رئیس سازمان فضایی :

ایران رئیس کمیته صلح فضایی سازمان ملل شد

جهان صنعت نیوز|  مرتضی براری در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به تلاش ایران برای تقویت همکاری های بین المللی در عرصه فناوری فضایی گفت: طی تعاملات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در جهت تقویت همکاری های بین المللی و با تلاش متخصصان سازمان فضایی ایران، از این هفته ریاست کمیته فضایی گروه ۷۷ کمیته سازمان ملل متحد در امور استفاده صلح آمیز از فضا به ایران سپرده شد.


معاون وزیر ارتباطات همچنین از توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری فضایی و ورود بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به این حوزه جهت تقویت اقتصاد فضایی ایران به عنوان برنامه های در دست انجام سازمان فضایی ایران نام برد.

براری افزود: هفته گذشته پارک فناوری فضا پایه با هدف توسعه کسب و کارهای این حوزه در کشور راه اندازی شد و امیدواریم بخش خصوصی حوزه فضا بتواند در این پارک فناوری دستاوردهای مهمی برای توسعه این بخش داشته باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران، صنعت فضایی را یک صنعت راهبردی و استراتژیک عنوان کرد که خود اتکایی در آن می تواند به توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور منجر شود و  گفت: در یک دهه اخیر اقتصاد فضایی دنیا ششمین برابر متوسط رشد اقتصاد دنیا بوده است و در سال ۲۰۱۷، ۲۹۹میلیارد دلار به اقتصاد صنعت هم مکانی از فضا در دنیا اختصاص یافت.

براری از برنامه ریزی برای ارائه مجوز طراحی و ساخت ماهواره به بخش خصوصی خبر داد و گفت: مجوز ایجاد اپراتور ماهواره مخابراتی در حال واگذاری به بخش خصوصی است و در این زمینه چند شرکت بزرگ داخلی اعلام آمادگی کرده اند. در همین حال تدوین مجوز بهره برداری از اپراتور ماهواره سنجشی نیز در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار دارد که به زودی جزئیات دریافت این مجوز اعلام خواهد شد. در همین حال ارائه مجوز طراحی و ساخت ماهواره را نیز به بخش خصوصی می دهیم تا چرخه فعالیت بخش خصوصی در صنعت فضایی کشور، تکمیل شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری چندین جلسه کارگروه ذیل دبیرخانه شورای عالی فضایی کشور و برگزاری دو جلسه کمیسیون راهبردی این شورا، تصریح کرد: نقشه راه ۱۴۰۴ فضایی کشور در این کمیسیون تنظیم شده است و امیدواریم در آینده نزدیک در جلسه شورای عالی فضایی بررسی و تصویب شود.

وی افزود: هم اکنون ۷۶ درصد اقتصاد فضا در دنیا توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و در این زمینه ما نیز باید حرکت سریع تری داشته باشیم. بر این اساس مناقصه ایجاد ایستگاه های چندمنظوره دریافت داده های ماهواره ای را به بخش خصوصی آغاز کرده ایم که می تواند از طریق این ایستگاه ها، سرویس دهی داده های ماهواره ای را در اختیار گیرد.

براری با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ ایستگاه چند منظوره دریافت تصاویر ماهواره ای در ماهدشت، چناران، بوشهر، قشم و سلماس فعال است، خاطرنشان کرد:در برنامه داریم که از طریق این ایستگاه های دریافت اطلاعات می توانیم علاوه بر ماهواره های بومی به ماهواره های سایر کشورها نیز سرویس دهیم.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 10849
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا