هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدتها است که وزارت ارتباطات برای آینده روشن و رسیدن به عصر دیجیتال تلاش مضاعف می کند. این وزارتخانه برای رسیدن به این مهم برنامه ریزی کرده است، حتی اگر روند کندی را در پیش گرفته باشد به صورت پیوسته درحال تلاش برای رسیدن به این مهم است. وزارت ارتباطات قصد دارد اینترنت ثابت پا به پای اینترنت همراه گام بردارد و اینترنت همراهش پر سرعت ارزان و با کیفیت باشد. هرچه تلاش کرد فرکانس های ۷۰۰ و ۸۰۰ را که بلا استفاده است از صدا و سما بگیرد نتوانست و به در بسته خورد اما به دنبال در هایی دیگر است. حالا تصمیمی را اجرایی کرده است در طرحی بنام هر ایرانی یک تلویزیون خانگی که لبه اش به صدا و سیما گیر می کند البته لبه اش که نه شاخ به شاخ می شوند.

صداو سیما هرچه دارد در فیلم و سریال و برنامه های آموزشی است و کمتر کسی برنامه های جدی آنرا دنبال می کند حالا اگر همانها را رایگان به مردم بدهی دیگر تلویزون چکاره است.

‎آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال با حضور رییس‌جمهوری و وزیر ارتباطات از طریق ویدئوکنفرانس صبح روز پنج شنبه هشتم خردادماه جاری برگزار شد.

این مراسم در راستای توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در سه نقطه از شهر با عنوان «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال» و با شعار «تدبیر و امید، برای جهش تولید» ساعت ۱۰ صبح با حضور بیش از ۱۳۰ خبرنگار و صدها نفر از فعالان صنعت ارتباطات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این مراسم چهار طرح افتتاح شد که همین طرح هر ایرانی یک تلویزون اینترنت آنجا خود نمایی می کر. در تعریف این طرح آمده است:« به‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تامین سامانه‌های موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات از اشتراک یک‌ماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.

در این طرح هر خانواده و حتی هر یک از اعضای یک خانواده می توانند از طریق اینترنت ثابت خانگی از اشتراک رایگان یک‌ماهه برنامه های یک تلویزیون اینترنتی بهره مند شوند.

بر اساس این طرح هر فرد ایرانی که اشتراک تلویزیون اینترنتی نداشته باشد میتواند با استفاده از سامانه ictgifts.ir برای بهره برداری از برنامه‌های یکی از تلویزیون های اینترنتی ثبت نام کند.»

این همان طرحی است که صدا و سیما نه از ظاهرش و نه از باطنش خوشش نمی آید. صداو سیما تلاش های زیادی کرده بود تا با گرفتن صدور مجوز vod ها سایه خود مستدام و انحصارش را مجکم کند، انحصاری که شاید در صورت موفقیت این طرح پایه هایش سست شود.

سه طرح دیگر نیز در همین مراسم افتتاح شد.یکی از این پروژه افتتاح شده، مرکز داده های بزرگ ایرانسل بود. در راستای تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه خدمات عمومی در کشور و اجرای تکالیف مندرج در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات، شرکت ایرانسل هم‌راستا با اهداف و برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات و در چارچوب سند معماری و طرح کلان این شبکه نسبت به ایجاد یک مرکز داده بزرگ با استفاده از به‌ روزترین فناوری‌های جهان اقدام کرد.

همچنین با افتتاح این پروژه بخش مهمی از نیازمندی‌ ارائه دهندگان خدمات عمومی به خدمات مراکز داده در شبکه ملی اطلاعات تامین خواهد شد و بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده ای است.

افتتاح پروژه خدمات ابری

پروژه خدمات ابری زیرساختی  پروژه‌ دیگری بود که به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد. خدمات ابری یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است.

تأمین خدمات ابری باکیفیت از مهم‌ترین ملزومات توسعه خدمات داخلی و کسب‌وکارهای دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات است و اساساً در دنیای امروز توسعه خدمات پایه و کاربردی بدون برخورداری از زیرساخت‌های ابری مناسب امکان‌پذیر نیست.

ازاین‌رو ایجاد استقلال در تأمین خدمات ابری موردنیاز کشور ضرورتی راهبردی است. به همین منظور یکی از مراکز  زیرساخت خدمات ابری توزیع‌شده در برج میلاد تهران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شد.

فاز نخست این پروژه توسط بخش خصوصی (شرکت آسیاتک) با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتا بایت آماده بهره‌برداری شده است و در آینده نزدیک فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده ای کشور صورت گیرد.

برای این پروژه در فاز نهایی،۸۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد شد که با افتتاح آن دستاوردهای بسیار مهمی همچون استقلال و خودکفایی در تأمین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تأمین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و اجرای گام دیگری در راستای تأمین استقلال و ایجاد قوت در فضای مجازی محقق خواهند شد.

بسته حمایتی از استارت‌آپ‌ها

این طرح با ابتکار سازمان فناوری اطلاعات و همکاری و همراهی صندوق نوآفرینی و به منظور حمایت از کسب و کارهای فناورانه خرد آماده شده است.

بر اساس این طرح با سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی (۵۰-۵۰) از شرکت های مشمول طرح نوآفرین که از شیوع کرونا آسیب دیده اند حمایت می شود و به پنج هزار استارت آپ مبلغ ۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

فضای مجازی می تواند با فساد مبارزه کند

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است، تصریح کرد: امروز در کشورمان و همه جهان، اقتصاد دچار تحول شده و اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است.

حسن روحانی گفت: بسیار خوشحالم که در کاروان افتتاح های توسعه ای و زیرساختی هر پنجشنبه امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیدیم و با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد کشور به نحوی دیجیتال است باید توجه داشته باشیم که امروز اقتصاد دیجیتال، فضای بزرگ و مهمی برای کشور است.

نقش آفرینی در روند سیاسی

رئیس جمهور با بیان اینکه در سیاست هم فناوری اطلاعات در روند سیاسی نقش آفرین است، گفت: در تبلیغات انتخابات و اطلاع رسانی به مردم و حتی حضور و مشارکت مردم در انتخابات، فناوری اطلاعات نقش مهمی ایفا می کند و موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مسائل بسیار مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیکی می توان حریف آن شد و با شیوه های سنتی نمی شود.

روحانی تاکید کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد با کشورهای دیگر رقابت کنیم هم چاره ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم.

اقتصاد سنتی در حال تغییر است

روحانی افزود: اقتصاد سنتی اینجا به اقتصاد نفتی تعبیر شد. اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است. یعنی کشاورزی هم تحولی بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت. اگر بخشی از خدماتی را که در اختیار مردم قرار می‌دهیم، خدمات فضا پایه در نظر بگیریم، اینکه شرایط آب سدها و رودخانه‌های کشور چگونه است، خشکسالی چه وضعی دارد، حوادث غیرمترقبه چگونه است، اینها می‌تواند به شکل دیجیتال در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

او ادامه داد: یک کشاورز می‌تواند از خانه خودش با موبایل در هر کجا، شرایط محیطی کسب و کار خودش را ببیند، برنامه‌ریزی کند، اصلاً ببیند اگر بخواهد از محل خانه تا مزرعه‌اش که ۵ الی ۱۰ کیلومتر است، حرکت کند، چه شرایط و وضعیتی دارد؟امروز در مسأله دامداری آزاد که دام‌ها در صحرا و مراتع حرکت می‌کنند، بخش بزرگی از این حرکت از طریق دیجیتال کنترل می‌شود. طرف با امکاناتی که در اختیار دارد، نشسته هم گوسفندها و گاوهای خودش را می‌بیند کجا هستند، کجا می‌چرند، جای مناسبی است یا جای غیرمناسب و چگونه به آنها هشدار بدهد. پس اساساً تحول کشورمان و همه جهان به سمت اقتصاد دیجیتال است.

روحانی ضمن بیان تجربه خود در یکی از کشورهای پیشرفته بیان کرد: در یکی از کشورهای پیشرفته به بازدید از یک کارخانه ماشین‌سازی رفته بودم. این سالن بسیار عظیم و بزرگی که این همه ماشین در طول روز تولید می‌کرد ۳، ۴ طبقه بود و در همه طبقات هم کار می‌کرد. در این سالن فردی وجود نداشت، یک تعداد مهندس در اتاقکی بودند و هدایت می‌کردند.

او گفت: هدایت اینترنتی و دیجیتالی در اختیار آنها بود و ربات‌ها همه کار می‌کردند، یعنی با هوش مصنوعی ساخت ماشین اداره می‌شد. اینجا، هم خودرو ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سریع‌تر و هم دقیق‌تر ساخته می‌شود. یعنی ربات مثل کارگر نیست که خسته شود یک جا جوش کمتر بزند، یک جا جوش بیشتر بزند، یک جا یادش برود پیچ‌اش را محکم کند. اینها یک مدلی است که اطمینان‌بخش‌تر است برای اینکه کار دقیق‌تر انجام بگیرد. در صنعت و کشاورزی هم خدمات به طریق اولی اینچنین است.

کمک دولت الکترونیک در بحران کرونا

رییس جمهور با اشاره به کرونا و اختلال در فعالیت ها گفت: در این ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم بود، فرصت فناوری اطلاعات و نمود و بروز آن برای مردم بیشتر شد. اینکه توانستیم به ۷۷ میلیون نفر از طریق بانک‌ها وام دهیم، بدون اینکه نیاز باشد کسی به بانک مراجعه کند، همه اینها از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال انجام می‌گرفت و در واقع این فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند بود که کمک کرد و همه دست به دست هم داد تا مردم خیلی راحت توانستند خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند.

او با اشاره به تاکید بر کاهش تردد مردم بیان کرد: در ایام کرونا، ایامی بود که توصیه می‌شد مردم کمتر به فروشگاه‌ مراجعه کنند و کمتر برای خرید به خیابان بروند و می‌توانستند از طریق همین فضای مجازی جنسی که می‌خواهند سفارش دهند و آن جنس از طریق پست در اختیار آنها قرار بگیرد و این مسأله مهمی است و تحرک پست کشور و همچنین شرکت‌های دیجیتالی می‌تواند یک حرکت بسیار بزرگی را در جامعه بوجود بیاورد و این حرکت بزرگ را در همه زمینه‌ها می‌بینیم.

خدمات آنلاین در حوزه سلامت

روحانی درباره خدمات آنلاین سلامت بیان کرد: الان در بخش سلامت که این بخش تا حد زیادی الکترونیک شده و الان پرونده‌های الکترونیکی سلامت داریم، در همین غربالگری توانست کمک زیادی را انجام دهد. نیازی نبود به خانه افراد مراجعه کنند و به جای آن به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می‌کردند و بر مبنای آن با مردم تماس تلفنی و یا تماس اینترنتی برقرار می‌کردند و شاهد این بودیم که در موضوع مقابله با کرونا این فناوری چقدر دولت و نظام درمانی کشور را یاری و کمک کرد.

یا در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، بسیاری از تحصیلات نوجوان‌ها و جوان‌ها به دلیل شیوع کرونا متوقف شد اما یک بخش بزرگی‌ از همین طریق جبران شد.

تبلیغات و رای گیری آنلاین

او با اشاره به تبلیغات و رای آنلاین بیان کرد:  در تبلیغات انتخاباتی کم کم دیوارها از چسباندن عکس‌ها و کارگرهایی که بیایند شب تا صبح پوستر بچسبانند و یک عده هم بکنند و یک عده دیگر بچسبانند، اینها خلاص شدند و همه تبلیغات به فضای مجازی و اینترنتی منتقل شد. در این انتخابات هماهنگی نهایی و لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار نشد، اما دولت همه امکانات را برای اینکه این انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار شود، آماده کرده بود. حتی در فضایی مثل فضای کرونا که ممکن است در آینده هم این فضا، با همین ویروس یا ویروس دیگری وجود داشته باشد، باید شرایط کشور به گونه‌ای باشد که هر کسی راحت و حتی بدون مراجعه حضوری بتواند هم هویت خودش را مشخص کند و هم با مراکز رأی گیری ارتباط برقرار کند و هم بتواند فرد مورد نظر خودش را انتخاب کند و حتی معتقدم امکانی فراهم شود که مردم بتوانند فرآیند را آنلاین ببینند.

او با تاکید بر شفاف سازی گفت: رای دهنده که رای اش مخفی است، لازم نیست ببینند، اما نوع رای را روی کاندیداها آنلاین ببینند. مثلا در ریاست جمهوری ۵ کاندیدا داریم، آنلاین و لحظه‌ای ببینند که این ۵ تا چند رای آوردند. ممکن است این را از لحاظ قانونی ایراد بگیرند و بگویند خود این تبلیغ می‌شود. یعنی آن کسی که رای زیاد می‌آورد و مردم می‌بینند، ساعت‌های بعد بیشتر به او رای می‌دهند.موضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسایل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توانیم حریف آن شویم و الا چگونه امکان‌پذیر است که بتوانیم با شیوه‌های سنتی با فساد مبارزه کنیم.

فضای خوب برای توسعه اقتصاد دیجیتال

روحانی در رابطه با اقتصاد دیجیتال گفت: امروز یک فضای بسیار مناسب و خوبی برای کشور ایجاد شده است، ضمن اینکه اگر می‌خواهیم با کشورهای دیگر در اقتصاد رقابت کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم. همین الان هم تمام کشتی‌ها و هواپیماهایی که حرکت می‌کنند، اطلاعات فضاپایه آنلاین در اختیار همه اینها هست که حرکت می‌کنند؛ تمام حرکت‌ها بر این مبناست. حتی در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در این زمینه که در مصرف گازوییل فسادی رخ ندهد و قاچاقی رخ ندهد، با جی‌پی‌اس همین کار را می‌کردیم. یعنی از اطلاعات فضاپایه استفاده و کنترل می‌کردیم.

او افزود:  از دولت یازدهم یک کار بسیار بزرگی انجام شد، یعنی زیرساخت‌ها آماده شد، باندها و پهن‌باندها آماده شد، شرایط برای استفاده از موبایل‌های هوشمند مهیا شد و دیدیم در این مدت بر اساس همین رقمی که الان اعلام شد، ضریب نفوذ اینترنت در این چند سال به حدود ۴ برابر رسیده است. ۲۷ درصد بوده و الان نود و خرده‌ای درصد است. از ۴ برابر یک مقدار کمتر است، اما این تحول مهمی است.

نقش اقتصاد دیجیتالی در تولید ناخالص داخلی

روحانی در رابطه با تولید ناخالص داخلی بیان کرد: همان نکته‌ای که در آغاز جلسه اعلام شد که اساسا چه مقدار از جی‌دی‌پی کشور در اختیار اقتصاد  دانش‌بنیان یا اقتصاد دیجیتالی امروز قرار دارد. دیدیم در بعضی از کشورها مثلاً ۱۴ درصد جی‌دی‌پی آنها از اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دییجیتال بود. در کشورمان الان رسیدیم به ۶.۵ درصد و این رقم خوبی است و در فعالیت‌های زیربنایی، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال هم مثلاً از ۱.۵ درصد الان به ۴ و خرده‌ای درصد رسیده است. بنابراین زیربناها در این مدت ۷ سال به سرعت آماده شده، به اضافه اینکه فضای اینترنت تا روستاهای کشور هم توسعه یافته است.

او افزود: امروز کسب و کار با این فضا است. اکنون ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان رسمی و شناسنامه‌دار فعال و هزاران استارت‌آپ‌ در کشور فعالیت و کار می‌کنند که همه اینها در سایه همین فضا است و همین امکانات و زیرساخت‌ها است. از طرف دیگر این همه دانشجویی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اشتغال اینها را چه کار کنیم؟ ایجاد اشتغال برای اینها در اقتصاد دیجیتال راحت‌تر می‌شود. در اقتصاد دیجیتال راحت تر می شود افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی را جذب کرد و از آنها استفاده کرد و کشور به این مساله نیاز دارد. امروز بخشی از بیکاری کشور برای افرادی است که تحصیل‌کرده‌اند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

گام های مثبت

روحانی تاکید کرد: امروز گام بسیار خوبی برداشته شد. سه گام مثبتی که امروز اعلام شد، دو گام آن کمک برای فعالیت‌های دیجیتال بود و خدمات ابری در اختیار آنها می‌گذاشت و در زمینه خودکفایی مهم بود و در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، این می‌تواند شرکت‌ها را در خدمات ابری مستغنی کند تا به خدمات ابری که ایجاد می‌شود، اتکا کنند.

او افزود: دیتا سنتری که افتتاح شد و دیتا سنترهای دیگری که در آینده افتتاح خواهد شد، اینها همه فعالیت‌های کسب و کار را در زمینه مشاغل جدیدی که باید ایجاد شود، تسهیل می‌کند. همچنین به کسب و کارهای اینترنتی که در این ایام به خاطر کرونا و بخاطر اینکه از کسب و کارشان فاصله گرفته بودند، صدمه دیده بودند کمک و یاری رسانده شد. بسته ۵۰ میلیون تومانی که برای ۵ هزار شرکت مدنظر قرار داده شد، این هم قدمی بود که در افتتاح امروز با آن مواجه شدیم.

روحانی گفت: افتتاح آخر مربوط به یک بخش فرهنگی بود. یعنی بخشی که مردم بتوانند به راحتی از فضای فرهنگی استفاده و بهره‌برداری کنند. گفتم که اینترنت‌های ثابت برای یک ماه هم خدمات مجانی داده می‌شود و امیدواریم این فضا گسترده شود. هم آنهایی که اهل تهیه محتوا هستند، بتوانند محتوای جدید تولید کنند و هم مردم بتوانند از تنوع لازم در این زمینه برخوردار شوند.

او تاکید کرد:  توصیه آخر دولت الکترونیک است.یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم این بود که دولت الکترونیک بتواند قدم‌های کامل تری را بردارد و تکمیل شود و مردم بتوانند خدمات خودشان را راحت از این طریق بگیرند، بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند و بدون اینکه نیاز به مراجعه داشته باشند. مثلاً فردی اگر می‌خواهد جواز ساخت ساختمان بگیرد، باید وقتی وارد اینترنت و فضای مجازی شد، همه مراحل کار خودش را انجام دهد. باید بتواند از این طریق، زمینی را که نیاز دارد خریداری کند، سند به نام او در همین فضا منتقل شود، از همین طریق بتواند از شهرداری درخواست مجوز کند و آنچه نیاز است در اختیار آنها بگذارد و از همین‌جا بتواند به سراغ شرکت‌هایی برود که کار معماری انجام می‌دهند.

تاکید بر دولت الکترونیک

او گفت: درخواستم از وزیر محترم ارتباطات این است که امسال بتوانیم تا پایان سال قدم‌های بسیار مهمی در دولت الکترونیک برداریم و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و قوای دیگر و بخش های خصوصی که آنها هم باید کمک کنند.

روحانی تاکید کرد: این مرکز داده‌ای که الان مطرح می‌شد، یک مرکز داده عظیم و بزرگی نیاز داریم برای این تعاملات و یک خدمات ابری بسیار حجیمی را نیاز داریم، برای اینکه این خدمت‌ها را بتوانیم انجام دهیم. البته روز به روز در دنیای امروز این فناوری در حال پیشرفت و تحول است و می‌بینیم که از این طرف این فضا باید در درون با هم ارتباط داشته باشد و از یک طرف این فضا با بیرون کشور در ارتباط باشد و از طرف دیگر با آسمان در ارتباط باشد؛ بسیاری از اطلاعات فضاپایه است.

او در رابطه با شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی تصمیمات بسیار مهمی گرفته است. شبکه ملی اطلاعات به آن مفهومی که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، بسیار اهمیت دارد که روز به روز و فاز به فاز در حال تکمیل شدن است و به پیش می‌رود و این خودکفایی هم بسیار مهم است.

رونمایی از طرح “هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» توسط شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VOD، اظهار کرد: بدین‌ترتیب هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، از خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند و هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مقایسه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان  و با ارائه نمونه‌های آماری از کشورهای آمریکا، چین به استناد گزارش «اقتصاد دیجیتال- آنکتاد ۲۰۱۹» گفت: سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۴ و در کل اقتصاد دیجیتال ۶.۵ است. به‌طور متوسط در معیار جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به‌کل اقتصاد ۱۵.۵ درصد است و این نشان می‌دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار بزرگی دارد.

او ادامه داد: اقتصاد دیجیتال حوزه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و خدمات دیجیتال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل‌توجه ای داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد می‌شود.  هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۳ در سال ۹۲ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعاً چهار درصد رشد داشته است. در سال ۹۸ هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به ۶.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال ۹۲، ۳.۶۸ درصد بوده است.

رشد ۳۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن عوامل مؤثر در موفقیت‌هایی که موجب شد درخت اقتصاد دیجیتال در کشور به بار بنشیند، گفت: عوامل مؤثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶۸۰ گیگابیت‌ برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت‌برثانیه در سال ۱۳۹۸ رسیده و رشدی ۳۰ درصدی داشته است. افزایش ظرفیت ارتباطات بین‌الملل نیز از ۱۳۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۹۸ بود.

آذری جهرمی افزود: همچنین در این سال‌ها متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات از ۰.۲۱۸ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۲ به ۱۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از ۰.۲۵۶ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۲ به ۶.۲ مگابیت‌برثانیه در سال ۹۸ رسید.

او تاکید کرد: از سوی دیگر پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از ۲۱۰ رک فعال در سال ۹۲ به ۱۸۳۰ رک فعال در سال ۱۳۸۹، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین‌الملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ و تعداد اپلیکیشین‌های ایرانی فعال از ۴۸۳ در سال ۹۲ به ۳۴۵ هزار ایپلیکیشین در سال ۹۸ رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به‌طوری که در سال ۹۷ به دلیل وجود چالش‌های اقتصادی ازجمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد بهره‌وری کل اقتصاد منهای ۶.۱۲ درصد بود اما نکته جالب‌توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد ۱۳.۵ درصد در همین سال مواجه شد و نرخ رشد ارزش‌افزوده بخش آی سی تی ۳.۳۱ درصد شد یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد ارزش‌افزوده کل اقتصاد منفی ۳.۷ درصد بود.

اقتصاد دیجیتال، راه برون‌رفت از مشکلات کنونی

آذری جهرمی با بیان اینکه همه این عوامل نشان داد که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون‌رفت از مشکلات کنونی است، گفت: همه این پیشرفت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرا شده و می‌شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاق برخوردار است که ۱۷ درصد آن‌ها وابسته یا غیروابسته فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت‌ فشارهای بین‌المللی هستیم، چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره‌وری فناوری اطلاعات است. بنابراین می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را راه‌حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.

او با تشریح مدل مفهومی مصوب شبکه ملی اطلاعات  و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیگیری شبکه ملی اطلاعات و همچنین اقدامات وزارت ارتباطات در رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: امروز چهار افتتاح عمده برای پیشران اقتصاد دیجیتال داریم. مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد ۴۰۷ رک ظرفیت جدید و افزایش ۲۵ درصدی ذخیره‌سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی توسط شرکت ایرانسل افتتاح می‌شود. با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین در راستای توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان بخش خصوصی توسط شرکت آسیاتک پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تاکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است. زیرساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولیدکنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه را فراهم می‌کند.

هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به پروژه بعدی گفت: پروژه بعدی طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی است. به‌منظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه‌شده است.

او ادامه داد: بدین‌ترتیب با ایجاد هم‌افزایی و با تامین سامانه‌های موردنیاز، هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند. هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای اینکه این طرح‌ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات امروز به ۵۰۰۰ شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان تقدیم می‌شود که بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است. بدین‌ترتیب دولت همچنین از کسب‌وکارهای بزرگ حمایت می‌کند که آنها بتوانند به کسب‌وکارهای کوچک خدمات‌دهند داشته باشند.

آذری جهرمی در پاسخ به پرسش رئیس‌جمهوری درباره رقم سرمایه‌گذاری کل پروژه‌ها گفت: ارزش مالی این پروژه ۲۲۸۰ میلیارد تومان است که عمده این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام‌گرفته است. ۱۱۰۰ میلیارد تومان توسط ایرانسل برای راه‌اندازی مرکز داده، ۸۵۰ میلیارد تومان توسط آسیاتک برای خدمات ابری و ۸۰ میلیارد تومان هم توسط شرکت‌های اینترنتی برای طرح یک ماهه رایگان تلویزیون‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری شده است.

۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای ۵ هزار شرکت آسیب دیده

معاون وزیر ارتباطات در آیین افتتاحیه پیشران‌های اقتصاد دیجیتال با حضور رییس جمهوری، گفت: بسته خدمات پایه‌ای کسب‌وکارها اکنون به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای هر شرکت و تا ظرفیت پنج هزار شرکت درنظرگرفته شده است.

امیر ناظمی در مراسم افتتاحیه آنلاین پیشران های اقتصادی دیجیتال با حضور رییس جمهوری افزود: توسعه یک مسیر است و نه یک اتفاق. همه کسب‌کارها برای پیمودن این راه توسعه، مشکلاتی دارند. البته مسیر توسعه برای هر کسب‌وکاری متفاوت است؛ اما مشکلات راه اغلب مشابه است. در این طرح تلاش کرده‌ایم تا یک بسته حمایتی یا به زبان دیگر یک توشه راه برای کسب‌وکارها آماده کنیم. این طرح یعنی اینکه پیمودن مسیر توسعه برای کسب‌وکارها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر شود.

او افزود: در این طرح هر شرکت نوآفرین، یعنی هر شرکتی که در ابتدای مسیر رشد است و بیشتر از هر چیز ایده دارد، می‌تواند از خدماتی به صورت رایگان و تخفیف‌دار بهره بگیرد و این خدماتی است که در مسیر توسعه کسب‌وکار کلیدی است.

به گفته ناظمی این بسته به صورت مشارکت عمومی-خصوصی است که در آن خدمات توسط شرکت‌های بخش خصوصی، برای بخش نوپا و نوآور ارائه می‌شود؛ به نحوی که در حدود نیمی از هزینه‌ها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و نیمی نیز توسط دولت جبران خدمت می‌شود.

او گفت: در این طرح شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات می‌توانند در یک بازار رقابتی به انتخاب تامین‌کننده خدمات خود اقدام کنند.به این ترتیب همکاری دولت نیز با گروه‌ها یا شرکت‌هایی خواهد بود که خدمت بهتری را ارائه می‌دهند؛ و هر فرد خدمت خوبی ارائه ندهد، به خودی خود از بازار حذف می‌شود. به این ترتیب منابع حمایتی دولت به صورت بهینه هم به کسب‌وکارهای کوچکی که نیاز دارند و هم به کسب‌وکارهای بزرگی که خدمت بهتر ارائه می‌دهند، تخصیص یابد.

ناظمی گفت:‌ در حالی که در سال ۹۲ انحصار رسانه‌ای در دست رسانه‌های رسمی بود؛ امروز حدود ۱.۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود ۳ میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از این سامانه‌های پخش ویدئو و تلویزیون اینترنتی را تجربه می‌کنند؛ البته بیش از آن طعم «حق انتخاب» را در عرصه محتوا تجربه خواهند کرد.

او افزود: تولید محتوا اصلی‌ترین چالش «شبکه ملی اطلاعات» است. ضعف در تولید محتواهای جذاب و تمایل به انحصارگری باعث شده است که سهم ترافیک داخل به اندازه‌ای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. هم‌اکنون نیز حدود ۴۰٪ از ترافیک مورداستفاده کاربران، از جنس ترافیک داخلی است و بخش عمده‌ای از آن متعلق به این همین سامانه‌ها است و زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف شهروندان تهیه شده است.

ناظمی گفت: در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته ۷۰٪ از ترافیک ملی در زمان پیک مربوط به حوزه پخش ویدئو و موسیقی است؛ اما سنگ‌اندازی‌های عرصه تولید محتوا نه تنها منجر به عدم تحقق پتانسیل‌های این حوزه شده است؛ بلکه بر اندازه بازار اقتصاد دیجیتال نیز تاثیر منفی گذاشته است و صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت توسط بخش خصوصی را کاهش داده است.

او افزود: اکنون ماهیانه حدود ۷ میلیارد دقیقه از سرگرمی شهروندان ایرانی از طریق همین سامانه‌ها پاسخ داده می‌شود؛ که امیدواریم با اجرایاین طرح تا انتهای سال این رقم با رشد ۱۰۰٪ روبه رو شود.

ناظمی گفت: این طرح اصولی‌ترین سیاست حمایت از هنر و هنرمند است؛ چون هم بازارسازی می‌کند و بازار تاتر، سینما و موسیقی را گسترش می‌دهد و مخاطب هنر و هنرمند را افزایش می‌دهد. مقایسه میان ابتدای دوره حضرتعالی که در آن اقتصاد سینما تنها ۳۷ میلیارد تومان در سال بود؛ و امروز که تنها سهم این سامانه‌ها (غیر از سینما و DVD) بیش از ۵۴ میلیارد تومان در ماه (۶۴۸ میلیارد تومان در سال) است؛ نشانه اهمیت این نوع از پروژه‌ها در اقتصاد دیجیتال است. اکنون بازار اقتصادی سامانه‌های پخش ویدئو ۱۷ برابر سال ۹۲ وبیش از ۴.۵ بازار فروش سینماها است.

او ادامه داد: با توجه به ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت که به ۹۰٪ رسیده با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در این طرح به هر مشترکی که متقاضی اینترنت ثابت شود؛ هدیه یک ماه تجربه استفاده از سامانه‌های ویدئویی و تلویزیونی را تقدیم می‌کنیم. هم عضویت یکماهه و هم ترافیک مشاهده فیلم‌ها در این مدت رایگان است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 110343
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا