اول فیلتر اینستاگرام، بعد اقتصاد!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بنابراین با طرح مسائل حاشیه‌ای مثل ارائه طرح ازدواج اجباری، تغییر نام فرودگاه مهرآباد به سردارسلیمانی، ارائه پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام جورج فلوید، آمریکایی سیاهپوستی که به دلیل خشونت پلیس آمریکا جان داد و همچنین تلاش برای فیلتر اینستاگرام و برخی شبکه‌های اجتماعی که بخش عمده‌ای از درآمد مردم در این شرایط سخت اقتصادی از طریق همین شبکه‌ها تامین می‌شود، به طور نامحسوس سعی در تغییر اولویت‌های خود دارند. گویی از خواب بیدار شده و فهمیده‌اند شعارهایشان در شرایطی که به دلیل نپیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی و عدم پذیرش لوایح FATF و تلاش برای رد برجام و بازگشت تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های جدید سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کارایی چندانی ندارد، تنها بخشی از جامعه را که به شعارهایشان اعتماد کرده بودند منزوی‌تر کرده است.

وعده‌ قالیباف برای حل مشکلات معیشتی

البته روز گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم به مردم اطمینان داد که نظارت در حوزه اقتصادی و حل مسائل معیشتی در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد. او با طرح این ادعا که پس از سخنان رییس کمیسیون اقتصادی مطرح شد، بیان کرد: «مردم مطمئن باشند که اولویت مجلس یازدهم حل مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی است. اولویت ما نظارت است و این نظارت از حوزه اقتصادی شروع می‌شود.»

وی اظهار کرد: «نظارت مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی ملموس و شفاف بوده و قطعا تعامل لازم و نظارت جدی با وزرای دولت و سازمان‌های مسوول خواهیم داشت. مردم مطمئن باشند که به طور دقیق گزارش‌های نوبتی به آنها داده می‌شود و مجلس در عمل به وضعیت اقشار ضعیف و مستضعف جامعه خواهد پرداخت.»

رییس مجلس همچنین وعده داد که ساختار بودجه اصلاح شود چرا که سال‌هاست بودجه با این ساختار بسته شده و در نهایت با کسری بودجه مواجه شده و اکنون این حجم از نقدینگی را رقم زده است.

تغییر اولویت مجلس یازدهم را قبول ندارم

در این راستا محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که درباره افزایش قیمت ارز و مسائل اقتصادی کشور در صحن علنی گزارش داده بود، در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» از تشکیل جلسه کمیسیون متبوع خود با رییس کل بانک مرکزی و قالیباف، رییس مجلس خبر داد و گفت: «مجلس یازدهم اولویت‌ها و شعارهای اقتصادی خود را فراموش نکرده و در این چند روزی که کمیسیون اقتصادی شکل گرفته است، سه جلسه با وزرای جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و وزیر امور خارجه تشکیل داده‌ایم.» پورابراهیمی افزود: «عصر روز سه‌شنبه هم به منظور بررسی نوسان قیمت ارز با رییس بانک مرکزی و رییس مجلس در کمیسیون اقتصادی جلسه داریم.»

 رییس کمیسیون اقتصادی با رد این موضوع که اولویت مجلس یازدهم نسبت به شعارهای اولش تغییر کرده است، به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «چنین ادعایی را قبول ندارم چرا که در سه روزی که از تشکیل کمیسیون اقتصادی می‌گذرد سه جلسه مفید اقتصادی با وزرا داشته‌ایم که خروجی خوبی هم دارد و در آینده نزدیک نتیجه آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.»

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم با اشاره به نابسامانی بازار ارزی گفت: «مدیریت بانک مرکزی باید در این باره تقویت شود و به طور جدی به موضوع ارز و سکه ورود و مداخله کند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم و جلوی این افسارگسیختگی را بگیریم.»

باید به فضای مجازی هم اهمیت بدهیم

اگرچه پورابراهیمی، عدم تمرکز مجلس یازدهم بر وعده‌ها و شعارهای اقتصادی خود به مردم را نپذیرفت ولی منادی‌سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس یازدهم به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «درست است که اولویت مجلس یازدهم توجه به موضوعات اقتصادی است ولی فضای مجازی هم یکی از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود چرا که فرزندان ما ساعت‌های طولانی در این فضا زندگی می‌کنند و باید به آن فضا اهمیت بدهیم.»

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم بیان کرد: «اولویت ما تغییر نکرده است، ولی هر یک از نمایندگان درباره موضوعی صحبت می‌کنند و فضای مجازی هم یکی از همان موضوعاتی است که نباید نسبت به آن بی‌توجهی کرد، چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.»

منادی سفیدان البته فضای مجازی را در عین حال فضایی برای کسب درآمد بخش قابل‌توجهی از جامعه دانست که نباید آن را نادیده گرفت، چرا که تامین اقتصاد از راه مجازی هم مهم است.

این نماینده دور یازدهم مجلس با اشاره به ضرورت توجه به از هم‌گسستگی اقتصادی و رهاشدگی بازار ارز، طلا و مسکن خصوصا درروزهای اخیر، بیان کرد: «اولین پیام رهبری به مجلس یازدهم حفظ ارزش پول ملی بود. در حالی که طی یک ماه گذشته ارزش پول ملی بسیار افت کرده است و این اتفاق بر همه جامعه تاثیر منفی دارد.»

او تاکید کرد: «باید به دولت تذکر داده شود که جلوی این رها شدگی را بگیرد و مانع تحرکات دلالان و واسطه‌ها شود. درست است که تحریم‌های خارجی هم بر بروز این شرایط دخیل است، ولی از آنجایی که اقتصاد ما صددرصد دولتی است، دولت می‌تواند جلوی این اختلالات را بگیرد ولی به دلیل سوء‌مدیریت این کار را انجام نمی‌دهد.»

عوامل خارجی هم بر نابسامانی اقتصادی بی‌تاثیر نیست

این نماینده مردم در مجلس البته جدای از عملکرد دولت، عوامل خارجی و بین‌المللی ازجمله تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را هم در این افسارگسیختگی اقتصادی بی‌تاثیرندانست و گفت: «عوامل بین‌المللی هم در این نابسامانی اثرگذار است و هرکسی تحریم‌های خارجی را در تشدید مشکلات اقتصادی بی‌تاثیر می‌داند، اشتباه می‌کند ولی ما باید این تاثیرها را مدیریت کنیم.»

منادی سفیدان توضیح داد: «ما درگیر جنگیم. در جنگ نظامی بمب و موشک می‌زنند و درجنگ اقتصادی موشک‌های اقتصادی پرتاب می‌کنند و ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی را هدف قرار می‌دهند تا تورم و رکود ایجاد شود. ما باید فضا را مدیریت کنیم.»

منادی سفیدان در عین حال که عملکرد دولت را در بروز نابسامانی اقتصادی ضعیف و پر از ایراد می‌داند، در عین حال نسبت به عملکرد مجلس یازدهم هم انتقاد کرد و گفت: «وظیفه مجلس که شعارهای اقتصادی داشت این است که نظارتش را بیشتر کند و وزرای اقتصادی و رییس بانک مرکزی را به مجلس دعوت کند تا دلایل این اتفاقات را توضیح دهند. ولی در شرایطی که قیمت ارز و طلا و سکه و مسکن هر روز بالا می‌رود، مجلس به مدت ۱۰ روز تعطیل شده تا نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند.» او این وضعیت اقتصادی را فاجعه‌بار توصیف کرد.

خیلی جدی دنبال فیلتر اینستاگرام هستیم!

طی روزهای گذشته برخی نمایندگان از جمله حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به طور جدی خواستار فیلتر اینستاگرام و فضای مجازی شده بودند. نوروزی حضور جوانان در فضای مجازی را به ضرر نظام دانسته بود و تاکید داشت که اگر کمیسیون حقوقی و قضایی شکل بگیرد، اولین کاری که انجام خواهند داد پیگیری فیلترینگ اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. از طرفی هم قالیباف به عنوان رییس مجلس انقلابی! انتقادات تندی نسبت به فضای مجازی و تاکید بر نظارت و کنترل و حتی فیلترینگ آن بیان کرده بود. ولی احمد نادری، نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار«جهان ‌صنعت نیوز» گفت که فیلترینگ فضای مجازی و برخورد با شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام به هیچ عنوان در مجلس مطرح نیست.

به هیچ‌وجه دنبال فیلترینگ اینستاگرام نیستیم!

نماینده مرم تهران در مجلس یازدهم با رد این نکته که مجلس یازدهم با شعارهای اقتصادی از جمله حمایت از معیشت مردم پا به عرصه گذاشت حالا چرا به جای پرداختن به موضوعات اقتصادی در شرایطی که دلار ۲۰ هزار تومان شده و سکه تمام بهار آزادی هشت میلیون و چهارصد هزار تومان را رد کرده است، درگیر مسائل حاشیه‌ای از جمله فیلتر اینستاگرام و فضای مجازی شده است؟ گفت: «بحث فیلترینگ اینستاگرام را برخی مطرح کرده‌اند ولی این حرف از اساس غلط است و هیچ گاه در مجلس مطرح نشده که ما دنبال فیلترینگ اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی اینچنینی هستیم.»

نادری افزود: «این پیش‌فرض که مجلس یازدهم به حواشی علاقه‌مند شده و اولویت‌های اقتصادی را رها کرده است، قبول ندارم. مجلس یازدهم دنبال موضوعات حاشیه‌ای نیست و در بیست و چند روزی که از فعالیت مجلس یازدهم می‌گذرد، یکسری تغییرات در آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور انتخاب کمیسیون‌ها برای تحقق عدالت داشتیم که تا حد زیادی محقق شد. روز یکشنبه هم اعضای کمیسیون‌ها تعیین شد و کمیسیون‌ها شکل گرفت که در این چند روز به طور جدی موضوعات و مباحث را شروع کردیم.»

نادری همچنین مدعی شد: « برای رهاشدگی و گسیختگی اقتصادی به طور جدی برنامه‌ داریم چرا که توقع و انتظار مردم توجه نمایندگان به معیشت و اقتصاد آنهاست و ما هم با این شعارها به عرصه آمده‌ایم.»

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تاکید کرد: «البته دولت در این سال‌ها نشان داده است دغدغه جدی معیشت مردم خصوصا طبقه آسیب‌پذیر را ندارد و رویکردی کاملا نئولیبرال دارد که جامعه را طبقاتی کرده است. پس برنامه اصلی ما این است که پیشنهادات اقتصادی ارائه شده را پیگیری کنیم و با تقویت بعد نظارتی مجلس، راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی را اجرا کنیم.»

گفتنی است در شرایطی که قیمت دلار به پرواز درآمده و سکه هشت میلیون و نیم را پشت سرگذاشته و قیمت مسکن سربه فلک کشیده و مردم حتی توان اجاره چند متر مسکن را هم ندارند، مجلس انقلابی به جای پرداختن به حل مشکلات مردم به تعطیلات ۱۰ روزه خود می‌رود تا به اصطلاح آب‌ها از آسیاب بیفتد و مردم بیش از پیش نسبت به افزایش قیمت‌ها و شرایط اقتصادی سست و کرخت شوند، چرا که قشر آسیب‌پذیر دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 116486
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا