استفاده از ویرایش ژن برای درمان سرطان گردن در موش‌ها

جهان صنعت نیوز:  پژوهشگران استرالیایی فناوری جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن، سرطان را در موش‌های آزمایشگاهی درمان کردند. آن‌ها امیدوارند که این فناوری را بتوان روی انسان نیز به کار برد.


این گروه تحقیقاتی از دانشگاه گیریفیت از فناوری اصلاح ژن برای درمان این بیماری‌ استفاده کردند. نیگل مک‌میلان از محققان این پروژه می‌گوید: «این اولین باری است که سرطان گردن با استفاده از این فناوری درمان می‌شود.»

این گروه تحقیقاتی از ابزار اصلاح ژن موسوم به کریسپر کس‌ناین (CRISPR-Cas۹) استفاده کردند و با این ابزار تومور سرطان گردن را در موش‌ها با استفاده از نوعی نانوذرات درمان کردند.

کریسپر کس‌ناین را می‌توان برای بریدن بخشی از رشته دی‌ان‌ای استفاده کرد.

مک‌میلان می‌گوید: «این نانوذرات به دنبال ژن مربوط به عامل بروز سرطان گردن می‌گردد و آنها را اصلاح می‌کند. برای این کار تکه‌ای از رشته دی‌ان‌ای را به ساختار وراثتی بدن اضافه می‌کند.»

به اعتقاد محققان این پروژه، این کار شبیه به اضافه کردن چند حرف به یک عبارت است، عبارتی که غلط املایی دارد. وجود برخی ژن‌ها موجب بروز سرطان می‌شود؛ بنابراین اصلاح این ژن‌ها به معنای جلوگیری از سرطان است.

این گروه تحقیقاتی با این روش موفق به زنده نگه ‌داشتن ۱۰۰ درصد موش‌های آزمایشگاهی شدند و هیچ توموری در بدن آن‌ها دیده نشد. به اعتقاد پژوهشگران، این روش را می‌توان برای درمان انواع سرطان‌های دیگر نیز به کار برد.

این فناوری اکنون روی موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد اما هنوز موفقیت آن برای انسان ثابت نشده است. با این حال پژوهشگران می‌گویند که در حال کار روی این پروژه هستند تا آن را برای انجام روی انسان آماده کنند. به اعتقاد آن‌ها این فناوری برای آزمون بالینی روی انسان تا ۵ سال دیگر آماده خواهد شد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 62362
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا