلاش هستیم که قهرمانی کشور را برگزار کنیم. البته برنامه مهم ما استعدادیابی است.

چند برنامه برای استعدادیابی داریم که یکی از آنان زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان است که به نام استعدادهای برتری شناخته می‌شوند. البته نفرات حاضر در این المپیاد قبلا کار کردند و ورزشکار به شمار می‌روند اما دسته دیگر کسانی هستند که تحت نظر فدراسیون به این رشته خواهند آمد. برای جذب گروه دوم از طریق آموزش و پرورش اقدام کردیم که همکاری مفیدی است. بدون اغراق باید گفت که فدراسیون و وزارت آموزش و پرورش یک برنامه واحد برای توسعه این رشته دارند و با کمک این وزارتخانه برنامه‌ها اجرا می‌شود که برنامه پایه این رشته به شمار می‌رود.

البته استعدادیابی تنها به مدرسه ختم نمی‌شود بلکه پیش از مدرسه نیز آموزش‌هایی داده شود. برنامه مشترک قرار بود در مهد کودک‌ها انجام شود که به دلیل برخی از کم کارها انجام نشد و مدیر این بخش کنار گذاشته شد.

اخبار برگزیدهورزشی
شناسه : 61196
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا