سرقت نیرو در اکوسیستم استارتاپی

جهان صنعت نیوز: به تازگی آگهی استخدام نیرو از سوی یک استارتاپ منتشر شده که حقوق نیرو را بالای ۹ میلیون تومان در نظر گرفته است. این کار به معنای برهم زدن تعادل بازار است.


شرکت‌هایی که قدرت مالی بالایی دارند تعادل بازار کار را با چنین اقداماتی برهم می‌زنند و به‌راحتی نیروی متخصص و ماهر دیگر استارتاپ‌ها را استخدام می‌کنند.

البته در بازار کار آزاد این حق کارفرماست که شرایط کار را تعیین کند؛ تعداد روزهای کاری در هفته و ماه، ساعات کاری در طی روز، حق‌الزحمه و دیگر موارد که طبعا همگی آن‌ها می‌بایست در چهارچوب قانون تعیین شوند، اما اگر این شرایط را به گونه‌ای مشخص کنند که تعادل بازار برهم بخورد و هم آن‌ها متضرر می‌شوند و هم دیگر کسب و کارها.

در یک بازار کار بالغ، مدیران، کارآفرینان و اداره‌کنندگان کسب و کارها می‌دانند که برهم زدن تعادل بازار کار ممکن است در یک برهه زمانی کوتاه به نفعشان باشد و با پیشنهادات اغوا کننده به نیروهای متخصص شرکت های رقیب، موفق شوند کسب و کارهای همکاران و رقیبان را دچار چالش کنند اما در نهایت این امر به ضرر همه تمام می‌شود.

در یک اکوسیستم استارتاپی معمولا از این دست پیشنهادات اغوا کننده برای نیروهای کار همکاران بسیار ارائه می‌شوند، چرا که این اکوسیستم هنوز به بلوغ نرسیده است.

برخی از استارتاپ‌هایی که راه اندازی شده‌اند نیز مشخص نیست که از چه منبعی برای آن‌ها پول تزریق شده و با چه هدفی وارد اکوسیستم استارتاپ شده‌اند. بنابراین منبع مالی کلان و عدم برنامه‌ریزی برای هزینه این منبع منجر به اقداماتی هم‌چون ارائه پیشنهاد حقوق‌های بالا به نیروی کار شرکت‌های رقیب می‌شود.

این اقدامات و پیشنهاد حقوق‌های بالا به کارمندان موجب می‌شود توقع کارمندان بالا رود و اتفاقی که می‌افتد آن است که حتی منبع کلان مالی استارتاپ‌ها نیز تمام می‌شود و در نهایت ممکن است به دلیل هزینه‌ها و خرج بی‌رویه ورشکست شوند.

از سویی دیگر نیروی متخصص فعال و ماهر نیز از دست می‌رود چرا که نیرویی که با حقوق ماهی ۹ میلیون تومان استخدام شده و کار‌کرده دیگر حاضر نیست با حقوق ماهی ۳ میلیون تومان در جایی مشغول به کار شود.

از سویی دیگر اتفاقی که ممکن است پس از استخدام برای کارمندان بیفتد آن است که مدتی در شرکت مربوطه استخدام شوند و سپس اخراج شوند. چرا که دلیل استخدام آن‌ها از ابتدا ضربه وارد کردن به رقیب بوده و همین که نیروی متخصص از رقیب ربوده شد، دیگر نیازی به کارمند مربوطه نیست.

عادل طالبی پور

* کارآفرین در زمینه کسب و کارهای مجازی

اقتصاد کلاندانش و فناورییادداشت
شناسه : 39307
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا