مازندران و فارس بیشترین تراکم فعالیت مراکز آموزش عالی را در کشور دارند

جهان صنعت نیوز: دکتر منصور غلامی دوشنبه شب در جمع مسئولان و روسای مراکز و موسسه های آموزش عالی مازندران در بندر نوشهر افزود: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به علت ارائه مجوزهای شورای گسترش شاهد افزایش بی رویه فعالیت مراکز علمی و موسسه های آموزشی در کشور بوده ایم.

برابر آمار منابع رسمی ، برای استان مازندران مجوز فعالیت ۱۴۲ مرکز آموزش عالی صادر شده است.

وی اظهار داشت: نتیجه چنین اقداماتی آن شد که در دهه ۷۰ حدود ۷۵ مرکز و موسسه آموزش عالی در کشور فعالیت داشت  در حالی که این آمار در سال ۱۳۸۳ به بیش از ۳۰۰ واحد افزایش یافت و چنین وضعیتی هیچ تناسب و توازنی با ظرفیت ها و شاخص ها در کشور ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز نگرانی از کمبود دانشجو در دانشگاه های کشور گفت: چنین وضعیتی امروز برای بسیاری از دانشگاه ها حتی مراکز علمی دولتی نیز مشکلاتی بوجود آورده است به نحوی که توان ادامه فعالیت را ندارند.

غلامی تاکید کرد که باید برای حفظ فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر دولتی تلاش و برنامه ریزی کرد و اعتقاد دارم نباید ظرفیت های این مراکز را محدود کرد چرا که اگر چنین اتفاقی رخ دهد به تبع شاهد کاهش منابع و امکانات در مراکز آموزش عالی غیردولتی خواهیم بود.

وی گفت که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و آن اینکه موضوع ساماندهی دانشگاه ها در دستور کار داریم و نکته دیگر آنچه که در این بخش کمک کننده تجمیع دانشگاه های دولتی است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی ، همراهی و همکاری مسئولان دانشگاه ها ، مراکز علمی و موسسه های آموزش عالی، بتوان طرح هایی که این وزارتخانه در دستور کار دارد به طور دقیق و هدفمند اجرایی کرد تا این مشکلات نیز بتدریج در کشور حل شود.

دکتر غلامی در جریان سفر یک روزه خود به مازندران صبح امروز پس از ورود به نوشهر در محوطه دانشگاه علوم دریایی این شهر به شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.

وی همچنین از دانشگاه و موسسات اموزش عالی در شهرهای نوشهر و چالوس و مرکز علم و فناوری رشد نوشهر بازدید کرد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 64205
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا