فشار مجلس به دولت برای راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» تا پایان ۱۴۰۰

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجلس، بارها دولت روحانی را موظف کرده تا این شبکه را به طور کامل راه‌اندازی کند اما دولت و شخص وزیر ارتباطات به دلایل مختلفی از عملی کردن این پروژه طفره رفته‌اند. یکی از این دلایل آماده نبودن زیرساخت‌های فنی و نبود امکانات کافی برای راه‌اندازی و پشتیبانی از این شبکه است. از طرفی مردم شبکه ملی اطلاعات را مساوی با نابودی اینترنت آزاد و عدم دسترسی به جریان آزاد اطلاعات می‌دانند. این در حالی است که بارها مسوولان کشور از جمله محمدجواد آذری‌جهرمی این گزاره را رد کرده‌اند اما افکار عمومی همچنان اطمینانی به این طرح ندارند و حرف مسوولان را باور نمی‌کنند. حال اصولگرایان و مجلس، وزارت ارتباطات را ملزم به راه‌اندازی این شبکه تا پایان سال ۱۴۰۰ کرد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم (چهارشنبه، ۱۳ اسفند) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای، پیشنهاد کمیسیون صنایع برای الحاق یک ردیف به بند الحاقی ۸ تبصره (۱۸) ماده واحده لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است در چارچوب الزامات شورای‌عالی فضای مجازی و نظارت راهبردی مرکز ملی فضای مجازی تا پایان سال ۱۴۰۰ تحت نظارت مرکز ملی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات را اجرا کند.

در همین راستا  جواد حسینی‌کیا نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان‌صنعت» با اظهار بی‌اطلاعی در خصوص چند و چون موضوع «شبکه ملی اطلاعات» گفت: مجلس دولت را موظف کرده تا آخر سال ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند. این موضوع در مجلس مطرح شده و به اعتبارات و منابع بیشتری نیاز دارد و علت این الزام این بود که مجلس فضا را برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه مناسب دید. از طرفی این طرح تا حدود زیادی اجرایی شده و بسیاری از ارگان‌ها از بستر اینترنت ملی استفاده می‌کنند ولی این طرح برای اینکه تکمیل شود قطعا به منابع بیشتری نیاز دارد. ان‌شاءالله دولت همراهی کند و مجلس هم اگر توانایی جابه‌جایی در منابع بودجه را داشته باشد قطعا همکاری خواهد کرد.

وی در ادامه در مورد این سوال که شبکه ملی اطلاعات چه هدفی دارد و ساز‌و‌کار این شبکه چیست افزود: هدف شبکه ملی اطلاعات این است که وابستگی ما را به بیرون از کشور قطع کند و مامن پیدا شود برای اطلاعات و داده‌هایی که در کشور وجود دارد و از طرفی پیوستگی این داده‌ها به هم را افزایش دهد. مثلا اطلاعات گمرک، وزارت اطلاعات، سازمان صمت و سازمان‌های دیگر، تحت حفاظت این شبکه قرار گیرد و در دسترس سرورهای خارجی قرار نگیرد. زنجیره تولید و مصرف از یک سو و از سوی دیگر شفافیت، نیازهای کشور و اطلاعات محرمانه‌ای که وجود دارد باید در بستری قرار داشته باشد که سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر به آن دسترسی نداشته باشند.

حسینی‌کیا در خصوص اینکه مردم شبکه اطلاعات ملی را مساوی با نابودی اینترنت و قطع ارتباط با دنیای آزاد می‌دانند اظهار کرد: قطعا این شبکه امنیت داده‌ها را حفظ و اطلاعات را مدیریت می‌کند و مسوولان کشور را کمک می‌کند که درست تصمیم بگیرند. در دنیا هم این شبکه‌ها وجود دارد و سرورهای ما نباید دست بیگانگان باشد زیرا از این طریق بخشی از اطلاعات ما از دست می رود و آنها از این اطلاعات، داده‌هایی را به دست می‌آورند که این داده‌ها را علیه خودمان استفاده می‌کنند. بنابراین باید کمک کنیم که این شبکه راه بیفتد.

نماینده سنقر در پایان گفت: داده‌هایی که از این شبکه بیرون می‌آید کارها را روان‌تر و تسریع می‌کند که این باعث فرماندهی یکپارچه تصمیم‌گیری دقیق‌تر می‌شود.

تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات با افتتاح دامنه اینترنتی «.ایران»

«ابوالحسن فیروزآبادی» نیز در هفته‌ای که گذشت در مراسم افتتاح دامنه «.ایران» افزود: ثبت این دامنه می‌تواند به از بین بردن شکاف دیجیتال برای بخشی از جامعه که با زبان انگلیسی آشنا نیستند کمک کند.

فیروزآبادی گفت: در فضای مجازی و حتی در فضای واقعی همه به زبان انگلیسی آشنا نیستند. نباید به این دلیل آنها از استفاده از فضای مجازی دور بمانند. امیدواریم با ورود بیشتر زبان فارسی به فضای مجازی، شاهد به کارگیری زبان فارسی در میان زبان‌های پیشرفته در دنیا باشیم.

در ادامه دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از ایجاد کمیته نظارت بر مقررات ثبت‌نام دامنه «.ایران» در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: این کمیته تنظیم‌گری نام دامنه «.ایران» و استفاده از آن را سرعت می‌بخشد. براساس اظهارات او در این زمینه پیش‌نویسی در مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده و برای بررسی به سازمان فناوری اطلاعات ارسال شده است.

فیروزآبادی افزود: پس از بررسی سازمان فناوری اطلاعات، این پیش‌نویس به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارسال خواهد شد. فیروزآبادی همچنین به تشکیل کارگروهی برای استفاده از «.ایران» توسط دستگاه‌های حاکمیتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد تا سند و دستورالعمل استفاده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از دامنه «.ایران» با همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌و‌پرورش و صمت تدوین شود.

دامنه اینترنتی «.ایران» روز سه شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این اقدام در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و تقویت زبان فارسی در اینترنت انجام ‌شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 175687
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا