بررسی دستور رییس‌جمهوری برای خروج معاملات فولاد از بورس کالا

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته محمد اسلامی از دستور رییس‌جمهوری مبنی بر عرضه فولاد و مصالح ساختمانی خارج از بورس کالا خبر داد و گفت که در این راستا دستورات لازم به وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار داده شده است. این در حالی است که تولید‌کنندگان فولاد و مصالح ساختمانی از یک سو و کارشناسان بازار سرمایه از سوی دیگر نسبت به اثر منفی چنین سیاستی بر سهام فولادی‌ها در بازار سرمایه و نرخ معاملات این محصول هشدار داده‌اند. با توجه به رشد مجدد بازار در روزهای گذشته، گروه‌های فولادی و سیمانی در شرایط خوبی به سر برده‌اند و اکنون مشخص نیست که انتشار این خبر چه تاثیری در معاملات سهام این شرکت‌ها در هفته‌های پیش‌رو داشته باشد.

حاشیه‌های ایجاد شده برای فولادی‌ها در مرداد ماه سهام این گروه پرطرفدار بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار داد. اگرچه اخبار مربوط به خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا تکذیب شد اما تایید و تکذیب‌های چندروزه توانست با ایجاد ترس و ابهام برای سهامداران خرد اثر منفی خود را بر معاملات این گروه در بازار سرمایه بگذارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع فولادی در سال‌های اخیر رانتی و چندنرخی شدن معاملات بود. بر همین اساس معاملات محصولات گروه‌های فولادی به بورس کالا هدایت شد تا در بستر شفاف بازار سرمایه کشف قیمت شده و در اختیار خریداران قرار بگیرد. با این حال افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته که منجر به گران شدن ورق‌های فولادی و میلگرد شده است فشار صنایع بر دولت برای خارج کردن فولاد از بازار سرمایه و قیمت‌گذاری دستوری را افزایش داد. این در حالی است که فعالان بازارهای مختلف و تحلیلگران اقتصادی همواره دخالت آمرانه دولت در تعیین قیمت‌ها را از آفت‌های اقتصاد ایران ارزیابی کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این صنایع خودروسازی و انبوه‌سازان مسکن هستند که در این نبرد به پیروزی رسیده‌اند و به گفته وزیر راه اکنون قرار است معاملات فولاد و سیمان از اتاق شیشه‌ای بازار سرمایه به کوچه‌های تاریک دلالان هدایت شود. چنین روندی در معاملات فولاد می‌تواند آثار منفی زیادی هم بر سهام گروه‌های تولیدکننده در بازار سرمایه داشته باشد و با ایجاد نوسانات قیمتی در محصولات و اثرگذاری بر متغیرهای بنیادین شرکت‌های تولیدکننده، این گروه‌ها را با شوک مواجه کند.

شروع دوباره رانت بازی

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با «جهان صنعت»  با ابراز بی‌اطلاعی فولادسازان از دستور اخیر رییس‌جمهوری می‌گوید: اگر چنین تصمیمی اتخاذ شده و قطعیت یافته باشد به این معناست که می‌خواهند محصولات گروه فولادی را به کلی از بازار سرمایه خارج کنند. سیدرضا شهرستانی می‌افزاید: اما این سیاست مایه تاسف است؛ با این اقدام همین میزان شفاف‌سازی که قرار بود از طریق بورس صورت بگیرد از بین خواهد رفت. او ادامه می‌دهد: پس از تعیین دستوری سقف قیمت و ابطال معاملات این یک فاجعه دیگر برای گروه‌های فولادی خواهد بود. شهرستانی تصریح می‌کند: راه‌اندازی بورس کالا برای رفع رانتی بود که پیش از این در معاملات ایجاد می‌شد. با این حال در یک سال اخیر هم با تعیین سقف قیمت و ابطال معاملات رانت نصفه و نیمه‌ای ایجاد شده بود؛ حالا اگر بخواهند این محصول را از بورس کالا هم خارج کنند به معنای شروع دوباره رانت‌بازی است.

زیان فولادی‌ها

این فعال صنعت فولاد در ادامه با تشریح آسیب‌های ناشی از این سیاست برای صنایع فولادی بیان می‌کند:  از این پس عده‌ای دلال پولدار می‌شوند و شرکت‌های تولیدکننده مجبورند محصولات خود را زیر قیمت بفروشند. در نتیجه نمی‌توانند طرح‌های توسعه‌ای خود را عملیاتی کنند. شهرستانی اظهار می‌کند: حتی شاید شرکت‌های فولادی در زیان هم فرو بروند؛ زیرا فولادسازان باید سودی که کسب می‌کنند را هم در طرح‌های توسعه‌ای بگذارند تا بتوانند به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی ۱۴۰۴ برسند. او همچنین تصریح کرد: به نظر من با این سیاست قیمت‌های مصرف‌کننده نیز به هیچ‌وجه در کف بازار پایین نخواهد آمد و بدتر هم خواهد شد. شهرستانی ادامه می‌دهد: وقتی که مقداری در قیمت‌ها شفاف‌سازی صورت می‌گیرد مصرف‌کنندگان هم  از آن شفافیت بهره می‌برند و عطش بازار گرفته می‌شود اما اگر معاملات از شفافیت بازار سرمایه خارج شود و قیمت‌ها هم دستوری تعیین شوند تبدیل به رانت خواهد شد.

اثرگذاری منفی بر سهام گروه‌های فولادی

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در ادامه با اشاره به وضعیت خوب گروه‌های فولادی در بازار سرمایه تاکید می‌کند: در صورت اجرای سیاست جدید دولت قیمت‌ها فرو خواهد ریخت و این ضربه دیگری به گروه‌های فولادی است. شهرستانی همچنین اظهار می‌کند: در مردادماه هم‌چنین صحبتی شد اما اجرایی نشد اما اگر این تصمیم این بار واقعا بخواهد اجرایی شود قطعا روی قیمت‌های سهام تاثیر می‌گذارد. او بیان می‌کند: به طور کلی شفاف بودن و رعایت روال منطقی عرضه و تقاضا میان فروشنده و خریدار روند طبیعی معاملات در  دنیا و واقعیتی است که باید به آن برسیم.

افزایش قاچاق

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد می‌افزاید: آن گونه که شنیدیم قرار است الزام ارائه ارز در نیما را هم از دوش صادرکنندگان بردارند تا صادرکنندگان بتوانند آزادانه ارز خود را در صرافی‌های مجاز به قیمت روز بفروشند. شهرستانی تاکید می‌کند: این بهترین نحوه معامله است که در واقع رانت و دونرخی ایجاد نمی‌کند. او تصریح می‌کند: این اقدام خیلی خوبی بوده که اجرایی شده و اکنون این خبر جدید تعجب ما را برانگیخته است. عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در ادامه ابراز می‌کند: امیدوارم خبر خروج محصولات فولادی از بورس کالا  صحت نداشته باشد زیرا اگر این اتفاق بیفتد بازار فولاد آشفته خواهد شد. شهرستانی تاکید می‌کند: در واقع مقدار میلگرد یا آهن در ساختمان‌سازی کمتر از هشت درصد کل قیمت تمام‌شده ساختمان است. او با تاکید بر اینکه خروج فولاد از بورس کالا سیاست اشتباهی است می‌افزاید: همچنین این گروه از محصولات، قیمت‌های بین‌المللی و استراتژی قیمت جهانی دارند. مثلا فولاد یا مس یا آلومینیوم از این دسته هستند. شهرستانی  تاکید می‌کند: وقتی اختلاف قیمت و تفاوت نسبت ارزش و وزن در درصدهای بسیار  کم باشد قابل تحمل است اما اگر اختلاف‌ها زیاد باشد مسلما منجر به قاچاق خواهد شد و این مصرف‌کننده نهایی است که نسبت اختلاف قیمت داخلی و خارجی را خواهد پرداخت.

گفتنی است پیش از این نیز یک عضو شورای‌عالی بورس با تاکید بر اینکه اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت‌گذاری شود، گفته بود: نظام قیمت‌گذاری و عرضه به طور کامل باید به نظام بازار سپرده و در بورس کالا انجام شود چراکه هر جا ذره‌ای از سازوکار بازار خارج شده‌ایم و در روند معاملات یا قیمت دخالت کرده‌ایم رانت توزیع شده است. سعید اسلامی‌بیدگلی در گفت‌و‌گو با ایسنا در مورد طرح خروج این معاملات از بورس کالا اظهار کرده بود: موضع شورای‌عالی بورس در این‌ باره روشن و مشخص است. انجام معاملات در بورس کالا مورد تایید شورا بوده و شخص وزیر اقتصاد هم از این موضوع حمایت می‌کند. همچنین قانون نیز پشتیبان این اتفاق است به طوری که براساس قانون، محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و نباید در روند قیمت آن دخالت کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهدانش و فناوریصنعت و معدن
شناسه : 137817
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا