اولین چراغ حضور استارتاپ‌ها در بازار سرمایه روشن شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حدود سه سال قبل زمزمه‌های ورود استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین به بورس آغاز شد، این تلاش زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که بازدهی بورس به طرز عجیبی بالا رفت، رونق این بازار باعث شد از اوایل امسال برخی از استارتاپ‌های کشور اعلام کنند که به زودی حضور در بورس را تجربه خواهند کرد، حتی جلساتی نیز پیرو همین موضوع با وزیر اقتصاد برگزار شد که ماحصل آن رضایت‌بخش بود که خبر از حضور بدون مشکل استارتاپ‌ها به بورس می‌داد.


وزیر ارتباطات: رفع مشکلات اقتصادی استارتاپ‌ها با ورود به بازار بورس

اواخر بهار امسال وزیر ارتباطات درباره حضور استارتاپ‌ها در بورس صحبت کرد. «محمدجواد آذری جهرمی» با اشاره به این مساله که حضور شرکت‌های استارتاپی می‌تواند مشکلات اقتصادی بخش را مرتفع کند، گفت: در بازار بورس دو مدل شرکت داریم. یکی شرکت‌های حوزه تلکام که مشکل خاصی برای حضور در بورس ندارند، مانند شرکت ملی مخابرات و همراه اول که در حال حاضر در بورس فعال هستند.

شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل نیز در حال تلاش برای ورود به بازار بورس هستند، در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های استارتاپی مانند اسنپ و تپسی که بزرگ شده‌اند و اکنون پیشران این حوزه هستند برای حضور در بورس علاقه‌مند هستند چرا که این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تامین منابع مالی آن‌ها را مشخص می‌کند، اما از آن‌جا که مشکلاتی در شناسایی ارزش دارایی‌های آن‌ها وجود دارد، ورودشان به بورس با تاخیر همراه شده است. پرونده‌های آن‌ها آماده و حمایت خوبی نیز صورت گرفته است.»

تقریبا با گذشت ۶ ماه از صحبت‌های وزیر ارتباطات و امیرناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره ضرورت حضور استارتاپ‌ها در بورس، یک استارتاپ حوزه حمل و نقل اینترنتی توانست مشکلاتی که برای ورود به بورس داشت را پشت سر بگذارد و به این عرصه ورود کند.

ورود این استارتاپ به فرابورس، توسط رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر اعلام شد، مسعود خوانساری در توئیت خود نوشت: نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارتاپی به زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد.

این شرکت، اولین شرکت استارتاپی از میان چهار شرکتی است که پیش از این نامشان به عنوان شرکت‌های آماده حضور در بورس به گوش می‌رسید. شهریور ماه رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد پذیرش استارتاپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است. حالا با انتشار خبر ورود تپسی به بورس، به نظر می‌رسد که بازار هدف شکل گرفته و نهایی شده است.

تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار بورس

 امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات نیز صبح امروز در توئیتر خود نوشت: ورود تپسی به بازار سرمایه نشانه‌ای خوب برای سرمایه‌گذاران، خصوصا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که می‌تواند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور تشویق کند.

او در پست اینستاگرامی خود به همراهی ویژه وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس صندوق نوآوری برای ورود اولین استارتاپ به بازار بورس اشاره و از آن‌ها تشکر کرد.

زمستان؛ آغازی تازه برای استارتاپ‌های کشور

پیش‌بینی میلاد منشی‌پور، مدیرعامل این شرکت حمل و نقل اینترنتی زمستان را آغاز فعالیت این مجموعه بر تابلوی فرابورس می‌داند. نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که در واقع تابلو اصلی فرابورس است قرار می‌گیرد نه تابلو هدف، این تابلو برای استارتاپ‌های کوچک و متوسط مناسب است.

چرا شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شرکت‌ها را به سمت حضور در بورس تشویق می‌کند جذب سرمایه برای توسعه بازار کارشان است، اولین استارتاپ ایرانی حاضر در بورس نیز دقیقا با همین هدف وارد شده است، به اعتقاد مدیرعامل این مجموعه، اتصال این بخش از صنعت نوآوری – طی یک دهه آینده به بزرگ‌ترین صنعت کشور تبدیل می‌شود- با بدنه اصلی اقتصاد می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 153708
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا