تصویر مقصد در برزخ دیپلماسی

جهان صنعت نیوز| صبا رضایی- در واقع به گفته کارشناسان تصویر مقصد ایران به اندازه‌ای ضعیف، مبهم و تار بوده که با یک تهدید به مقصدی ناامن تبدیل شود و مسافران خارجی خود را از دست بدهد‌‌. در صنعت گردشگری آنچه به گردشگران فروخته می‌شود تصویر مقصد است.

مهم‌ترین عامل در انتخاب مقصد نیز امنیت است‌‌. با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی و ترویج ایران‌هراسی، کشورمان همواره تصویر مقصد ضعیف و ناامنی داشت. مسوولان و مدیران میراث فرهنگی نیز در ارائه تصویری قوی و محکم از ایران و امنیت آن هیچ تلاشی نکرده‌اند‌‌. به همین روی این روزها گردشگری بیش از هر صنعتی از تهدیدها و تحریم‌ها ضربه خورده است و فعالان گردشگری نیز بیش از هر زمان نگران کسب و کار خود هستند‌‌.

اگر تصویر مقصدی که توریست‌ها از یک مقصد خریداری می‌کنند مناسب و مطابق حقیقت مقصد باشد از سفر خود راضی خواهند بود، اما اگر خدمات‌دهی در مقصد نامناسب باشد و تصویر با حقیقت تطابق نداشته باشد از سفر ناراضی می‌شوند‌‌. به طور کلی شرط اصلی ورود گردشگران خارجی، تصویر مناسب است‌‌.

امنیت در این میان حرف اصلی را می‌زند و اگر کشوری امنیت داشته باشد اما تصویر مقصد ناامنی از آن وجود داشته باشد نمی‌تواند گردشگران خارجی را جذب کند و گردشگری را توسعه دهد‌.

دیپلماسی گردشگری

دیپلماسی عمومی که یکی از شاخه‌های آن دیپلماسی گردشگری است به این نکته اشاره دارد که تصویر کشورها در جهان تعیین‌کننده چگونگی روابط آنها با دیگر کشورها، حضور آنها در بازارهای جهانی، موفقیت آنها در تجارت جهانی، توانایی آنها در امور سیاسی و میزان موفقیت کشورها در جذب گردشگران خارجی است‌‌. به طور حتم گردشگران خارجی به کشوری که امنیت ندارد، سفر نمی‌کنند‌‌.

کشوری که زیرساخت‌های ناقصی دارد از نظر آنها مکان مناسبی برای سفر نیست، هر چند از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و غنی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی برخوردار باشد‌‌. امنیت گردشگری در چند حوزه تعریف می‌شود؛ یکی از آنها امنیت نظامی است، دیگری امنیت ذهنی است که البته تصویر ذهنی کشورها تعیین‌کننده آن است‌‌. ایمنی زیرساخت‌ها و مکان‌های گردشگری نیز از موضوع‌های مهم ایمنی در گردشگری به شمار می‌رود‌.

به طور کلی امنیت در تصویر مقصد گردشگری حرف نخست را می‌زند و اگر امنیت نباشد هیچ ‌یک از جاذبه‌های گردشگری مقصد گردشگری اهمیتی ندارد‌.

سنگ اندازی  آمریکا 

آمریکا حدود چهار سال پیش با تغییر قانون معافیت ویزا، به شکلی غیرمستقیم سعی کرد گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار دهد، اگرچه موفقیت چندانی به دست نیاورد اما کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی همسایگان ایران، علنی و مستقیم آژانس‌های گردشگری را تحت فشار قرار می‌دهند و تهدید می‌کنند که به ایران توریست نفرستند‌.

در آمریکا قانونی به نام معافیت ویزا برای اتباع ۳۸ کشور که ۲۳ کشور آن جزو اتحادیه اروپا هستند وجود دارد که بیش از ۳۶ سال پیش وضع شد‌‌. بر این اساس اتباع این کشورها می‌توانند بدون دریافت ویزا ۹۰ روز در خاک آمریکا بمانند‌‌.

در مقابل، این کشورها نیز امتیاز مشابهی را قائل شده بودند اما در سال ۲۰۱۶ اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا به قانون بودجه بندی را اضافه کرد که به موجب آن افرادی که بعد از سال ۲۰۱۱ به شش کشور مسلمانِ ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن سفر کرده‌اند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند‌.

حضور ترک ها در ایران

هرچند که به گفته کارشناسان بین‌المللی، گردشگری تنها بخشی است که اگر قواعد آن درست اجرا شود قابل تحریم نیست، اما گزارش‌های تاییدشده‌ای حکایت از آغاز دست‌اندازی مستقیم دولت آمریکا در صنعت گردشگری ایران دارد‌.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گزارش‌های مستندی از چند کشور داریم که کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا با توراپراتورهای آن کشورها تماس گرفته‌اند که اگر به ایران توریست بفرستند برای ورود به خاک ایالات متحده و صدور ویزای آن حتما با مشکل مواجه خواهند شد‌.

او اظهار کرد: ما در این شرایط که برخی عزم‌شان را علیه ایران جزم کرده‌اند، سعی داریم کشورهای بیشتری را به خود جذب کنیم که حتی برخی از آنها مثل ترکیه، افغانستان، پاکستان و اندونزی در نمایشگاه امسال حضور متفاوتی را به نمایش گذاشتند‌.

سفر گردشگران به ایران «بدون ثبت در گذرنامه»

سخنگوی دولت ایران ۲۹ خردادماه سال‌جاری اعلام کرد: از این پس گردشگران خارجی بدون مهر فیزیکی و ثبت در گذرنامه می‌توانند به ایران سفر کنند‌.

علی ربیعی این تصمیم دولت حسن روحانی را در راستای جذب بیشتر گردشگران خارجی و آنچه جلوگیری از تحریم این گردشگران از سوی دولت آمریکا نامید، عنوان کرد‌.

به گفته ربیعی، این دستور قرار است در همه فرودگاه‌های کشور اجرا شود‌.

با اینکه دولت آمریکا سفر گردشگران خارجی به ایران را تحریم نکرده اما برخی از آنان بیم آن دارند که در سفر به آمریکا و یا درخواست ویزا برای ورود به آن کشور با مشکل روبه‌رو شوند‌.

این تصمیم دولت برای تشویق ورود گردشگران خارجی به ایران اگرچه در نگاه اول مثبت ارزیابی می‌شود اما باید دید در عمل چگونه اجرایی خواهد شد. آنچه در این شرایط مهم است اهتمام بر تکمیل زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل‌ها و مراکز اقامتی در وهله اول و سپس تصویری است که از ایران در اذهان گردشگران باقی می‌ماند.

سخن آخر

این روزها تصویر گردشگری ایران مخدوش و ناامن شده است و با اینکه کشور در امن و امان است خبرها و تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر احتمال جنگ با ایران به توریست‌های خارجی احساس ناامنی را القا می‌کند‌‌. این امر موجب شده است تا بسیاری از گردشگران از سفر به ایران خودداری کنند‌‌.

در این میان برخی آمارها از رشد ۵۶ درصدی گردشگری در سال گذشته و روند روزافزون رشد گردشگری و سفر گردشگران در سال جاری خبر می‌دهند، نکته اینجاست که آمارهای گردشگری درباره گردشگران ورودی کشورمان هرگز قابل اعتماد نبوده و همواره شک و شبهه‌های بسیاری درباره آن وجود داشته است‌‌. از سوی دیگر روش آمارگیری نیز اشتباه است‌‌.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 31378
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا