مقاومت بازار موبایل در برابر ارزانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   البته عده ای از فعالان بازار موبایل مدعی هستند که قیمت برخی برندهای گران مانند آیفون تا ۲ میلیون تومان نیز ارزانتر شده است. اما عده ای دیگر می گویند گوشی های آیفون در سه دسته برای آمریکا، اروپا و آسیا تولید می شوند و کیفیت گوشی های آسیایی بسیار پایین تر است. بنابراین اگر آیفون ارزان شده باشد متعلق به رده بندی آسیا است. از سویی دیگر گفته می شود گوشی های اندرویدی ارزان تر شده است اما سامسونگ نمایندگی های خود را در ایران تعطیل کرده است و واردات این برند بسیار به سختی انجام می شود، بنابراین ارزان شدن قیمت این برند مربوط به مدل های قدیمی است و نه جدید. از سویی دیگر اپل، سامسونگ و بسیاری از برندهای دیگر در ایران نمایندگی ندارند، اما اگر به بازار علاالدین و موبایل سری بزنید نمایندگی این برندها را مشاهده می کنید که خود معمایی دیگر است. بنابراین اگر تصور می کنید گوشی های با کیفیت و جدید بسیار ارزان شده اند سخت در اشتباهید. البته همچنان برخی از توزیع کنندگان مدعی هستند قیمت موبایل ارزان شده است اما بسیاری از همکارانشان ادعای آن ها را رد می کنند.

قیمت گوشی ها ارزان شده اند

سامان حسینی، یکی از فعالان بازار علاالدین در حوزه فروش و توزیع گوشی های اندرویدی به ویژه سامسونگ به «جهان صنعت» گفت: این هفته قیمت گوشی ها ارزان تر شده است.

به گفته او جنس های جدیدی به تازگی در بازار موبایل توزیع شده است.

مهدی بکایی، توزیع کننده و فروشنده قدیمی گوشی های آیفون در بازار موبایل به «جهان صنعت» گفت: قیمت گوشی های آیفون به تازگی ارزان شده است. به طور مثال گوشی آیفون ۲۹ میلیون تومانی اکنون ۲۷ میلیون تومان شده است.

سامسونگ در ایران نمایندگی واقعی ندارد

علیرضا قهرمان از دیگر فعالان بازار موبایل به «جهان صنعت» گفت: میزان ارزانی قیمت موبایل ها بستگی به برند دارد. برخی از برندها مدت هاست دیگر در ایران فعالیت نمی کنند مانند سامسونگ. به همین دلیل قیمت این برند تغییری نداشته است. اما برندهای هوآوی و آنر بسیار ارزان تر شده اند. اکنون بسیاری از مدل های برند سامسونگ در بازار کمیاب شده اند.

او گفت: نهایتا قیمت گوشی های سامسونگ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. بسیاری از مدل های جدید نیز در بازار موجود نیستند.

این توزیع کننده گوشی های آیفون در بازار در رابطه با این که نمایندگی سام سرویس هنوز در حال ارائه خدمات است، پاسخ داد: سامسونگ هیچ نمایندگی واقعی در ایران ندارد. سام سرویس در واقع نام نمایندگی سامسونگ در ایران بود که دیگر خدمات رسانی نمی کند.

قهرمان تاکید کرد: در واقع برای بسیاری از برندهای خارجی که در ایران فعالیت می کرده و اکنون نمایندگی خود را بسته اند این اتفاق رخ داده است. نمونه آن یک برند آلمانی رنگ بود که از ایران رفت و اکنون رنگ سحر با همان نام در حال تولید رنگ است. مشابه آن برای برندهای موبایلی که از ایران رفته اند نیز رخ داده است.

او افزود: در بازار علاالدین ده ها نمایندگی اپل فعالیت می کنند در صورتی که نه تنها اپل در ایران فعالیتی ندارد بلکه حتی استارتاپ ها و اپلیکیشن های ایرانی را در اپ استور مسدود کرده است. بسیاری از برندهایی که از ایران رفته اند همچنان نمایندگی دارند اما هیچ یک از این نمایندگی ها از سوی شرکت های اصلی فعالیت نمی کنند بلکه ایرانی ها مدعی هستند نمایندگی برندهای فوق را در اختیار دارند. به همین دلیل تبلیغات هیچ یک در تلویزیون پخش نمی شود، چراکه نباید این امر رسانه ای شود. 

او در رابطه با کاهش قیمت ۲ میلیون تومانی برخی از مدل های آیفون در بازار موبایل بیان کرد: شرکت اپل گوشی های آیفون را برای سه منطقه تولید می کند؛ آمریکا، اروپا و آسیا. گوشی هایی که برای آمریکا و اروپا تولید می شوند آنتن دهی بسیار قوی و کیفیت بسیار بیشتری دارند اما گوشی هایی  که برای آسیا تولید می شوند هم آنتن دهی ضعیفی دارند و هم کیفیتشان پایین است. گوشی هایی که در بازار ارزان شده اند برای منطقه آسیا تولید شده اند.

قهرمان افزود: نوع واردات نیز در قیمت گوشی بسیار تاثیرگذار است؛ به طور مثال یک مدل گوشی سامسونگ در بازار سه قیمت مختلف دارد، یک فروشنده آن را ۹ میلیون تومان می فروشد، یک فروشنده ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فروشنده ای دیگر همان گوشی را با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان.

او گفت: فروشنده ای که این گوشی را ۹ میلیون تومان می فروشد محصول را بدون گارانتی عرضه می کند. گوشی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی گارانتی متفرقه دارد چراکه قاچاقی وارد بازار شده است و گوشی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزارتومانی گارانتی اصلی شرکت سازنده را دارد. گارانتی متفرقه خدمات بسیار نامناسبی به مشتری ارائه می کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 110193
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا