مشتری باید مجازات شود نه پلتفرم‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با توجه به گسترش استفاده از خطوط تلفن دفاتر کار مجازی توسط کسب‌و‌کارهای مختلف این احتمال وجود دارد که در صورت تخلف توسط یکی از این کسب‌و‌کارها کل سرشماره‌‌های دفاتر مجازی قطع شود.

از همین رو امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در نامه‌ای خطاب به دبیر کمیسیون فرهنگی دولت از اهمیت دفاتر کار مجازی در ایجاد سهولت و کاهش هزینه کسب‌و‌کارها خبر می‌دهد.

لایحه اصلاحیه قانون ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها در فروردین‌ماه ۹۷ از سوی شهرداری تهران به دولت ارائه شد. این لایحه هر چند همان زمان نیز مورد انتقاد سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفت اما حال پس از دو سال مجدد در دولت در حال بررسی است.

طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته، عکس و برچسب در اماکن و فضاهای عمومی به جز در محل‌های تعیین‌شده ممنوع است. در این لایحه پیش‌بینی شده در صورت وجود شماره تلفن، نسبت به قطع خطوط تلفن مورد استفاده اقدام خواهد شد.

 لایحه اصلاحیه قانون ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها در فروردین ماه ۹۷ از سوی شهرداری تهران به دولت ارائه شد. این لایحه هر چند همان زمان نیز مورد انتقاد سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفت اما حال پس از دو سال مجدد در دولت در حال بررسی است.

هیات دولت هم در این اصلاحیه از سازمان فناوری اطلاعات خواسته نظر خود را در این خصوص اعلام کند و سازمان فناوری اطلاعات در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی دولت با قطع سرشماره تلفن متخلفان مخالفت کرده است.

ناظمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دفاتر کار مجازی خواستار اضافه شدن تبصره‌ای شده که در صورت تخلف یکی از مشترکین این خطوط باید خود آن مشترک جریمه نقدی شود و امکان استفاده از شماره را از دست بدهد نه اینکه با دفاتر کار مجازی به عنوان ارائه‌دهنده خطوط مجازی برخورد شود.

هزاران کسب‌و‌کار ایرانی مشترک خدمات دفاتر کار مجازی هستند. با توجه به افزایش دورکاری پس از شیوع کرونا، استفاده از خدمات تلفن گویا و منشی مجازی این دفاتر در ماه‌های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است.

مجازات‌ها عادلانه نبود

به نظر می‌رسد در مورد دفاتر مجازی نیز مانند دیگر کسب‌و‌کارها خلأهای قانونی وجود داشته است و همین امر موجب شده این دفاتر به جای مشتریان مجازات شوند.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با این لایحه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: این لایحه در حمایت از دفاتر مجازی تصویب شده است تا در صورت تخلف مشتریان، تلفن دفاتر مجازی قطع و مسدود نشوند. در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت هفته آینده قرار است متن نهایی شود تا از سمت دولت به صورت لایحه به مجلس ارسال شود.

او افزود: عادلانه نیست که مشتریان تخلفی کنند و دفاتر مجازی مجازات شوند، مانند این است که مستاجر تخلفی مرتکب شود اما مالک خانه را مجازات کنند.

ناظمی تاکید کرد: در سال ۹۷ هم شهرداری می‌خواست خطوط تلفن فرد متخلف را قطع کند و الان در این لایحه بحث جریمه را مطرح کردند که ما مخالفتی نداریم. از فرد متخلف و مستاجر خط تلفن جریمه دریافت کنند. پیش‌تر هم از کسب‌وکارهای دفاتر کار شکایت‌های بسیاری شده بود چون افراد بدون احراز هویت تنها یک خط تلفن اجاره می‌کنند و اگر مشکلی ایجاد شود، کسب‌وکار موردنظر با مشکل روبه‌رو می‌شود. به همین خاطر این کسب‌وکار ترجیح می‌دهد مستاجران‌شان احراز هویت شوند.

به نظر می‌رسد پیگیری‌ها و شکایت‌های فعالان دفاتر کار مجازی موثر بوده است و رییس سازمان فناوری نیز در تلاش برای رفع این مشکلات است.

دفاتر مجازی، کسب‌و‌کارهای نوپا هستند

فعالان دفاتر مجازی، کسب‌و‌کاری نوپا را در ایران راه‌اندازی کرده‌اند و به همین دلیل مشکلات بسیاری با نهادهای مختلف داشته‌اند. یکی از مشکلات، ناشناخته بودن شیوه فعالیت این کسب‌و‌کارها در ایران است.

علی دشتی مدیرعامل شرکت دفتر شما در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: این لایحه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای ما رفع کند البته به شرطی که دیگر نهادها نیز به آن عمل کنند و برای تخلفات مشتریان تمامی خطوط دفاتر کار مجازی را قطع نکنند.

او افزود: ما کسب‌و‌کاری داریم به نام دفتر شما و پلتفرمی هستیم مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر که به افراد و کسب‌و‌کارهای متوسط و کوچک ارائه خدمات می‌دهند.

جریمه پلتفرم‌ها به جای کاربران امر تازه‌ای نیست. در بسیاری از پلتفرم‌ها در صورت تخلف کاربران، مدیران پلتفرم مجازات شده یا پلتفرم مربوطه مسدود می‌شود.

دشتی گفت: همان‌طور که پلتفرم‌های مختلف مجازی مشکلات مشابهی داشتند، ما هم به خاطر تخلفات مشتریان جریمه می‌شویم و ممکن است کسب‌و‌کارمان پلمب شود یا همچون دفعات دیگر خطوط تلفن‌مان قطع شود. در گذشته اگر کاربرانی محتوای نامناسب منتشر می‌کردند، وبلاگ‌ها فیلتر می‌شدند بدون آنکه دارنده وبلاگ مقصر باشد.

او افزود: در دفاتر مجازی نیز زمانی که شماره ثابت به مشتریان ارائه می‌دهیم خدماتی مانند سانترال، منشی، تلفن گویا، فکس، صندوق صوتی و صف انتظار را به مشتریان ارائه می‌دهیم. در تمام دنیا دفاتر کار مجازی یکی از نقاط قوت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط محسوب می‌شوند. به طور نمونه در شرایط کنونی که بسیاری از کسب‌و‌کارها دورکاری می‌کنند، دفاتر مجازی می‌توانند دایورت شوند به شماره‌های پرسنل در مکان‌های جغرافیایی مختلف و هماهنگی‌ها و خدمات‌رسانی به مشتریان بدون مشکل انجام می‌شود.

دشتی در رابطه با مشکلاتی که دفاتر کار مجازی با آنها مواجه هستند، گفت: برخی از مشکلات مربوط به حوزه رگولاتوری هستند که باید رفع شوند. رگولاتوری می‌خواهد بداند تلفن‌ها متعلق به چه اشخاصی هستند یا اینکه گزارش تماس‌ها را می‌خواهد که در اختیارشان قرار نمی‌گرفت و همین امر موجب قطعی تلفن‌ها می‌شد.

او افزود: به طور کلی رنج شماره را از مخابرات یا scp‌ها می‌گیریم و ممکن است دارنده شماره تلفن تخلفی انجام دهد، به عنوان مثال مشتری‌ای داشتیم که تلفن ثابت را روی تبلیغ کسب‌و‌کار خود نوشته و به عنوان اعلامیه روی در خانه‌ها چسبانده است که تخلف محسوب می‌شود.

دشتی در ادامه بیان کرد: یا اینکه شماره تلفن در تبلیغات ماهواره‌ای اعلام می‌شود، مشتری‌ای داشتیم که تلفن ثابت گرفته و با این شماره به مردم زنگ می‌زند و می‌گوید شما برنده فلان جایزه شده‌اید و از این طریق کلاهبرداری می‌کند. این افراد ممکن است مشتریان دفاتر کار مجازی باشند و به حکم دادگاه و قاضی شماره تلفن آنها باید مسدود شود اما چون مخابرات نمی‌تواند یک شماره تلفن را مسدود کند، به طور ناگهانی تمامی شماره‌های دفاتر کار مجازی را مسدود می‌کند.

او گفت: یا ممکن است یکی از مشتریان ما مشکلات حقوق داشته باشد و از او شکایت شود و به حکم قاضی تلفن او، یعنی تلفن دفتر کار مجازی قطع می‌شود. اگر مستقیما به ما شکایت شود قطعا پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مشتریان‌مان از مردم سوءاستفاده و تخلف کنند. در صورت تخلف نیز سریعا پیگیری می‌کنیم.

دشتی افزود: اما مخابرات نمی‌تواند یک خط را قطع کند و تمامی خطوط دفتر مجازی را قطع می‌کند اما اگر به ما بگویند کدام مشتری ما تخلف کرده، خود تلفن مشتری متخلف را قطع می‌کنیم.

او در رابطه با لایحه امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: او لایحه‌ای را تصویب می‌کند که بر اساس آن در صورت تخلف مشتری، دفاتر کار مجازی مجازات نشوند. امیدوارم این لایحه در دولت به تصویب برسد و توسط نهادهای نظارتی و قانونی نیز مراعات شود. حداقل در صورت تخلف فرد حقیقی یا حقوقی، تلفن قطع نمی‌شود و دارنده تلفن مسوول شناخته می‌شود نه دفاتر کار مجازی.

رشد کسب‌و‌کارهای مجازی

در صورت رشد دفاتر مجازی، بسیاری از افراد می‌توانند بدون در اختیار داشتن دفتر کار فیزیکی فعالیت خود را گسترش دهند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی می‌توانند به دورکاری بدون مشکل ادامه دهند. شاید هم در ایران دورکاری به عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود و رواج یابد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 158097
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا