ماهی‌های کوچک ایرانی در اقیانوس کیپتوکارنسی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این مصوبه در جلسه ۸ تیرماه هیات دولت به امضا رسید و بررسی آن بیش از ۹ ماه طول کشید. این مصوبه که بعد از قانون استخراج رمزارز به منظور تکمیل آن قانون و اصلاحاتی در آن به هیات دولت ارائه شده بود با اینکه بارها اعلام شد که از سوی کمیسیون‌های مختلف هیات دولت به تایید رسیده است اما مطرح شدن آن در هیات وزیران و امضای آن روند بسیار طولانی‌‌ را طی کرد.

از سوی دیگر شرکت توانیر به منظور جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح‌های بهینه‌سازی، موظف شد ساز و کار خرید و اختصاص میزان برق صرفه‌جویی شده را برای مصرف نهایی به هر یک از کاربردهای رایج از جمله استخراج رمزارزها فراهم کند. با وجود این مصوبه‌ها فعالان استخراج رمزارز معتقدند قیمت برق باید ارزان‌تر شود و بسیاری از کارشناسان برق نیز بر این باورند که ماینینگ برق بسیار زیادی مصرف می‌کند بنابراین باید تعرفه مصرفی آن گرانتر از مصارف خانگی و صنعتی باشد. در این میان استفاده از برق خانگی، برق مدارس و مساجد برای استخراج رمزارز نیز موجب شده دولت و شرکت توانیر نسبت به برق مصرفی ماینینگ سخت‌گیری‌هایی اعمال کنند.

فراز و نشیب یک مصوبه

هیات دولت در مردادماه سال ۹۸ با ابلاغ آیین‌نامه فرآیند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده علاوه بر اینکه ماینینگ را مجاز اعلام کرد، استفاده از رمزارز را در مبادلات داخلی ممنوع و ریسک استفاده از آن را بر عهده طرفین معامله آن قرار داد.

کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنهاست، در سامانه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند، مطابق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در نظر گرفته شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد ظرف مدت یک ماه از تاریخ عملیاتی شدن سامانه موضوع این مصوبه، فهرست مراکز دارای جواز تاسیس در این صنعت را اعلام کند. دارندگان دستگاه‌ها مکلفند از تاریخ اعلام فهرست مذکور، ظرف مدت یک ماه، تمام دستگاه‌های خود را به مراکز یادشده تحویل دهند یا نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند. با اجرایی شدن این بند از مصوبه در اصل استخراج رمزارز به صورت خانگی ممنوع و متوقف می‌شود و کسی نمی‌تواند از این دستگاه‌ها در مراکز تجاری یا خانگی بهره ببرد.

بر این اساس مراکز تحویل‌گیرنده نیز مکلفند رسید تحویل را در سامانه تعیین شده از سوی وزارت صمت بارگذاری کنند. در این مصوبه تاکید شده نگهداری از دستگاه‌ها در مراکز فاقد مجوز، ممنوع است.

فروش انرژی صرفه‌جویی شده به میانرها مجاز شد

بر اساس دستورالعملی که توسط همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صادر شده است، دارنده گواهی صرفه‌جویی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه) خریداری کند و برای مصرف نهایی به هریک از کاربرهای رایج از جمله استخراج رمزارزها، تخصیص دهد.

بر اساس این دستورالعمل که در اجرای بند ۴-۳ مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۳۶۳۷۶/۹۸ مورخ ۱۸/۸/۱۳۹۸ صادر شده، شرکت توانیر با هدف بسترسازی لازم و تشویق سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی الکتریکی موظف خواهد بود موارد درج‌شده در این ابلاغ را اجرایی کند.

با هدف ایجاد شفافیت و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی الکتریکی و همچنین اولویت‌بخشی به فرصت‌های برتر بهینه‌سازی، شرکت توانیر موظف شده علاوه بر اطلاع‌رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن طرح‌های بهینه‌سازی را انجام دهد.

براساس بند اول این دستورالعمل متقاضی سرمایه‌گذاری موظف است ضمن ارائه طرح پیشنهادی، تاییدیه شرکت توانیر در خصوص زمان و محل اجرای طرح را دریافت و شرکت توانیر نیز موظف خواهد بود ساز و کار مربوط به مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح‌های بهینه‌سازی را فراهم کند.

برپایه بند دوم این دستورالعمل نیز شرکت توانیر موظف است با رعایت مقررات جاری، ساز و کار لازم برای اندازه‌گیری و صحه‌گذاری (M&V)  انرژی الکتریکی صرفه‌جویی شده را فراهم کند.

بر مبنای بند سوم این ابلاغیه برای طرح‌هایی که تاییدیه بند (۱) را گرفته و مطابق ساز و کار بند (۲) منجر به صرفه‌جویی انرژی الکتریکی می‌شوند، از زمان آغاز بهره‌برداری طرح، معادل انرژی الکتریکی صرفه‌جویی شده در طول عمر طرح (حداکثر به مدت ۱۰ سال)، گواهی صرفه‌جویی به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.

همچنین براساس تبصره گنجانده‌شده در همین بند، با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری، شرکت توانیر موظف است فهرست طرح‌های دارای اولویت را اعلام کند.

بنا بر اعلام توانیر بر پایه بند چهارم این دستورالعمل، گواهی صرفه‌جویی، نشان‌دهنده حق مالکیت بر میزان انرژی الکتریکی مندرج در آن در دوره اعتبار گواهی است و امکان انتقال به غیر را نیز دارد. در همین زمینه شرکت توانیر موظف است با همکاری شرکت بورس انرژی تمهیدات لازم را در این زمینه صورت دهد.

در بند پنجم این ابلاغیه همچنین تصریح شده است: دارنده گواهی صرفه‌جویی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهایی به هر یک از کاربرهای رایج از جمله استخراج رمزارزها، تخصیص دهد.

برق را تبدیل به بیت‌کوین کنیم 

فعالان ماینینگ همچنان معتقدند قیمت برق باید ارزان‌تر شود. به گفته آنها دولت در صادرات برق مشکل دارد بنابراین بهتر است آن را به بیت‌کوین تبدیل و از این طریق سود کند. این در حالی است که دولت در ماه‌های گرم سال صلاح می‌داند برق مصرفی کشور را صادر نکند و دلیل این امر مشکل داشتن در صادرات آن نیست. از سوی دیگر ماینینگ سودی برای دولت به همراه ندارد مگر اینکه توسط یک نهاد دولتی صورت بگیرد که شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در این زمینه دست به اقداماتی زده است. همچنین برق مصرفی برای ماینینگ بسیار زیاد است و مصرف برق خانگی و صنعتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

کاوه مشتاق، فعال در زمینه استخراج رمزارز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: اینکه فعالان ماینینگ و دارندگان دستگاه‌های ماینر دیگر قاچاقچی محسوب نمی‌شوند بسیار خبر خوبی است. ‌ای کاش قیمت برق را نیز کاهش دهند.

او افزود: در حال حاضر بهترین راهکار دولت استخراج ارز مجازی است چراکه در صادرات برق دچار مشکل شده و در حال حاضر برق را به هیچ کشوری نمی‌توانیم بفروشیم! بهتر است برق به بیت‌کوین تبدیل شود و بیت‌کوین به فروش برسد.

مشتاق در ادامه بیان کرد: البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت نیز دستی در ماینینگ دارد اما نه در این حد که مزرعه‌های ماینینگ ایجاد کرده باشد و درصدی از ماینینگ دنیا را به خود اختصاص داشته باشیم. دولت برای سرمایه‌گذاری اولیه در ماینینگ مشکل دارد و باید از بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند.

آنچه مسلم است بخش خصوصی هرگز سود و درامد خود را به دولت نخواهد داد و دولت هم در سرمایه‌گذاری در این زمینه مشکلی ندارد.

نهنگ‌ها ۹۶ درصد از بیت‌کوین جهان را در اختیار دارند

پیش از این حامد حق‌بیان، فعال در زمینه کریپتوکارنسی‌ها در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفته بود: ۹۶ درصد از دارندگان کیف پول‌های بیت‌کوین در جهان تنها مالک ۴ درصد از ارزش بازار در این رمزارز هستند. این ۹۶ درصد حداکثر یک بیت‌کوین در کیف پول خود دارند. دنیای رمزارزها شفاف بوده و اطلاعات شبکه به راحتی در آن قابل مشاهده است. به عنوان نمونه اطلاعات مزبور به راحتی از سایت bitinfocharts.com  قابل دسترسی است. بنابر اطلاعات موجود در این سایت ۴ درصد مابقی، تمامی بازار بیت‌کوین را در اختیار دارند که غالبا صرافی‌های بزرگ، دلالان و سفته‌بازان اروپایی و آمریکایی هستند.

او افزود: به بازیگران بزرگ بیت‌کوین که  ۴ درصد از فعالان این بازار را تشکیل می‌دهند اصطلاحا نهنگ گفته می‌شود. نهنگ‌ها به راحتی می‌توانند در قیمت‌گذاری بیت‌کوین و یا ایجاد نوسانات قیمتی نقشی تعیین‌کننده ایفا کنند. اگر در ایران بخواهیم تراکنش سنگینی بیت‌کوین داشته باشیم به هزاران بیت‌کوین نیاز داریم، اما در شرایط کنونی نه امکان استخراج این میزان بیت‌کوین وجود دارد و نه دسترسی لازم برای خرید آن. حق‌بیان گفت: بیشترین استخراج در مزارع بیت‌کوین آمریکا انجام می‌شود. اگرچه به صورت تئوری و روی کاغذ می‌توان گفت با استفاده از بیت‌کوین می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم اما در عمل مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

۱۸ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است

مشتاق تاکید کرد: در دنیا ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌توانیم داشته باشیم که تاکنون ۱۸ میلیون آن استخراج شده و تنها سه میلیون بیت‌کوین باقی مانده که این روند استخراج بیت‌کوین بسیار زمانبر و طولانی است.

وی با تکذیب این امر گفت: چنین گفته‌ای اصلا درست نیست. چنین امری وجود ندارد که درصد کمی از دارندگان بیت‌کوین بازار را به طور کامل کنترل کنند. این چهار درصد و ۹۶ درصد گفته‌های قالیباف است و ربطی به بیت‌کوین ندارد.

مشتاق گفت: نهایت تاثیری که نهنگ‌های بازار روی قیمت بیت‌کوین می‌گذارند در حدد ۱۰ تا ۱۵ درصد است. دولت نمی‌تواند ماینینگ کرده و بیت‌کوین بفروشد و بهتر است از طریق بخش خصوصی این اقدام انجام شود.

او افزود: ایران می‌تواند‌ هاب بیت‌کوین باشد و درصد خوبی از هش ریت شبکه را به خود اختصاص دهد. پیش از این ایران ۳ درصد از هش ریت شبکه را در اختیار داشت اما اکنون به کمتر از نیم‌درصد رسیده است. اگر دولت موانع را از سر راه بردارد می‌توانیم سهم خود را به ۱۰ درصد افزایش دهیم و به قدرت بزرگی در ماینینگ تبدیل شویم.

مشتاق در رابطه با اینکه افراد بسیاری قصد دارند وارد حوزه ماینینگ شوند بیان کرد: از ورود افراد جدید در ماینینگ استقبال می‌کنیم اما با قیمت کنونی برق بعید است کسی وارد این حوزه شود.

او در رابطه با دلیل کاهش قیمت بیت‌کوین بعد از رویداد‌ هاوینگ اظهار کرد: پس از‌ هاوینگ سود ماینینگ شبکه بیت‌کوین کاهش یافته است. اگر فعالان استخراج رمزارز مقاومت کنند در چند ماه آینده این امر بهبود یافته و سود ماینینگ مجددا افزایش خواهد یافت.

پس از‌ هاوینگ میزان استخراج بیت‌کوین به نصف میزان پیشین آن رسیده است. اما این امر پس از مدتی بهبود نیافته و همچنان میزان استخراج بیت‌کوین ثابت باقی می‌ماند تا رویداد‌ هاوینگ بعدی که بازهم استخراج بیت‌کوین را به نصف می‌رساند. این رویداد پاداش استخراج این رمزارز را از ۵/۱۲ بیت‌کوین به ۲۵/۶ بیت‌کوین کاهش داد.

مشتاق گفت: تاکنون ۸۰ درصد از بیت‌کوین دنیا استخراج شده است. اما بازهم می‌توان با ماینینگ در ایران در حوزه کریپتوکارنسی‌ها تاثیرگذار بود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 118288
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا