مهاجرت و شهرنشینی عامل زوال زبان اقلیت‌ها

جهان صنعت نیوز| یک استادیار پژوهشکده زبان شناسی عوامل مختلفی هم‌چون متون و کتیبه های پژوهشگاه ،استعمار، مسائل فرهنگی و دینی، اهداف وبرنامه‌ریزی‌های سیاسی، گسترش ارتباطات و شهر‌نشینی، ازدواج‌های بین فرهنگی و فقر و مهاجرت را در خطر قرار گرفتن زبان‌ها موثر دانست.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا امینی این مطلب را در نشست تخصصی«در خطر بودن زبان‌ها، پدیده جهانی ، اثر محلی» مطرح کرد و گفت: حدود ۸ میلیارد انسان در جهان زندگی می‌کنند و ۶ تا ۷ هزار زبان در دنیا وجود دارد به‌طوری که حدود نیمی از زبان‌های جهان در کشورهای بزرگی همچون برزیل، نیجریه، هند و اندونزی بکار برده می شوند.

وی با بیان این‌که ۶۰ درصد زبان های کنونی جهان در خطر هستند و شمار زیادی از آن‌ها تا پایان سده کنونی میلادی ناپدید خواهند شد بیان کرد: تنها شمار اندکی از زبان‌های جهان هم‌چون انگلیسی، چینی،اسپانیایی و فرانسوی در حال رشد و شکوفایی شتابان هستند و بیش از سه میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به زبانانگلیسی گویش می کنند.

او بیان کرد: یونسکو سطوح در خطر بودن زبان ها را به ۶ موضوع تقسیم کرده که شامل زبان محفوظ از خطر، زبان آسیب پذیر، زبان آشکارا در خطر، زبان به شدت در خطر، زبان دارای وضعیت وخیم وزبان منقرض شده است.

امینی اظهار کرد: استعمار، مسائل فرهنگی و دینی، اهداف و برنامه ریزی های سیاسی، گسترش ارتباطات و شهر نشینی، ازدواج های بین فرهنگی و فقر و مهاجرت از جمله برخی علت های در خطر قرار گرفتن زبان ها است.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 36512
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا