اخطار رگولاتوری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته روزنامه «جهان‌صنعت» در گزارشی به افزایش تعرفه اینترنت و کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل پرداخت. این گزارش بلافاصله با واکنش سازمان رگولاتوری و اعلام اخطاریه به همراه اول و ایرانسل توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همراه شد. همچنین این سازمان رسما اعلام کرد افزایش تعرفه اینترنت همراه غیرقانونی بوده و صبح روز گذشته دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد افزایش قیمت اینترنت همراه غیرقانونی است.

حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: بالا بردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

بسته‌های اینترنت همراه اول نه‌تنها با افزایش تعرفه همراه بوده بلکه حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل آن نیز نسبت به حجم ترافیک اینترنت داخلی نصف شده است به طوری که بسته اینترنت دو ماهه شامل ۹ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۱۸ گیگابایت اینترنت داخلی به قیمت ۵۴ هزار تومان است. بسته اینترنت سه ماهه با قیمت ۷۹ هزار تومان شامل ۵/۱۷ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۳۵ گیگابایت اینترنت داخلی است. بسته اینترنت چهار ماهه با قیمت ۷۸ هزار تومان شامل ۵/۱۲ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۲۵ گیگابایت اینترنت داخلی است. بسته اینترنت شش ماهه شامل ۲۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۵۰ گیگابایت اینترنت داخلی با تعرفه ۱۱۹ هزار تومان است. بسته یک ساله نیز شامل ۳۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۷۰ گیگابایت اینترنت داخلی به قیمت ۱۵۹ هزار تومان است.

در بسته‌های اینترنت ایرانسل نیز تغییراتی مشاهده می‌شود. هر یک گیگابایت اینترنت ۳۰ روزه ایرانسل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. بسته‌های ۳۰ روزه با حجم دو گیگابایت ترافیک ۱۴ هزار تومان و بسته‌های ۳۰ روزه شامل سه گیگابایت ترافیک ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. به ازای هر یک گیگابایت افزایش ترافیک، بسته‌های اینترنت حدود دو هزار تومان گران‌تر می‌شوند. ایرانسل بسته‌های اینترنت ۱۵ روزه، هفت روزه و روزانه نیز دارد.

تا لحظه نگارش این گزارش هیچ تغییری در قیمت و حجم ترافیک بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل صورت نگرفته است.

با سازمان رگولاتوری هماهنگ نشده است

مدیرکل دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدعی است که این افزایش تعرفه اینترنت توسط اپراتورهای موبایل بدون هماهنگی با این سازمان صورت گرفته و غیرقانونی است و هرگونه افزایش تعرفه اینترنت موبایل و حذف یا افزودن بسته‌های اینترنتی باید به تایید سازمان رگولاتوری برسد.

پیمان قره‌باغی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: از سوی سازمان رگولاتوری هیچ تاییدیه‌ای برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی اپراتورها صادر نشده است.

او افزود: از صبح روز گذشته تمامی همکاران‌مان در حال بررسی بسته‌های اینترنتی اپراتورهای موبایل هستند. افزایش تعرفه‌ای مشاهده نشده است اما بسیاری از بسته‌های اینترنتی که متقاضی بسیاری از سوی کاربران داشته‌اند حذف شده‌اند.

قره‌باغی در ادامه بیان کرد: تمامی بسته‌های ایرانسل را به طور کامل بررسی کرده‌ایم و در حال بررسی بسته‌های اینترنتی همراه اول هستیم. افزایش تعرفه مشاهده نشده اما بسیاری از بسته‌های اینترنتی حذف شده‌اند که این امر خود یک تخلف بزرگ است. بسته‌های دیگری جایگزین آن شده‌اند که این امر نیز تخلف محسوب می‌شود.

او در رابطه با این حقیقت که بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل گران شده و افزایش قیمت داشته‌اند و این امر موجب اعتراض کاربران شده بیان کرد: اگر افزایش قیمتی صورت گرفته، بدون هماهنگی و بدون تایید سازمان رگولاتوری رخ داده است و این امر نیز تخلف محسوب می‌شود.

قره‌باغی تاکید کرد: اپراتورهای ایرانسل و همراه اول اپراتور مسلط محسوب می‌شوند چراکه بیشترین آمار کاربران و مشتریان را در بازار ایران به خود اختصاص داده‌اند. از همین رو این اپراتورها موظفند پیش از افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ و از این سازمان برای افزایش تعرفه‌هایشان تاییدیه دریافت کنند.

او افزود: اکنون به هر دو اپراتور اخطار داده‌ایم که موظفند تعرفه‌های سابق را برای بسته‌های اینترنتی خود اعمال و بسته‌های حذف‌شده را مجددا عرضه کنند. اگر هم قصد افزایش قیمت تعرفه‌ها و تغییر بسته‌های اینترنتی را داشته باشند باید نخست آن را به تایید سازمان رگولاتوری برسانند.

مدیرکل دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل در بسته‌های اینترنت همراه اول بیان کرد: هر گونه تغییر در حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل نیز بدون هماهنگی با سازمان رگولاتوری صورت گرفته و باید حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل نیز به صورت سابق بازگردد.

افزایش تعرفه‌ها غیرقانونی است

حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات گفت: افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت از سوی اپراتورها غیرمنطقی است و باید به حالت اول برگردد. ضمن اینکه اگر بسته‌ای در این چند ساعت با قیمت نامتعارف خریداری شده، باید به مشترکان برگردانده شود.

او با تاکید بر اینکه اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برنگردد حتما اقدامات دیگری انجام خواهد شد، افزود: اگر وضعیت به این شکل باقی بماند، حتما مراجع دیگری مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برای حل مساله ورود پیدا می‌کنند.

فلاح‌جوشقانی افزود: مصوبه ۲۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط اپراتور مسلط را تعیین کرده است. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز بر اساس همان تعریف جزو اپراتورهای مسلط به حساب می‌آیند. به همین دلیل طبق قوانین، باید تمام تعرفه‌های آنها چه عادی، چه تشویقی و طرح‌هایی که مدنظر دارند به تایید سازمان تنظیم مقررات برسد آن هم در چارچوب سقف و کفی که توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعریف شده است.

او گفت: حدود یک ماه قبل اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل برای تغییر قیمت بسته‌های خود درخواستی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کردند. نامه‌ای که اپراتورها برای سازمان ارسال کردند شامل درخواست تغییراتی در ارائه سرویس و قیمت‌ها بود. این دو نامه که از نظر ادبیات و خواسته‌هایی که مطرح‌شده، کاملا شبیه یکدیگر بود با مخالفت ما روبه‌رو شد، به ویژه که با شیوع کرونا و استفاده بیشتر مشترکان از فضای مجازی، چنین اقدامی منطقی نبود. اپراتورها خواستار افزایش دوبرابری قیمت‌ها بودند.

او گفت: سازمان با این درخواست مخالفت و اعلام کرد که تعرفه‌ها باید به حالت قبل برگردد.

به گفته فلاح‌جوشقانی پس از انتشار خبری مبنی بر افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی توسط اپراتورهای موبایل که نخستین بار توسط روزنامه «جهان‌صنعت» منتشر شد، این سازمان به بررسی بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل پرداخت و مشخص شد که خبر منتشرشده درست بوده و اپراتورهای موبایل هم تعرفه‌ها را تغییر دادند و هم یکسری از بسته‌های پرمصرف مشترکان را حذف کرده بودند. ایرانسل تعرفه‌ها را حتی بیشتر از همراه اول افزایش داده بود.

سخن آخر

پس از افزایش بی‌سابقه تعرفه‌های اینترنت موبایل توسط اپراتورهای مطرح کشور، این تردید ایجاد شد که دولت و سازمان رگولاتوری قصد دارند با افزایش تعرفه‌های اینترنتی، کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل و استفاده از اهرم اقتصاد، مراجعه کاربران به سایت‌ها، نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی را کاهش دهند اما سازمان رگولاتوری با اخطار دادن به همراه اول و ایرانسل ثابت کرد که این اقدام دستوری نبوده و اپراتورهای موبایل خود چنین تغییراتی را در تعرفه و حجم ترافیک اینترنت اعمال کرده بودند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 119275
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا