بیماری‌های غیر واگیر معضل اصلی کشور در آینده خواهد شد

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: مصطفی قانعی روز پنجشنبه در همایش «آینده جمعیت ایران » در فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در این همایش، آینده جمعیت ایران از سه منظر دیده شده است اول اینکه در آینده رویدادی تحت عنوان افزایش سن جمعیت ایران رخ خواهد داد و در پی آن جمعیت پیر خواهیم داشت، از طرفی همزمان با افزایش سن جمعیت کشور، بیماری های غیرواگیر مثل آلزایمر، بیماری های قلب و عروق، دیابت، سرطان معضل اصلی خواهد شد و اینها بخش عمده بودجه سلامت را به خودشان اختصاص خواهند داد.


مدیر گروه آینده نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: ما اگر بخواهیم با این معضل روبرو نشویم باید از هم اکنون چند اقدام انجام دهیم، از جمله آن می‌توان به حفظ پنجره جمعیتی کشور اشاره کرد که این امر باید با افزایش باروری رخ دهد.

وی ادامه داد: اما بخشی از آن نیز با سرمایه گذاری در حوزه سلامت  محقق می شود تا از این طریق، بسیاری از این بیماری های غیرواگیر منجر به معلولیت نشود که هزینه های سنگینی را به بخش سلامت تحمیل می کند. در حال حاضر در پزشکی راهکارهایی برای این امر مطرح شده و کشورهای موفقی نیز در این زمینه وجود داراند.

قانعی گفت: نمی توان برای جلوگیری از افزایش سن کاری کرد اما می توانیم پدیده پیری و معلولیت ناشی از آن و بیماری های ناشی از آن را به تاخیر انداخت. به تاخیر انداختن آنها یعنی بسیاری ازهزینه های سلامت را حفظ خواهیم کرد و هدر نخواهیم داد.

همایش «آینده جمعیت ایران»  امروز با موضوع آینده پژوهی جمعیت و سلامت، ضرورت ها و فرصت ها، پیشرفت کشور و چالش های جمعیت در ایران، تصویر آینده و سناریوهای پیش رو و عبور از چالش ها با حضور دانشجویان برتر و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد .

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 78943
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا