فناوری G5 نیازمند دوران گذار است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که اینترنت G 5 برای راه‌اندازی و ورود به تقاضایی بسیار بیشتر از تلفن‌های همراه احتیاج دارد. باید صنایع، کشاورزان و خودروسازی‌ها نیز سیستم خود را با اینترنت G 5 همگام کرده باشند. از سوی دیگر اینترنت G 5 یک دوران گذار دارد که ممکن است چند سال طول بکشد. این گونه نیست که بگوییم اینترنت G 5 وارد کشور شد و از فردا می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

به هر روی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توئیتر خود، از رونمایی اینترنت G 5 در تهران طی هفته‌های آینده خبر داد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت: نسل پنجم تلفن همراه به ایران رسید. رونمایی در تهران، دو هفته‌ دیگر.

همچنین او روز یکشنبه در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور، گفت: در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات، همراه اول وظایف سنگین و مهمی دارد. از همراه اول خواسته‌ام تا مردادماه امسال در پنج نقطه تهران اینترنت نسل پنجم را ارائه کند. محمدجواد آذری‌جهرمی افزود: ما در باند‌های پایین، محدودیت فرکانسی داریم و باید در باند‌های بالا سرمایه‌گذاری کنیم. تا یکی دو هفته آینده لابراتوار نسل پنجم اینترنت رونمایی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

به هر روی اینترنت G 5 مانند نسل‌های پیشین اینترنت نیست بلکه پیچیدگی‌های بسیاری دارد و مانند اینترنت G 4 و G 3 محدود به تلفن همراه نمی‌شود بلکه کاربردهای بسیاری در انواع صنایع مختلف، کشاورزی، اینترنت اشیا، اینترنت بدن، رانندگی، کنترل جاده‌ها و بسیاری دیگر موارد دارد. اینترنت G 5 تنها سرعت اینترنت کامپیوتر و یا تلفن همراه شما را افزایش نمی‌دهد، اقدامات بسیار بیشتری انجام می‌دهد. کارشناسان جهانی معتقدند پس از راه‌اندازی اینترنت G 5 دیگر دنیا مانند سابق نمی‌شود و تفاوت‌های بسیاری خواهد کرد. از سوی دیگر راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت نیازمند وجود تقاضا و نیاز برای آن است و موبایل G 5 تقاضای بسیار کمی برای راه‌اندازی آن است. بسیاری از کشورها شهرهایی را به عنوان پایلوت راه‌اندازی اینترنت G 5 انتخاب کرده‌اند اما ممکن است زمان دستیابی و راه‌اندازی اینترنت G 5 بسیار طولانی‌تر از آنچه شود که ما تصور می‌کنیم.

اینترنت G ۵  چیست؟

اینترنت G 5 فناوری بسیار متفاوت از دیگر نسل‌های اینترنت است. دستیابی به این فناوری نیازمند یک دوران گذار است.

تکنولوژی G 5 یک استاندارد صنعتی است که جایگزین استاندارد رایج کنونی یعنی
 G 4LTE خواهد شد، همان‌طور که قبلا
 G 4 جایگزین G 3 شد. این فناوری پنجمین نسل از این استاندارد است. طراحی این استاندارد به گونه‌ای است که سرعت آن از تکنولوژی ۴G LTE  بسیار سریع‌تر است. البته هدف این استاندارد صرفا افزایش سرعت اتصالات اینترنتی تلفن‌های هوشمند نیست. این استاندارد، اینترنت بی‌سیم بسیار پرسرعتی را در همه جا و برای همه چیزها از جمله خودروهای متصل، خانه‌های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیا (IoT) فراهم خواهد کرد. در آینده تلفن هوشمند شما و تمام ابزارهای مجهز به اتصالات سلولی به جای فناوری ۴G LTE  از استاندارد G 5 استفاده خواهند کرد.

استاندارد G 5 برای دستیابی به این سرعت‌های فوق‌العاده از تکنولوژی‌های متعددی بهره می‌گیرد. استاندارد جدید از یک باند بسامد رادیویی کاملا جدید از G 4 استفاده می‌کند. G 5 « امواج میلیمتری»، که در فرکانس‌های بین ۳۰ و ۳۰۰ گیگاهرتز منتشر می‌شوند را به کار می‌گیرد، در حالی که در گذشته از باندهای کمتر از ۶ گیگاهرتز استفاده می‌شد. پیش از این از فرکانس‌های یادشده صرفا برای برقراری ارتباط میان ماهواره‌ها و سیستم‌های رادار استفاده می‌شد اما امواج میلیمتری قادر به عبور آسان از ساختمان‌ها یا سایر اشیا سخت و محکم نیستند، از این رو G 5 برای حل این مشکل از «Small Cells» یا به تعبیری «سلول‌های کوچک» کمک خواهد گرفت. سلول‌های کوچک در حقیقت ایستگاه‌های بسیار کوچکی هستند که می‌توان در مناطق متراکم شهری آنها را در فواصل ۲۵۰ متری قرار داد. به این ترتیب معضل عدم پوشش مناسب در این مکان‌ها مرتفع خواهد شد.

G ۵ فناوری متفاوتی نسبت به G ۴ و G۳

فناوریG 5 با دیگر نسل‌های ارتباطی تفاوت‌های زیادی دارد و توسعه ارتباطات با استفاده ار این فناوری نیز متفاوت است. کارشناسان بر این باورند که نسل پنجم ارتباطات فناوری گسترده‌ای است که می‌تواند توسعه عظیمی در صنایع و کسب‌و‌کارها ایجاد کند.

مهدی سمیع، مدیر گروه ارتباطات ثابت و شبکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به «جهان صنعت» گفت: توسعه  G 5 در کشور به صورت صفر و یک نیست که گفته شود اکنون آن را در اختیار نداریم اما فردا به‌طور کامل به دست خواهیم آورد یا اینکه اپراتورها به ناگهان تصمیم بگیرند از فردا ارتباطات نسل پنجم را در کشور در اختیار مردم قرار دهند.

او افزود: حرکت به سمت فناوری G 5 یک دوران گذار دارد. اکنون زیرساخت‌ها آمادگی دارند تا دوران گذار شروع شود و سپس بتوانیم از سرویس‌های G 5  که سرویس اینترنت پرسرعت جزء کوچکی از آن است در کشور استفاده کنیم.

سمیع با اشاره به اینکه فناوریG 5 مولفه‌های بسیاری دارد تاکید کرد: بخشی از این مولفه‌ها مربوط به زیرساخت‌های دسترسی و هسته شبکه هستند که لازم است توسعه داده شوند و بخش دیگر مربوط به سرویس‌هایG 5 و زیست‌بوم ارائه این سرویس‌ها به شمار می‌روند.

او افزود: در میان سرویس‌های G 5  برخی از سرویس‌ها به دلیل تولید داده بسیار زیاد و برخی دیگر به خاطر سرعت زیاد و تاخیر کم مطرح هستند.

سمیع تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از سرویس‌ها را می‌توان در بستر همین نسل چهارم ارتباطی موجود ارائه داد. دوران گذاری که ما در پژوهشگاه مطرح می‌کنیم این است که در شبکه G 4موجود سرویس‌های قابل ارائه را توسعه و در اختیار عموم قرار دهیم و از امکانات شبکه موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم تا با شکل‌گیری کسب‌و‌کارها و زیست‌بوم ارائه سرویس‌ها راحت‌تر به نسل پنجم ارتباطات وارد شویم.

او گفت: در واقع بحث درباره یک دوران گذار است. به تدریج سرویس‌ها به استفاده‌کنندگان ارائه می‌شوند، بر این اساس نیازهای جدید شکل می‌گیرد و سپس زیرساخت‌های بخش دسترسی شبکه توسعه داده می‌شوند و در آخرین مرحله هسته شبکه متحول می‌شود که مدیریت منابع را بهینه می‌کند. بدون در نظر گرفتن دوران گذر و عدم توجه به آن ممکن است فردا اعلام کنیم که G 5 داریم ولی مصرف‌کننده‌ای نداشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد مصرف‌کننده باید موبایل‌های G 5 عرضه کنیم یا خیر، تاکید کرد: فناوری G 5 بسیار گسترده‌تر از استفاده در موبایل است. بسیاری تصور می کنند فناوری G 5 همانند G 4 و
 G 3 است و تنها مربوط به گوشی‌های موبایل در دست مردم است و تنها ابزار استفاده از نسل پنجم ارتباطات گوشی‌های موبایل G 5 است اما اینگونه نیست.

سمیع تاکید کرد: تحول G 5 تحول بسیار گسترده‌تر از صنعت موبایل است. در نسل چهارم مردم می‌توانند از صوت و تصویر به صورت فراگیر استفاده کنند، پیام تصویری ارسال کنند و از سرویس اینترنت بهره‌مند شوند اما این سرویس‌ها بخشی از سرویس‌های نسل پنجم ارتباطات محسوب می‌شود. G 5 کارخانه‌ها، صنایع مختلف، اشیا، ساختمان‌ها، خودروها، جاده‌ها و همه اجزای مختلف شهر هوشمند را به هم متصل می‌کند و با استفاده از آنها و برای آنها سرویس‌های مناسب ارائه می‌کند. ارائه بسیاری از این سرویس‌ها بدون زیرساخت رایانش ابری در هسته شبکه ناممکن است.

او با اشاره به اینکه G 5 می‌تواند صنایع را متحول کند تاکید کرد: پیش از توسعهG 5  باید به این مساله فکر کرد که آیا کارخانجات ما نیاز به این فناوری دارند؟ آیا خودروهای‌مان هوشمند هستند؟ آیا صنایع مختلف کشورمان هوشمند هستند؟ جایگاه هوشمندسازی در استراتژی این صنایع کجاست؟

سمیع تاکید کرد: در نسل پنجم ارتباطات کارخانجات، خودروها، صنایع، معادن و همه بخش‌هایی که نیاز به ارتباطات برای توسعه دارند به عنوان استفاده‌کنندگان فناوری G 5 مطرح می‌شوند. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی لازم است همراه توسعه رویکردهای استفاده‌کنندگان صورت گیرد تا با ظهور فناوری G 5 بتوان سرویس‌های بیشتری نسبت به G 4 ارائه کرد.

او افزود: قبل از ساخت و تامین تجهیزات انتهایی مانند گوشی موبایل یا حسگرهای تولید‌کننده داده در شبکه نسل پنجم باید به شکل‌گیری اکوسیستم مصرف‌کننده فکر کرد. باید نیاز را در صنایع ایجاد کرد. در بعضی از بخش‌ها مانند هواشناسی و کشاورزی شرایط مناسب‌تر از بخش‌های دیگر است ولی در برخی بخش‌ها مانند خودروی هوشمند فاصله زیادی تا ایجاد نیاز وجود دارد. بنابراین قبل از توسعه و خرید تجهیزات مورد نیاز باید نیاز به فناوری G 5 را ایجاد کنیم.

سمیع گفت: کسب‌و‌کار اپراتورها براساس تقاضا و نیاز مشتریان است. هر زمان و در هر بخش جغرافیایی که نیاز ایجاد شود اپراتورها نیز قطعا توسعه را صورت خواهند داد.

او در رابطه با G 5 در جهان و اینکه چه کشورهایی از فناوری G 5 استفاده می‌کنند بیان کرد: بعضی از وندورها مانند هوآوی تجهیزاتی ارائه می‌دهند که G 5 را گسترش دهند. در انگلستان یا یکی دو کشور دیگر که شهر هوشمند در حال اجرایی شدن است منطقه‌ای به عنوان پایلوت G 5 انتخاب شده است تا شهر هوشمند در آن اجرایی شود و خودروها، ساختمان‌ها و مسیرهای شهری به فناوری G 5 تجهیز می‌شوند. برخی از کشورها نیز بستر تست G 5 ایجاد کرده‌اند تا بخش‌های مختلف آمادگی توسعه با استفاده از این بستر را کسب کنند.

سخن آخر

 اینترنت  G 5 فناوری بسیار پیچیده‌ای است و برای راه‌اندازی آن نیاز است منطقه‌ای به عنوان پایلوت انتخاب شده، سپس دوران گذار اینترنت G 5 در آن اجرایی شود و بعد از طی روندی طولانی اگر نیاز و تقاضا در صنایع مختلف و زندگی مردم به میزان کافی وجود داشته و اینترنت اشیا نیز در زندگی مردم جای خود را پیدا کرده بود، می‌توان از این فناوری پیچیده استفاده کرد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 117971
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا