هفت معجزه فناوری برای تقویت تولید و تجارت

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این گزارش آمده است: در سال گذشته میلادی بحران کووید۱۹ ضرورت ایجاد تغییرات مبتنی بر فناوری را که اکنون بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، روشن کرده است. در واقع، آخرین نظرسنجی جهانی مکنزی در مورد فناوری و تجارت نشان می‌دهد که حتی در روزهای ابتدایی بحران مشخص شده که ادغام در فناوری و تجارت اثر فوق‌العاده خود را در ایجاد درآمدهای جدید، جریان‌های تولیدی و اقتصادی و نیز کاستن از هزینه‌ها نشان داده است. نتایج همچنین حاکی از آن است که به طور متوسط برخی از تحولات مرتبط با فناوری در مقایسه با سایر عوامل مانند استعداد و توانایی‌ها تاثیر بیشتری از خود به جا گذاشته و شرکت‌هایی که دارای سازمان‌های برتر اطلاعاتی هستند در ایجاد ارزش از سایر رقبای خود متمایزتر عمل کرده‌اند.

ارزش تجاری قابل توجه

به نظر می‌رسد در جدیدترین نظرسنجی، فعالیت‌های مربوط به تحول فناوری شرکت‌ها در حال بازدهی است. ابتکاراتی که شرکت‌ها در این مسیر دنبال کرده‌اند، باعث بهره‌وری قابل توجه در میان پرسنل این بنگاه‌ها شده است. همچنین علاوه بر اینکه چنین امری باعث افزایش درآمد شده، مسیرهای جدیدی را نیز مانند ایجاد یک خط تولید جدید برای درآمدزایی بیشتر ایجاد کرده است. نتایج همچنین حاکی از آن است که این سرمایه‌گذاری‌ها تلاشی کوتاه‌مدت نبوده و تقریبا تمامی پاسخ‌دهندگان تصریح کرده‌اند که حداقل در یک بازه زمانی دوساله، تحولات مربوط به فناوری را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

تحقق جریان‌های جدید درآمدزایی

در شرکت‌هایی که رویکردهای خود را در زمینه استعداد فناوری تغییر داده‌اند، یعنی تغییر رویه برای جذب، حفظ و تقویت استعدادها با مهارت‌های دیجیتال و مهندسی، نتایج در زمینه درآمدزایی و نیز کاهش هزینه‌ها ملموس بوده است. از سوی دیگر بنگاه‌هایی که تغییراتی را در استراتژی‌های تامین منابع خود دنبال کرده‌اند، تاثیر قابل توجهی را در تحقق جریان‌های جدید درآمدزایی، کاهش هزینه‌ها و تجربه بهره‌وری بهتر کارمندان کسب کرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد تجزیه و تحلیل داده‌ها در این بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی از عوامل مهم سودآوری و افزایش درآمدهای موجود است.

فناوری و چالش استعدادیابی

تحولات متمرکز بر استراتژی استعداد نیروی انسانی نه‌تنها در پتانسیل‌های ارزشی خود برجسته هستند، بلکه در شرکت‌های موفق بسیار رایج بوده است. این امر اکنون به یک استراتژی فوری و جهانی میان شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از این شرکت‌ها معتقدند که بیش از ۴۰ درصد نیروی کار آنها برای جبران خلأ‌های مهارتی و سازمانی خود نیاز به تعدیل نیرو یا بازآموزی مجدد دارند.

در بنگاه‌‌هایی که تحولات اخیر را دنبال کرده‌اند، مهم‌ترین چالش‌ها برای انجام این کار همچنان در مورد استعداد و همچنین فرهنگ وجود دارد، یعنی شکاف مهارت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی. دشواری تغییر فرهنگ و روش کار و پیدا کردن استعداد برای پر کردن نقش‌های جدید همچنان چالش‌برانگیز است. همچنین به نظر می‌رسد استعداد مانع پیشرفت شرکت‌هایی می‌شود که به دنبال تحولات فناوری نیستند. ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که آنها به دنبال حفظ وضعیت موجود هستند، زیرا امکان به کارگیری استعدادهای جدید مورد نیازشان همچنان دشوار است.

تحول در تامین منابع

شاید به این دلیل که شرکت‌ها پیگیری تغییرات مربوط به استعداد را بسیار دشوار دانسته‌اند، پاسخ‌ها حاکی از آن است که آنها از روش‌های جدید یا متفاوتی برای تامین منابع برای پر کردن برخی از خلأها استفاده کرده‌اند. ما از مدیران فناوری و پاسخ‌دهندگان در مورد تغییرات اخیر در استراتژی‌های تامین فناوری سوال کرده‌ایم. عمده پاسخ‌ها بر این محوریت قرار دارد که اکنون اعتماد آنها در این خصوص به تاثیر فناوری اطلاعات و فعالیت‌های دیجیتالی افزایش یافته است. به طور کلی، بیشتر پاسخ‌دهندگان می‌گویند که شرکت‌های آنها در طیف وسیعی از مدل‌های تامین منابع، از زمان و مواد سنتی گرفته تا خدمات و مشارکت‌های مشترک از این امکانات بهره خواهند گرفت.

آزمون موفق بنگاه‌های برتر

در گزارش مکنزی تصریح شده که بنگاه‌هایی که در طول یک سال گذشته بهترین عملکرد را داشته‌اند، در رده بالایی جهت استفاده از فناوری نیز قرار دارند. این شرکت‌ها نه‌تنها در نتیجه تحولات فناوری ارزش بیشتری کسب کرده‌اند، بلکه بر ابتکارات متعدد نیز تمرکز داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد که این بنگاه‌های موفق طی سال‌های اخیر حداقل پنج طرح از ۱۰ طرح تحولات مربوط به فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای تحولات مربوط به فناوری اطلاعات به تقویت و توسعه همزمان قابلیت‌های متفاوت آنها منجر شده است.

به عنوان مثال، شرکت‌هایی که روی مقیاس‌گذاری توانایی‌های توسعه چابک خود کار می‌کنند، اغلب در استخدام استعدادهای جدید سرمایه‌گذاری کرده و همزمان نیز از امکانات یکپارچه‌سازی مداوم به صورت موازی استفاده می‌کنند.

فناوری پشتیبان ارزش‌آفرینی

نتایج نشان می‌دهد که به طور کلی، فناوری‌های پیشرفته می‌توانند ارزش زیادی ایجاد کنند. چهل و چهار درصد پاسخ‌دهندگان که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، می‌گویند که کاهش قابل توجهی در هزینه‌ها داشته‌اند.

با این وجود چنین فناوری‌هایی نسبتا غیرمعمول هستند. فقط یک‌چهارم پاسخ‌دهندگان می‌گویند شرکت‌هایشان در وهله اول از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، اما آنهایی که از این امکانات بهره‌مند شده‌اند، تاکید دارند که بهبود قابل توجهی در تجربه کارکنان خود از چنین تحولاتی مشاهده کرده‌اند.

از شش مورد تحولاتی که موسسه مکنزی در مورد آنها از شرکت‌های برتر سوال کرده، تقریبا یک‌چهارم آنها که عملکرد قابل توجهی داشته‌اند، می‌گویند که از چهار تا شش فناوری پیشرفته در مورد فعالیت‌های تولیدی و تجاری خود بهره گرفته‌اند.

پلی میان فناوری و تجارت

فراتر از تمرکز بر یافتن استعدادهای جدید جهت همکاری، استفاده از فناوری‌های جدید و یک برنامه گسترده تحول، ارتباط میان فناوری و تجارت را به طور قابل توجهی تقویت کرده است، به طوری که ۵۷ درصد از شرکت‌های درجه یک اقتصادی و تولیدی می‌گویند که مدیران ارشد آنها بسیار درگیر برنامه‌های استراژیک هستند.

در این سازمان‌ها، تیم‌های IT و کسب‌و‌کار در حال همکاری با هم هستند تا به طور همزمان توسعه استراتژی و فناوری را پیش ببرند. پاسخ‌دهندگان رده بالا تقریبا سه برابر هم‌رده‌های پایین رده خود می‌گویند که تجارت و فناوری اطلاعات، استراتژی‌های شرکتی و فناوری را تقویت می‌کنند. آنها همچنین چهار برابر بیشتر از مدیران رده پایین‌تر مدل‌های عملیاتی دیجیتال را دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که بنگاه‌های اقتصادی برجسته اکنون به دنبال توسعه فناوری و ردیابی عملکردهای تیمی در مجموعه خود بوده و از این رهگذر به دنبال بهره‌وری بیشتر در کسب رضایت کارمندان، ارزش‌افزوده و کاستن از زمان و هزینه‌های عملیاتی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 177139
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا