دستگاه‌های ماینر تعیین تکلیف می‌شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تا چندی پیش واردات دستگاه‌های ماینر قاچاق محسوب می‌شد و گمرک این دستگاه‌ها را ترخیص نمی‌کرد. از همین رو دستگاه‌ها از مبادی دیگری وارد کشور می‌شد. این امر مشکلاتی را برای فعالان استخراج رمزارز ایجاد کرده بود. از چند ماه قبل گمرک بر اساس دستورالعملی می‌تواند دستگاه‌های استخراج رمزارز را ترخیص کند و دیگر این دستگاه‌ها قاچاقی وارد نمی‌شوند. مدت زمان زیادی است که فعالان استخراج رمزارز در انتظار تعیین تکلیف این دستگاه‌ها بودند و به گفته آنها دولت مدت زیادی این تعیین تکلیف را پشت گوش انداخته است. به هر روی اکنون امکان فعالیت قانونی استخراج رمزارز نیز وجود دارد اما شرایط دریافت مجوز راه‌اندازی مزرعه استخراج رمزارز بسیار دشوار است. بر اساس مصوبه دولت، ارزش دستگاه‌های داخلی صفر ریال اما دستگاه‌های خارجی ۹۹ هزار یورو است. مساحت زمین باید هزار مترمربع باشد. تعداد دارندگان مجوز ماینینگ بسیار کم است اما برخی می‌گویند گروهی از فعالان رمزارز که هیچ‌یک از این شرایط را دارا نبودند نیز مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. داستان قدیمی پارتی‌بازی، رانت‌خواری و استفاده از روابط در استخراج رمزارز نیز مشاهده می‌شود.

فرصت یک ماهه برای تعیین تکلیف

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس مصوبه هیات دولت برای رفع مشکلات فعالان رمزارز، به‌ مدت یک‌ ماه فرصت داده می‌شود که دستگاه‌های ماینر که از مبادی رسمی وارد نشده و قاچاق محسوب می‌شوند را به‌صورت خوداظهاری اعلام کنند.

سعید زرندی در سومین جلسه کمیته نظارت بر فعالیت استخراج رمزارز گفت: به ‌دلیل اینکه در گذشته فرآیند استخراج رمزارزها قانونی نبود تعدادی دستگاه به ‌صورت قاچاق وارد شده و در حال حاضر مشکلاتی برای فعالان این صنعت به ‌وجود آورده است که با مساعدت هیات وزیران، این مشکل رفع می‌شود.

او افزود: از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب امکان ثبت دستگاه‌ها به ‌مدت یک‌ ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت آنها قانونی شود و از آن پس دستگاه‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و در این سامانه ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۶۲۴ جواز تاسیس برای استخراج رمزارز صادرشده و ۱۵ واحد در مرحله درخواست صدور پروانه بهره‌برداری هستند که دو واحد از این تعداد، پروانه‌بهره‌برداری دریافت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح خوداظهاری تعداد واحدهای دارای پروانه افزایش یابد.

زرندی همچنین تاکید کرد: مدل‌سازی برای استفاده از رمزارزها در واردات کالا را دنبال می‌کنیم.

او بیان کرد: اگر بتوانیم در شرایط کمبود ارز، رابطه بین واردات با استفاده از رمزارزها را مهیا کنیم، برای کشور سودمند خواهد بود.

زرندی گفت: در دنیا نقش رمزارزها در تجارت خارجی پررنگ است و براساس برخی آمارها ارزش بازار کل ‌رمزارزها در دنیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود بنابراین ما هم باید در این زمینه فعالانه عمل کنیم.

تکلیف دستگاه‌ها باید مدت‌ها قبل مشخص می‌شد

یک  عضو انجمن بلاکچین ایران معتقد است تکلیف دستگاه‌های ماینر وارد شده باید مدت‌ها قبل معلوم می‌شد. به گفته او تا چندی پیش گمرک دستگاه‌های ماینر را ترخیص نمی‌کرد و تکلیف دستگاه‌های وارداتی نیز مشخص نبود.

کاوه مشتاق در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق بسیار خوبی است. تا چندی پیش گمرک دستگاه‌های ماینر را ترخیص نمی‌کرد.

او افزود: چند ماهی است که گمرک بر اساس دستورالعملی که دریافت کرده، می‌تواند دستگاه‌های ماینر را ترخیص کند و به آنها برگ سبز ارائه دهد. با این حال دستگاه‌هایی که پیش از این دستورالعمل وارد کشور شده بودند بلاتکلیف مانده بودند.

مشتاق ادامه داد: دستگاه‌ها به دلیل واردات قاچاق ضبط شده بودند و در حالت بلاتکلیفی قرار داشتند. اگر دولت اعلام می‌کرد باید جریمه‌ای پرداخت کنید و دستگاه‌ها را تحویل بگیرید شرایط بسیار راحت‌‌تر می‌شد.

او افزود: اکنون این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت بلاتکلیفی وضعیت دستگاه‌های ماینر را رفع می‌کند و اتفاق خوبی است اما دولت باید مدت‌ها قبل برای این امر تعیین تکلیف می‌کرد و بسیار دیر عمل کرده است. در واقع دولت تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر را پشت گوش انداخته است.

مشتاق در رابطه با قیمت دستگاه‌های ماینر بیان کرد: قیمت دستگاه‌های ماینر از ۲ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است و بستگی به توان و ظرفیت دستگاه دارد.

او در رابطه با اینکه گفته می‌شود شرایط اخذ مجوز راه‌اندازی مزرعه استخراج رمزارز بسیار سخت است بیان کرد: شرایطی که روی کاغذ تعیین شده بسیار دشوار است اما برخی از دوستان که این شرایط را نداشتند نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. بسیاری از افرادی که مزرعه استخراج رمزارز دارند علاقه‌ای به دریافت مجوز ندارند چراکه تعرفه برق بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.

مشتاق گفت: فعالان ماینینگ بدون مجوز به راحتی می‌توانند با اداره برق منطقه کنار بیایند و هزینه‌های برق مصرفی را کاهش دهند.

او در رابطه با کشاورزان و چوپان‌هایی که در زمین‌های کشاورزی رمزارز استخراج می‌کنند گفت: برق زمین‌های کشاورزی چهار ساعت در روز قطع می‌شود و برق قوی‌ای نیست و برای ماینینگ مناسب نیست. این گفته‌ها و راه‌اندازی مزارع استخراج رمزارز در زمین‌های کشاورزی تنها هیاهو بوده و فعالیت جدی نیست.

این عضو انجمن بلاکچین ایران افزود: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه فعالان استخراج رمزارز پول برق است.

او در رابطه با غیرممکن بودن استخراج رمزارز در مسجد و مدرسه گفت: ممکن است فردی در زیرزمین مدرسه یا مسجد دستگاهی گذاشته باشد و در حال استخراج رمزارز باشد اما این گونه نیست که این امر عمومیت داشته باشد و فعالیت پرسودی به شمار رود. ماینینگ صدا و گرمای زیادی تولید می‌کند و در مساجد و مدارس عملا غیرممکن است.

مشتاق تاکید کرد: برق مساجد و مدارس سه فاز و با آمپر بالا مانند برق صنعتی نبوده و مناسب استخراج رمزارز نیست.

سخن آخر

به نظر می‌رسد دولت شرایط فعالیت استخراج رمزارز را راحت‌تر می‌کند و به فعالان این عرصه پولساز و درآمدزا امکان فعالیت می‌دهد. با این همه فعالان ماینینگ تنها یک دغدغه دارند؛ تعرفه برق.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 126676
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا