تلاش برای لغو ویزای گردشگران چینی و عمانی

جهان صنعت نیوز:  سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای لغو ویزای گردشگران چینی و عمانی در سفر به ایران خبر داد.


بهرام پارسایی  با اشاره به نشست کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس و معاونین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پیرو گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره این سازمان و پرونده‌های دیگری که در این رابطه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح بود میزبان دکتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونین ایشان بودیم. طبق گزارشات ارائه شده این سازمان سعی کرده با رایزنی و تعامل مشکلات قانونی یا بخشنامه‌ای را حل کند که از جمله آنها هماهنگی با وزارت نیرو و سازمان منابع طبیعی جهت اخذ مجوز و کاهش هزینه‌ها در بخش گردشگری است که در حوزه بوم گردی موثر بوده است.

وی اضافه کرد: این سازمان همچنین رایزنی‌هایی با برخی کشورها مثل عمان داشتند تا با هماهنگی وزارت خارجه و دولت شهروندان عمان بتوانند بدون ویزا به ایران سفر کنند. در این زمینه با چینی‌ها هم رایزنی شده و این اقدام در حال عملیاتی شدن است که در صورت تحقق، گردشگران چینی نیز بدون ویزا به ایران سفر می‌کنند. این اقدام در جهت جذب گردشگر بسیار موثر است.

پارسایی با اشاره به گلایه‌ها از کمبود بودجه سازمان میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی در کنار صنعت سوخت و صنعت خودرو سه صنعت برتر دنیا هستند و طبیعتا بودجه این صنعت نیز با هم مقایسه می‌شود. در کشور ما هم انتظارات زیادی از سازمان میراث فرهنگی وجود دارد. در حالیکه حمایت‌ها از صنعت گردشگری در قبال میزان حمایت از دو صنعت رقیب یعنی خودرو و سوخت بسیار ناچیز است و در صورتیکه توجه بیشتری به اعتبارات بخش گردشگری شود کارایی این بخش نیز افزایش می‌یابد.

پارسایی با اشاره به برخی دغدغه‌ها در زمینه حفظ و حراست از آثار ملی تصریح کرد: برخی از آثار ملی در کشور ما طی چند دهه گذشته در حال تخریب بوده و با گرفتن مشاوره از مجامع بین‌المللی در راستای راه حل‌های به روزتر برای حفظ و حراست از آنها تلاش می‌شود چرا که این آثار شناسنامه و هویت ملی ماست.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به توقف تخریب خانه‌های میراثی در بافت تاریخی شیراز که با پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ صورت گرفته، تصریح کرد: قرار شده خانه‌های تخریب شده در همان مکان و با همان معماری بازسازی شود و در صورتیکه نیاز باشد کمیسیون اصل ۹۰ برای اقدامات تکمیلی و برخی هماهنگی‌ها در این زمینه ورود خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز با تاکید بر ضرورت استفاده از مدیران خلاق و کارآمد در حوزه میراث فرهنگی یادآور شد: یکی از دغدغه‌هایی که باعث می‌شود گردشگران در تهیه اقلام مورد نیازشان مثل صنایع دستی با مشکل مواجه شوند این است که کارت‌های الکترونیکی آنها در کشور ما قابل استفاده نیست. در این راستا هم ظاهرا اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم علی رغم تحریم‌ها سامانه الکترونیکی در داخل تعریف شود تا گردشگران با استفاده از آن سامانه امکان خرید با کارت الکترونیکی خود را داشته باشند. موضوع حمل پول نقد در سفر از جمله مواردی است که موجب عدم استقبال گردشگران نسبت به سفر به ایران می‌شود که اگر این مشکل حل شود هدف ارز آوری نیز از سفر گردشگران محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسیرهای اداری در سازمان میراث فرهنگی از ۱۶ به یک ماه کاهش یافته و موجب کاهش اتلاف وقت و زمان سرمایه گذاران این حوزه می‌شود، یادآور شد: طبق توضیحاتی که در این جلسه ارائه شد تعداد گردشگران خارجی از ترکیه و چند کشور دیگر افزایش یافته و برنامه‌ای برای متعادل سازی میزان ورودی‌ها و خروجی‌های گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق گردشگران خاطرنشان کرد:‌ موضوع تاخیر و کنسلی پروازها از جمله دغدغه‌ها در حوزه گردشگری است. نظرات سازمان میراث فرهنگی باید به عنوان یک سازمان فرابخشی در بحث خطوط هوایی، پروازها و قطارها لحاظ شود که در صورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه این مشکل نیز تا حدی مرتفع خواهد شد.

پارسایی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون اصل ۹۰ برای اداره هیات امنایی اماکن گردشگری یادآور شد: البته می‌گویند به دلیل اینکه بودجه نداریم درآمد حاصل از این اماکن صرف موارد دیگری به جز این اماکن خواهد شد. علاوه بر این پیشنهاد کمیسیون اصل ۹۰ این بود که برای توسعه گردشگری داخلی یک روز به تعطیلات کشور اضافه شود و اگر این یک روز شنبه باشد که هماهنگ با یک روز تعطیلی کل کشورهای دنیا در سطح کلان به نفع کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به دیدگاه مشترک کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان میراث و انتظاری که از توانمندی خاص کشور وجود دارد این است که بتوانیم با همفکری، همراهی و کار کارشناسی وضعیت را بهبود ببخشیم. ایران جزو پنج کشور اول دنیا از نظر جاذبه گردشگری است ولی از نظر درآمد گردشگری رتبه نود و چندم را دارد.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات میراث فرهنگی ناشی از عدم هماهنگی است، بر ضرورت تعامل و همراهی رایزنان فرهنگی با سازمان میراث فرهنگی نیز تاکید کرد و گفت: در مواردی کاروانسراها، مساجد و برخی اماکن در اختیار اوقاف یا بنیاد مستضعفین هستند و این عزم ملی را می‌طلبد که این موارد تعیین تکلیف شود. مثلا به صورت مصداقی مسجد ثبت شده‌ای که در اختیار اوقاف است دچار حریق شده و سازمان میراث فرهنگی مجبور شده آن را با هزینه خود تعمیر کند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه تبلیغات داشته‌های فرهنگی و تاریخی در شرایط فعلی و با ترویج ایران هراسی باید در صدر اولویت‌ها باشد، گفت: انجام برخی اقدامات مثل آوردن بخشی از موزه لوور به کشور اقدام موثری در حوزه میراث فرهنگی بوده که نشان می‌دهد در صورت خلاقیت مدیران با وجود تنگناها و تحریم‌ها می‌توان بهره برداری خوبی از صنعت گردشگری داشت. ما معتقدیم اگر در چند دهه گذشته هم عزم جدی برای تقویت گردشگری وجود داشت تحریم‌ها نمی‌توانست اینقدر به ما فشار بیاورد.

اجتماعی و فرهنگیپیشنهاد ویژه
شناسه : 42106
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا