ارز مورد نیاز به واردات کالاهای فناوری اختصاص نمی‌یابد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجود گذشت یک فصل از سال، مشکل تخصیص ارز برای واردات تجهیزات فناوری همچنان رفع نشده است. به گفته بسیاری از واردکنندگان و فعالان صنفی بازار کامپیوتر، ارز نیمایی دیگر به واردات کالاهای آی‌تی و کامپیوتری اختصاص نمی‌یابد. به گفته فعالان این حوزه تجهیزات سخت‌افزاری جزو کالاهای استراتژیک هستند و واردات این اجناس بسیار مهم است. از سوی دیگر گفته می‌شود درآمد ارزی حاصل از صادرات قرار است به واردکنندگان تجهیزات آی‌تی اختصاص یابد. اگر هم ارز از سوی بانک مرکزی به واردات کالاهای فناوری ارائه شود باید روندی بسیار طولانی را طی کند و واردکنندگان این حوزه تقریبا در آخر صف قرار می‌گیرند.

امور مملکت را به دست افراد غیرمتخصص سپرده‌اند

رضا پاک‌ضمیر، نایب رییس اتحادیه فناوری رایانه و رییس پاساژ ایران در گفت‌و‌گو با «جهان‌ صنعت نیوز» اظهار کرد: قرار بود ارزهای صادراتی برای واردات تخصیص داده شود. بانک مرکزی نیز اعلام کرد فعالان بازار تجهیزات فناوری درآمدهای ارزی خود را به واردات کالای مورد نیاز اختصاص دهند.

او افزود: بانک مرکزی به صادرکنندگان تا اول مردادماه مهلت داد تا ارزها را برگردانند اما ارزهای حاصله را فروختیم. تصمیم گرفتیم مجددا ارز بخریم اما تمامی ارزها به یکباره گران‌تر شدند.

پاک‌ضمیر در رابطه با مشکلات و چالش‌های واردات تجهیزات جانبی محصولات آی‌تی بیان کرد: قیمت کالاها به شدت در حال رشد است چراکه هم محدودیت واردات کالا داریم و به دلیل کرونا در واردات با مشکل مواجه شده‌ایم و هم ارز مورد نیاز واردات اجناس را در اختیار نداریم و دود آن هم به چشم مشتری می‌رود.

او افزود: اکنون مشتری به این نتیجه رسیده که بهتر است کالای دست دوم خریداری کند. در این مشکلات نیز همگی زنجیروار به هم متصلیم.

بانک مرکزی کمبود منابع ارزی دارد

پاک‌ضمیر در رابطه با دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی ارز زیادی در اختیار ندارد. دلیل این امر کمبود منابع مالی است و به هیچ‌وجه بحث حمایت از تولید داخلی در میان نیست.

او گفت: حمایت کردن و راه‌اندازی خط تولید تجهیزات فناوری بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز دارد متخصص است. افراد غیرمتخصص نمی‌توانند کار مملکت را راه بیندازند.

قصاب نمی‌تواند جراحی کند

پاک‌ضمیر افزود: مانند آن است که به قصاب بگویند باید جراحی کنی، قصاب کار با چاقو را می‌داند، می‌تواند به راحتی گوشت گوسفند را با مهارت کامل بدون استخوان کند اما نمی‌تواند جراحی کند و فرد را به کشتن می‌دهد. دقیقا مشکل ما هم همین است. درد جامعه را افراد غیرمتخصص نمی‌توانند درمان کنند.

۳۰ درصد افزایش قیمت

آقای حاجی‌خانی، فعال صنفی در گفت‌و‌گو با «جهان ‌صنعت نیوز» اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون قیمت تجهیزات جانبی محصولات فناوری ۳۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: تمامی اجناس وارداتی از ابتدای سال گران‌تر شده‌اند، واردات کالا بسیار محدود شده و قیمت ارز نیز به شدت گران‌تر شده است.

حاجی‌خانی در ادامه گفت: زمانی که واردات نداریم با کسری کالا مواجه می‌شویم. ماجرا، بحث ساده عرضه و تقاضاست. زمانی که عرضه کم می‌شود و تقاضا بیشتر از عرضه است، قیمت جنس افزایش پیدا می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که تولید داخل می‌تواند کمبود کالا را جبران کند یا خیر، بیان کرد: برای بسیاری از کالاها مانند مودم و CPU تولید داخل نداریم. آقایان تصمیم به تولید گرفته‌اند اما موفق نمی‌شوند.

روند طاقت‌فرسای تخصیص ارز

سیامک غنیمی‌فرد، رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر از روند طولانی تخصیص ارز بانک مرکزی شکایت دارد و معتقد است این روند به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود. او در این مورد گفت: مشکل تخصیص ارز درون خود چند مشکل دیگر را به همراه دارد؛ یکی اینکه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با تاخیر بسیار زیادی انجام می‌شود. تاخیری که نزدیک به یک ماه به طول می‌انجامد. از سوی دیگر اولویت تخصیص ارز با واحد‌های تولیدی است.

او در این مورد توضیح داد: حمایت از تولید داخل مساله بسیار مهمی است که دولت باید از سال‌ها پیش به فکر آن می‌افتاد اما حالا به یکباره یاد این مساله افتادند و به همین دلیل اولویت تخصیص ارز با واحد‌های تولیدی است. مساله اینجاست که برای مثال تولید لوازم خانگی در ایران وجود دارد ولی در مورد کالاهای آی‌تی این مساله وجود ندارد و ما توان تولید در حوزه سخت‌افزار نداریم و عدم تخصیص به‌موقع ارز به واحد‌های واردکننده به بهانه تولید باعث کمبود کالا در بازار شده و در نتیجه به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.

ارز نیمایی تخصیص نمی‌یابد

به گفته غنیمی‌فرد، ارز نیمایی به واردکنندگان اجناس کامپیوتری اختصاص نمی‌یابد. او گفت: رسما این موضوع را اعلام نکرده‌اند اما از اول سال هم دیده نشده بانک مرکزی ارز نیمایی به واردکننده این کالاها داده باشد. البته ما آمار دقیقی از این موضوع در دست نداریم ولی تا آنجا که اطلاع داریم این اتفاق نیفتاده است.

رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر معتقد است ارز نیمایی باعث ایجاد رانت می‌‌شود. او در این خصوص اظهار کرد: صرف‌نظر از کالاهای اساسی و اقلام دارویی که به ‌دلیل مشکلات اقتصادی و تحریمی، دولت موظف است از این گروه‌ها حمایت کند، در بین همکاران و فعالان حوزه سخت‌افزار اتفاق نظری وجود دارد مبنی بر اینکه بهتر است کلا ارز نیمایی به واردکنندگان تعلق نگیرد چراکه این مدل توزیع و تخصیص ارز با دو قیمت متفاوت ممکن است باعث ایجاد رانت و عدم شفافیت شود و ما با هر نوع رانت مخالفیم.

او افزود: نه‌تنها در مورد کالای فناوری بلکه در هر زمینه‌ای، تشخیص اینکه چه کسی می‌تواند از یک مزیت و امکان استفاده کند و چه کسی نه، کار بسیار سختی‌ است. این کار باعث می‌شود یک عده که مستحق دریافت آن مزیت هستند نتوانند و یک عده که مستحق دریافت آن نیستند بتوانند از آن استفاده کنند.

رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر گفت: بهتر است در عموم واردات از ارز نیمایی استفاده نشود. در موارد خاص که تعهدات دولتی وجود دارد یا قراردا‌د‌هایی که از قبل با ارز نیمایی بسته شده، دولت برای دریافت ارز نیمایی حمایت کند. در سایر موارد که نیازی به بودن ارز نیمایی نیست، پیشنهاد ما به دولت این است که چند تامین‌کننده اصلی را به بدنه صنف وصل کند تا این روند برای واردکنندگان آسان‌تر یا سریع‌تر پیش رود.

سخت‌افزار یک کالای استراتژیک است

غنیمی‌فرد معتقد است مشکل بزرگی که برای واردات کالای سخت‌افزار وجود دارد این است که به کالای آی‌تی به عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌شود نه یک کالای استراتژیک. او گفت: اگر در دوران کرونا و قرنطینه، وزارت ارتباطات از قبل زیرساخت کافی و لازم را نداشت، با مشکلات بزرگ ارتباطی مواجه می‌شدیم یا از نگاهی دیگر این امکان وجود نداشت که ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

او از طرح غربالگری الکترونیکی به عنوان مثال دیگری یاد کرد و گفت: در این طرح که چندین میلیون نفر به صورت آنلاین و الکترونیکی در آن شرکت کردند، بدون وجود زیرساخت لازم اجرای آن امکان‌پذیر نبود. این مسائل نشان می‌دهد که کالای آی‌تی یک کالای استراتژیک است و وجود کافی آن در کشور برای پیشبرد دولت الکترونیکی و حتی زندگی روزمره مردم بسیار حیاتی و مهم است.

رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر معتقد است علاوه بر مشکلات تخصیص ارز، واردات سخت‌افزار با مشکل دیگری به نام حمل‌و‌نقل مواجه است. او در این‌باره گفت: در کنار مشکلات تخصیص ارز، حمل‌و‌نقل نیز با مشکلات زیادی مواجه شده که این روند‌ کارها را در این بازار از آنچه هست کندتر می‌کند.

او افزود: تعداد هواپیماهایی که در روز از امارات به تهران می‌آمد ۱۷ پرواز بود که تمام آنها به خاطر شیوع کرونا لغو شده و حمل‌و‌نقل هوایی در واردات از بین رفته است. تنها در بحث واردات موبایل، انجمن واردکنندگان با یک خط هواپیمایی به توافق رسیده‌اند که یکی از پرواز‌هایشان در هفته به واردات کالا اختصاص یابد.

به گفته وی، حمل‌و‌نقل دریایی هم به ‌تازگی راه افتاده که با وجود صف طولانی ارسال، زمان زیادی طول می‌کشد تا کالا به کشور برسد. براساس توضیحات او همین شرایط هم باعث شده از ابتدای سال تاکنون کالای بسیار کمی وارد کشور شود و هر کالایی هم که وارد کشور شده، ثبت‌سفارش آن مربوط به پیش از سال بوده است.

سخن آخر

با این شرایط شاهد گرانی روزافزون کالاها هستیم. رشد قیمت‌ها و کمبود کالا بازار کامپیوتر را به یک آشفته‌بازار تبدیل کرده و مشتریان را به فکر واردات اجناس خود از کشورهای همسایه انداخته است. حتی اگر تعرفه واردات مسافری بسیار گران باشد و نیاز مشتری بسیار کم، با وجود تمامی هزینه‌های سفر باز هم خرید جنس مورد نظر از دیگر کشورها مقرون به صرفه‌تر است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 116216
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا