فروش آنلاین صنایع فرهنگی کلید برون‌رفت از بحران کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مشکلات فعالان صنایع‌دستی پیش از همه‌گیری کرونا هم وجود داشته و نابسامانی‌های ریشه‌ای در این حوزه در کنار رکود صنعت گردشگری به سبب کرونا باعث شده باوجود توانمندی بالای این صنعت، چرخ اقتصادی آن آن‌طور که باید و شاید نچرخد.

شیوع کرونا تاثیر منفی مضاعفی بر فروش صنایع‌دستی گذاشته است؛ لغو شدن تورهای خارجی و داخلی باعث شده که میزان فروش صنایع‌دستی کشور به کمترین میزان در چند دهه اخیر برسد و به تعبیری چوب کرونا لای چرخ فعالان این صنعت برود.

در حالی که انتظار می‌رفت مسوولان وزارت میراث و گردگشری و وزارت صمت با تعاملی دوجانبه امکان و زیرساخت فروش اینترنتی صنایع‌دستی را مهیا کنند اما این اقدام تاکنون صورت نگرفته تا همچنان شاهد موج تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی در کشور باشیم.

آمار تکان‌دهنده تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی

موج تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی در کشور از مرز هشدار هم عبور کرده و وضعیت نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.

اوضاع در شهرهایی مثل اصفهان که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی بوده‌اند وخیم تر نیز هست؛ براساس اعلام رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان ۹۵ درصد کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی این استان در شرایط کرونایی تعطیل و غیرفعال شده‌اند.

فرهاد فلاح مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی کشور اعلام کرده بر اساس محاسباتی که از استان‌های مختلف کشور توسط وزارت میراث فرهنگی انجام گرفته است کرونا حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان خسارت به تولید و فروش صنایع‌دستی در کشور زده است که این موضوع با وزیر میراث فرهنگی با مسوولان کشور در میان گذاشته شده است. اگرچه این مقام مسوول وعده اعطای وام به فعالان و کارگاه‌های حوزه صنایع‌دستی را داده است اما بسیاری از فعالان این حوزه می‌گویند که تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند.

رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان ضمن انتقاد از عدم تخصیص تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی گفته: شهروندان در تمام کشورهایی که منابع نفتی و گازی ندارند مورد حمایت دولتی قرار می‌گیرند اما حتی وام و تسهیلات به هنرمندان و فروشگاه‌های صنایع‌دستی ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: کارگاه‌داران و هنرمندان صنایع‌دستی استان برای تهیه مواد اولیه و ادامه فعالیت و جلوگیری از ورشکستگی به سرمایه در گردش و تسهیلات نیاز دارند. اما تاکنون هیچگونه کمکی از طرف دولت به هنرمندان صنایع‌دستی استان نشده و به نوعی همه این هنرمندان در تحریم قرار گرفته‌اند.

شیردل افزود: در صورت ادامه بحران کرونا، بسیاری از کارگران حوزه صنایع‌دستی اصفهان تا پایان ماه رمضان کار خود را از دست خواهند داد.

رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان ضمن اشاره به وضعیت بحرانی این روزهای صنایع‌دستی گفته بسیاری از هنرمندان و صنعتگران برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه خود هم با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: تاکنون یک‌صد فروشگاه صنایع‌دستی اصفهان تخلیه شده و تعداد زیادی از مغازه‌ها در صورت ادامه بحران کرونا تعطیل خواهند شد.

رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان تولید و صادر می‌شود خاطرنشان کرد: هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی محصولات زیادی را تولید کرده و منتظر تعطیلات نوروز و ورود گردشگران بودند اما شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به آنها وارد کرد.

نادیده گرفته شدن پتانسیل فروش اینترنتی

شیوع کرونا اگرچه لطمات زیادی را به تمام بنگاه‌های اقتصادی وارد کرده است اما باعث رشد و شکوفایی فروش‌های اینترنتی شده است.

اگرچه تاکنون بسیاری از فروشگاه‌های سنتی اقدام به ایجاد صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی کرده‌اند اما همچنان کم نیستند فروشگاه‌هایی که از این خدمت بی‌بهره‌اند.

دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت برای حل این مشکل سعی کرد با ایجاد «جشنواره بهاره مجازی، همدلی مردم و اصناف» امکان فروش آنلاین را برای اصناف فراهم کرده و در مقابل فرآیند خرید اینترنتی را نیز برای مردم تسهیل کند.

باوجود استقبال مناسب بسیاری از اصناف از این طرح آن‌طور که معاون دفتر صادرات معاونت صنایع گردشگری به «جهان‌صنعت» گفته به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی وزارت صمت هماهنگی لازم جهت حضور صنف صنایع‌دستی فراهم نشده است.

معاون دفترصادرات معاونت صنایع گردشگری وزارت میراث و گردشگری در خصوص امکان استفاده از تجارت الکترونیک و سایر راهکارها برای کمک به فعالان بحران‌زده حوزه صنایع‌دستی  به «جهان‌صنعت» گفت: یکی از راهکارها برای کمک به صنایع‌دستی می‌تواند استفاده از ظرفیت‌های تجارت الکترونیک باشد. در نگاهی کلی اما شرایط بحرانی فعلی اکثر کشورهای دنیا را درگیر کرده است و همین امر باعث شده مردم به سمت هزینه‌کرد کالاهای اساسی خود حرکت کنند.

اهمیت توجه مضاعف به صنایع‌دستی کاربردی

در شرایطی که بخش اعظمی از مردم به سبب شیوع کرونا با مشکلات مالی عدیده‌ای مواجه بوده و توان مالی آنها کاهش یافته است، به عقیده برخی صاحب‌نظران باید فعلا تمرکز بر تولیدات صنایع‌دستی که کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را ارایه می‌دهند، گذاشته شود.

فرزاد اوجانی معاون دفترصادرات معاونت صنایع گردشگری وزارت میراث در همین خصوص به «جهان‌‌صنعت» گفت: باتوجه به افزایش قیمت دلار و اینکه یک بخشی از تولیدات صنایع‌دستی در برخی شاخه‌ها مثل شیشه و سرامیک،چوب و صنایع آشپزخانه زمینه‌های کاربردی دارند، همین کاربردی بودن می‌تواند در حکم راه نجاتی برای صنایع‌دستی باشد.

وی افزود: توجه داشته باشید که باتوجه به بالا رفتن قیمت دلار، کالاهای وارداتی گردش مالی زیادی در بین مردم ندارد و کالاهای صنایع‌دستی تولیدی که مشابه کالاهای خارجی هستند می‌تواند در داخل گردش مالی بهتری ایجاد کند. بر همین اساس با وجود سخت شدن شرایط اقتصادی، گردش مالی تولیدات صنایع‌دستی کاربردی می‌تواند افزایش یابد. کالاهایی مثل پارچ آب، فنجان و موارد مشابه امروز در حوزه صنایع‌دستی کشور تولید می‌شود و مردم می‌توانند با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت کالاهای وارداتی، از صنایع‌دستی تولید داخل استفاده کنند.

معاون دفترصادرات معاونت صنایع گردشگری با اشاره به طرح‌های ارایه شده از سوی وزارت میراث گفت: در کشور ما دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی بسیاری وجود دارند که از وسایل خارجی و صنعتی استفاده می‌کنند. در صورتی که این دستگاه‌ها از کالاهای کاربردی صنایع‌دستی (گلیم، جانماز، لیوان و…) استفاده کنند بدون آنکه بار مضاعفی برخانوارها تحمیل شود و صرفا با اصلاح الگوی مصرف خرید توسط ارگان‌ها می‌توانیم از شرایط بحران کرونا در حوزه صنایع‌دستی خارج شویم.

اوجانی در پاسخ به این پرسش که طرح مشخصی برای این منظور در نظر گرفته شده یا خیر گفت: طرح مشخصی را برای این موضوع تدوین کرده‌ایم و وزیر ملاحظه کرده‌اند و امیدواریم با نظر و دستور مساعد وزیر کشور این موضوع اجرایی شود.

لزوم توجه به طرح‌های اثربخش و زود بازده

نگاهی به وضعیت امروز صنایع‌دستی گویای این امر است که اگر اقدامی عاجل برای حل مشکلات فعالان این حوزه صورت نگیرد هیچ بعید نیست که هنرمندانی که در زمینه ساخت و تولید این صنعت- هنر اشتغال دارند به ناچار جذب مشاغل دیگر شوند و ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به حوزه صنایع‌دستی کشور وارد شود.

از سوی دیگر طرح‌هایی همچون الزام ارگان‌ها به خرید صنایع‌دستی اگرچه می‌تواند در بلندمدت اثر بخش باشد اما نمی‌تواند اثری بر رفع مشکلات اقتصادی فوری فعالان صنف داشته باشد.

در چنین شرایطی هماهنگی و تعامل وزارتخانه‌های میراث و گردشگری، صمت و ارتباطات برای ایجاد پلتفرمی مجازی و یکپارچه جهت فروش محصولات مرتبط با صنایع فرهنگی می‌تواند کلید حل مشکلات امروز فعالان صنایع‌دستی باشد که انتظار می‌رود به شکلی جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر افزایش مبلغ وام‌های اختصاص‌یافته به تولیدکنندگان صنایع‌دستی و کارگاه‌های فعال نیز می‌تواند در این شرایط بحرانی اندکی از مشکلات موجود را لااقل برای کوتاه‌مدت برطرف کند.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 121203
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا